۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۲۸۵۶۱
واشنگتن‌پست:

سرباز ایرانی همچون یک نماد تشییع شد

تشییع پیکر محسن حججی شهید مدافع حرم در تهران، در رسانه های برجسته خارجی بازتاب یافت.
شهید حججی

به گزارش خبرگزاری رسا، تشییع با شکوه پیکر شهید مدافع حرم، شهید محسن حججی در تهران، موجب واکنش رسانه های برجسته غربی شد.

واکنش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» با اشاره به مراسم تشییع پیکر شهید «محسن حججی» که چندی پیش به دست تکفیری‌های داعش در مناطق مرزی سوریه با عراق به شهادت رسید عنوان کرد: سرباز ایرانی که از سوی داعش در سوریه سربریده شد، همچون یک نماد تشییع شد.

در ابتدای این گزارش نوشته شده است که رهبر معظم ایران و هزاران نفر دیگر برای یک سرباز جوان ایرانی که در سوریه توسط داعش سربریده شده بود، عزاداری کردند.

این گزارش ادامه داد، قتل [شهادت] محسن حججی نظر بسیاری از مردم ایران را جلب کرد و از زمان قتل این جوان ایرانی، در نوارهای ویدئویی و آثار هنری از حججی یاد شده است.

روزنامه واشنگتن‌پست در خصوص مراسم بزرگداشت حججی نوشت، آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر معظم ایران در نزدیکی تابوت حججی که پرچم ایران به دور آن پیچیده شده بود، نماز خواند و سپس عزاداران گل‌هایی را بر بالای تابوت وی قرار دادند.

این گزارش در توصیف این مراسم نوشت، نیروهای نظامی به همراه مردان و زنان در مراسم تشییع حججی شرکت کرده بودند و برخی تصاویر حججی را به دست داشتند و برخی نیز پرچم‌های سیاه‌رنگی را که در محرم رایج است به دست داشتند.

بنا بر این گزارش، بسیاری از مقامات کنونی و سابق دولتی از جمله «علی لاریجانی» رییس‌ مجلس شورای اسلامی و «محمود احمدی‌نژاد» رییس‌جمهور سابق ایران نیز در این مراسم حضور داشتند.

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد که سیاست نیز وارد این مراسم عزاداری شد و شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر داده شد.

این گزارش می‌افزاید، حججی یکی از بسیار مستشاران نظامی سپاه ایران است که در عراق و سوریه کشته می‌شوند.

واشنگتن پست نوشت: در حالی که داعش تلاش داشت تا با دستگیری و سربریدن وی بعنوان یک تبلیغ برای خود استفاده کند، بسیاری در ایران نگاه متفاوتی دارند. تصویر حججی در نوار ویدئویی داعش، وی را در حالی که بعد از دستگیری صبورانه ایستاده بود، نمایش داد و دود از پشت سر او در بیابان بلند شده بود و همین حس میهن‌پرستی را در ایران برانگیخت.

«زهرا عباسی» همسر 23 ساله شهید حججی پیش‌تر در رسانه‌ها گفته بود: «به عکس او نگاه کنید، هیچ نشانه‌ای از ضعف علیرغم آنکه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و دستگیر شده است، مشاهده نمی‌شود. هیچ ترسی در چشمانش مشهود نیست. همه شجاعت و رشادت است. وی همچون کوه است».

آیت‌الله خامنه‌ای از محسن حججی بعنوان «شهید عزیز» یاد کرده است و «حسن روحانی» رییس‌جمهور ایران نیز حججی را مورد تحسین قرار داد که نشان داد که مردم ایران تا چه اندازه آمادگی فداکاری دارند.

این گزارش اضافه کرد که مرگ حججی موجب اتحاد بی‌سابقه‌ای میان اصولگرایان، میانه‌روها و اصلاح‌طلبان ایران شد و بسیاری از فعالان، هنرمندان، ورزشکاران، ستارگان و سیاستمداران از جمله «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران پیام‌های تسلیت برای حججی ارسال کردند.

خبرگزاری فرانسه: ایرانی‌ها در سوگ سمبل جنگ با داعش به خیابان آمدند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی شهید «محسن حججی» را برای مردم ایران، «نماد جنگ با داعش» خواند. و اعلام کرد: «سیل ایرانی‌ها در سوگ سمبل مقابله با داعش، به خیابان‌ها آمدند».

خلاصه‌ای از گزارش این رسانه غربی را در متون زیر بخوانید:

«سیل جمعیت عظیمی از افراد در دریایی از رنگ‌های قرمز و سیاه، روز چهارشنبه برای سوگواری سربازی که به نماد و سمبل جنگ با داعش تبدیل شده است،‌ به مرکز تهران آمدند.

دستگیری و بریده شدن سر محسن حججی، ‌جوان 25 ساله نیروی داوطلب سپاه پاسداران، حمایت گسترده و نادر عمومی از کارزار نظامی ایران در سوریه و عراق را به دنبال داشته است.

تصویر ایستادن حججی در کنار یک داعشی بی‌رحم و چاقو به دست، دست به دست شده و میدان امام حسین (ع) در تهران مملو از جمعیت شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران قبل از آغاز مراسم با بستگان حججی دیدار کرد و گفت: «شهدای بسیاری (در ایران) هستند و همه شهدا پیش خدای متعال عزیزند اما یک خصوصیتی در این جوان وجود داشته».

با توجه به مراسم 10 روزه محرم، بر اهمیت این مراسم یادبود (مراسم تشییع شهید حججی) افزوده شد چرا که ایرانی‌ها امام حسین (ع)، یکی از محترم‌ترین شخصیت‌های شیعیان را (در محرم) گرامی می‌دارند.

جمعیت حاضر در مراسم تهران، تقریبا همه سیاه‌پوش بودند و با پرچم‌های قرمز، خون را  نمادسازی کردند.

ایران با تهدید مستقیم داعش مواجه است؛‌ گروهی که شیعیان را مرتد‌هایی می‌داند که باید حذف شوند».

حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع شهید حججی سبب شد رسانه‌های بین‌المللی هم به انتشار گزارش‌هایی در این باره بپردازند./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات