۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۵۲۶۵۵۹
استاد اخلاق حوزه علمیه:

نتیجه روضه خوانی باید تربیت نسل جوان مؤمن و بااخلاق باشد

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ثمره برگزاری مجالس روضه و سخنرانی باید تربیت نسل جوان مؤمن و بااخلاق باشد، باید کاری کنیم که جوانان بیشتر به مجالس روضه خوانی جذب شوند و همه این کارها را باید افراد کارشناس و متخصص انجام دهند.
حجت الاسلام گرجی اصفهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی گرجی امشب در مراسم تجلیل از پیرغلامان حسینی شهرستان شهرضا که در محل تالار سرو مجموعه شهید مدرس این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: منصب خدمت به خاندان اهل بیت(ع) عصمت و طهارت(ع) هدیه‌ای الهی است که به خادمان هیئات عزاداری اعطا شده است؛ بسیاری از افراد دارایی فراوانی دارند اما در راه‌های دیگری هزینه می‌کنند اما خادمان اهل بیت(ع) با شور و اشتیاق از همه دارایی و امکانات خود در راه ترویج معارف آنان و خدمت به دوستداران آنها، استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: امروزه شبهات زیادی درباره امام حسین(ع) و رسالت تاریخی ایشان مطرح می‌شود، برخی افراد مؤمن هم گمان می‌کنند اینگونه شبهات سبب جدایی جوانان از دین و معارف الهی شده است اما وقتی جوانانی همانند شهید حججی حماسه می‌آفرینند می‌فهمیم که مکتب اهل بیت(ع) هنوز طرفداران زیادی در بین مردم و به ویژه نسل جوان دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه و دانشگاه تصریح کرد: وقتی دشمنان به هیئات عزاداری حمله می‌کنند، وقتی در مجالس روضه خوانی بمب گذاری می‌کنند و وقتی شیعیان را شهید می‌کنند نشانه این است که این مکتب همچنان زنده است و منافع برخی را به مخاطره انداخته است، به همین دلیل با آن دشمنی می‌کنند.

حجت الاسلام گرجی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: خادمان اهل بیت(ع) باید بدانند که برای این کار انتخاب شده‌اند، اما در این راه آسیبهایی هم وجود دارد که یکی از بدترین آنها غرور است، به فرموده امام سجاد(ع) غرور فاسد ککنده همه اعمال و عبادات است، پس باید اخلاص در عمل را سرلوحه کار خود قرار دهیم و در راه عزاداری برای امام حسین(ع) از حسادت و غرور پرهیز کنیم.

وی تأکید کرد: مسؤولان هیئات مذهبی جوانگرایی را مورد توجه قرار دهند، باید کاری کنیم که جوانان در محافل و مجالس مربوط به اهل بیت(ع) علاقه مند شوند، بی احترامی به جوانان کار بسیار غلطی است، جوان باید از حضور در هیئات عزاداری امام حسین(ع) احساس غرور و عزت کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه و دانشگاه عنوان کرد: مدیریت هیئات مذهبی باید در اختیار افراد صالح باشد تا جوانان هم به حضور در هیئات دلگرم شوند، البته افرادی که گناه کرده‌اند نیز در این دستگاه عظیم از جایگاه خاصی برخوردار هستند اما نباید مدیریت هیأت به گونه‌ای انتخاب شود که جوانان بگویند افرادی که در طول سال پایبندی خاصی به سمائل شرعی ندارند در این ایام بزرگ مجالس عزاداری هستند و اینگونه از این مجالس فاصله بگیرند.

حجت الاسلام گرجی اظهار کرد: مسؤلان هیئات مذهبی باید تلاش کنند تا بهترین خدمات را به همه عزاداران ارائه کنند، نباید بین مجالس مردانه و زنانه تفاوتی از نظر نوع زیراندازها یا غذای ارائه شده، وجود داشته باشد؛ باید بهترین مواد اولیه برای تدارکات مجالس عزای امام حسین(ع) به کار برده شود.

وی تأکید کرد: مداحان اهل بیت(ع) در ایام عزاداری امام حسین(ع) تلاش کنند تا بهترین اشعار را که با روحیات مردم جامعه همخوانی داشته باشد و برای همه قابل فهم باشد را انتخاب کنند، اشعار پروین اعتصامی، عمان سامانی، ناصرخسرو و حکیم الهی قمشه‌ای در این زمینه بسیار مناسب است، متأسفانه برخی از واژگان اشعاری که در هیئات مذهبی خوانده می‌شود برای نسل جوان قابل درک نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه و دانشگاه گفت: ثمره برگزاری مجالس روضه و سخنرانی باید تربیت نسل جوان مؤمن و بااخلاق باشد، باید کاری کنیم که جوانان بیشتر به مجالس روضه خوانی جذب شوند، همه این کارها را باید افراد کارشناس و متخصص انجام دهند؛ جوانان شیفه حضرت عباس(ع) و حضرت زینب(س) هستند پس در مداحی‌ها نباید رفتارهای خوارکننده و زبون را به این بزرگان نسبت دهیم؛ حضرت زینب(س) حسرت یک آه را بر دل دشمنان دین گذاشت، پس باید شخصیت ایشان به درستی معرفی شود.

حجت الاسلام گرجی تصریح کرد: نباید بیم و امید بیهوده به مردم بدهیم، هیچ کسی در روایتی نخوانده است که خوردن چای روضه امام حسین(ع) گناهان اول و آخر افراد را می‌بخشد، اگر حضور در مجالس عزاداری به همراه رعایت اخلاق اسلامی و خوش برخوردی با خانواده و رعایت انصاف در دادوستد و پرهیز از نگاه حرام و اقامه نماز اول وقت باشد، سودمند است.

وی گفت: مدیران هیئات مذهبی دقت کنند که عزاداریها مزاحم مردم نباشد، هیئات مذهبی نباید سبب ایجاد ترافیک شوند، نباید سروصدای بلندگوی هیئات خواب مردم را آشفته کند، البته در روز تاسوعا و عاشورا این مسأله استثنا است زیرا در این روزها باید همه بدانند که در شهر چه خبر است اما در سایر شبها و روزهای دیگر، باید مراعات احوال دیگران را بکنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه و دانشگاه اظهار کرد: راه‌های دیگری هم برای خدمت به عزاداران امام حسین(ع) وجود دارد، باید به نام هیأت امام حسین(ع) برای ساخت نمازخانه مدارس یا تأمین آب گرم آنها اقدام شود، باید دانش آموزان بی بضاعت از سوی عزاداران حسینی حمایت شوند، در حال حاضر حتی یک یهودی یا بهایی فقیر هم در اصفهان وجود ندارد پس باید شیعان امام حسین(ع) را نیز یاری کنیم که فقیر و نیازمند در بین آنها نباشد/868/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات