۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۵۲۷۲۸۰

تحلیل روزنامه روس از موضع مقتدر ایران در برابر گزافه‌گویی مقامات آمریکایی

تحلیلگر رسانه روس ضمن اشاره به پاسخ متناسب رییس جمهور ایران به گزافه گویی های آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام کرد که روحانی با سخنان خود بدگویی های ترامپ و نتانیاهو را خنثی کرده است.
سخنرانی حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری رسا، عماد آبشناس تحلیلگر رسانه روسی اسپوتنیک نوشت: دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو در حالیکه در مجمع عمومی سازمان ملل شمشیر را از رو بسته بودند و انواع و اقسام حملات و بدگویی ها را نثار ایران و ایرانیان کردند، حسن روحانی با شاخه زیتون خود توانست، کل شعله های آتش آنان را خنثی کند.

وی افزود: می توان گفت، در این شرایط است که یک دیپلمات کهنه کار می تواند توانمندی خود را به سیاستمداران بی تجربه نشان دهد.

نویسنده ادامه داده است: قطعا همه حاضران در مجمع عمومی سازمان ملل و همه آنها که به سخنرانی های سران کشورها گوش می دهند، انتظار دارند پشت تریبون از برنامه های خود برای ایجاد صلح، آرامش و امنیت در جهان صحبت کنند، نه اینکه پیام جنگ ها، خشونت ها، خونریزی ها، کشتارها، نابودی و فجایع انسانی را سر بدهند.

بهانه تشکیل سازمان ملل نیز این بود که صلح، امنیت و آرامش را برای جهان و نه جنگ، خونریزی و خشونت ارمغان بیاورد. هم اکنون نیز همه جهانیان از سران کشورها می خواهند با شاخه های زیتون به نشانه صلح و نه شمشیر در مجمع عمومی این سازمان حضور یابند.

آبشناس نوشته است: گاف سیاستمداران بی تجربه این است که سخنرانی در سازمان ملل را با سخنرانی های هیجانی در کشورهای خود برای کسب رای اشتباه می گیرند و وقتی پشت تریبون این سازمان می ایستند، همان سخنان را بیان می کنند.

طی چند هفته اخیر در صحبت با شمار زیادی از دیپلمات های خارجی در تهران قریب به اتفاق همه می پرسیدند، چرا مقامات ایرانی در قبال حمله های تند مقام های آمریکایی واکنش تند نشان نمی دهند؟

(اما) آقای روحانی نیازی نداشت که زیاد تلاش کند تا به جهانیان بفهماند، جنگ طلب و صلح طلب چه کسی است؟ زیرا در واقع ترامپ با سخنرانی خود کار را برای رییس جمهوری ایران بسیار آسان کرد و همراهی نتانیاهو با رییس جمهوری آمریکا در نوع سخنرانی نیز شرایط را برای دیپلمات کهنه کار ایرانی خیلی هموار کرد.

نویسنده اسپوتنیک ادامه داده است: یک دیپلمات کهنه کار خوب می داند در چه شرایطی حریف را خاک کند و همانگونه که روحانی گفت، ایرانیان نیازی ندارند، شمشیر بکشند تا جهان را تسخیر کنند، بلکه با زبان عشق، هنر و محبت که همانا سخن شیوا است، می توانند قلوب جهانیان را در اختیار بگیرند و پس از این هم دیگر نیازی به جان ها ندارند.

در واقع روحانی نشان داد، چه قدر سخنی که بر دل می نشیند، می تواند تیزتر از شمشیری باشد که در هوا می چرخد.

عملا می توان گفت، هنر دیپلماسی ایرانی اکنون این است تا بگذارد طرف مقابل سر و صدا یا به اصطلاح هارت و پورت کند و چون مقامات جمهوری اسلامی از شرایط و اقتدار کشور خود کامل مطمئن هستند، نیازی ندارند با سر و صدا، توانمندی خود را به جهان نشان دهند و در این شرایط، طرف مقابل خطا می کند و این جا است که در نهایت تهران به اهداف خود یعنی پیروزی می رسد.

نویسنده رسانه روسی همچنین افزوده است: شرایط منطقه ای و جهانی نشان می دهد، ایران گاه با دیپلماسی و گاهی با توان نظامی توانسته به اهداف خود برسد، در حالیکه همه طرح های دشمنان تهران شکست خورده و در واقع به همین دلیل عصبانی هستند، اما ایرانیان که آرامش دارند، چرا به خود زحمت دهند و ناراحت شوند، زیرا با همان دیپلماسی آرامش کار خود را انجام می دهند.

آبشناس در پایان نوشته است: اکنون هم می توان گفت در سازمان ملل کل جهان که شاهد بود به این نتیجه رسید، ایران صلح طلب و ایالات متحده و اسراییل جنگ طلب هستند. طبیعتا جهانیان صف بندی خود را انجام می دهند و در نهایت مشخص می شود، طرفدار شاخه زیتون روحانی یا شمشیر ترامپ خواهند بود./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات