۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۲۴۲۵۴
هویت طلبگی(۳۵)

آیت الله دریاباری: دنیا طلبی برای طلاب آفت بزرگی است

استاد اخلاق حوزه علمیه دنیاطلبی و توجه به مسائل مادی را از آفت های بزرگ طلبگی نامید و بر توجه طلاب به درس اخلاق تأکید کرد.
آیت الله سید عنایت الله دریاباری

آیت الله سید عنایت الله دریاباری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت شناخت هدف طلبگی عنوان کرد: علت اینکه برخی از طلاب از زی طلبگی جدا شده اند این است که در ابتدای ورود به حوزه، هدفشان را مشخص نکرده و هویت طلبگی و حوزه های علمیه را نشناخته اند.

وی افزود: وقتی فردی می خواهد طلبه شود باید معنای طلبگی را بفهمد و این موضوع را مشخص کند که چه چیزی از این طلبگی می خواهد و با چه هدفی طلبه شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: شغل و درس طلبگی قداست دارد و طلبه ای که وارد حوزه می شود باید این مسأله را درک کند که ورود به حوزه برای رضای خدا و مصلحت الهی است و در آینده همین طلاب باید پاسخگوی مسائل دینی و شرعی مردم باشند.

آیت الله دریاباری توجه به مسائل مادی را از آفت های طلبگی دانست و خاطرنشان کرد: امروزه مشاهده می شود که طلبه ای که به حوزه می آید هدفش مسائل دنیوی و مادی است و می خواهد با گذراندن دروس خود، شغل های دنیوی را به دست آورد اما زمان سابق اینگونه نبود؛ طلاب درس را می خواندند اما هیچ نظری به کارهای دنیوی نداشتند و هر کاری انجام می دادند در راستای رضای پروردگار قرار داشت.

وی اضافه کرد: بزرگان و اساتید سابق حوزه که مشغول به تدریس بودند، در رشته های مختلف تخصص داشته و ذی فنون بودند و مباحث علمی مختلف در حوزه آموزش داده می شد اما امروز طلاب نهایتاً در موضوع فقه بتوانند تخصص پیدا کنند و این جدایی علوم از حوزه یکی از مشکلاتی است که به وجود آمده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: مرحوم شعرانی، شیخ محمدتقی آملی و دیگر بزرگان ما ارتباطشان با مردم در سطح مسجد بود و مسجد هم جایگاه نماز و هم جایگاه درس و کلاس آنها بود و باید طلاب توجه کنند که این بزرگان  درس می گفتند، کتاب های خوبی می نوشتند و بسیاری از مسائل دینی مردم را پاسخ می دادند و دنبال چیز دیگری نبودند و توجهی به امور مادی و دنیوی نداشتند.

آیت الله دریاباری ابراز کرد: این بزرگان درس می خواندند تا پاسخ نیازهای مردم را بدهند نه اینکه شغل های دنیوی را برای خود به دست بیاورند اما امروزه متأسفانه در ذهن ما دنیاطلبی و توجه به مادیات زیاد شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال های پیش اساتید اخلاقی بودند که خود انسان های وارسته ای بوده و به مسائل اخلاقی عمل می کردند و همواره در بین طلاب حاضر بوده و از آنها جدا نمی شدند و کارهای اخلاقی را کاملاً به صورت عملی انجام می دادند اما امروزه اوضاع اینگونه نیست و در بحث اخلاق در حوزه مشکلات زیادی وجود دارد./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات