۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۵۲۸۵۸۳
رسا گزارش می دهد؛

رژیم صهیونیستی و داعش طراحان اصلی جدایی اقلیم کردستان از عراق

علمای اهل سنت آذربایجان غربی برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق را اشتباهی بزرگ خوانده و اسرائیل و داعش را طراحان اصلی جدایی اقلیم کردستان از عراق دانستند.
استقلال اقلیم کردستان عراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، تلاش چند روز اخیر اقلیم کردستان عراق مبنی بر برگزاری رفراندوم و تشکیل دولت خود مختار و جدایی از دولت عراق که بر اساس توطئه جدید استکبار و به ویژه اسرائیل غاصب انجام شد، موجب نگرانی حکومت مرکزی عراق و همچنین اعتراضات کشورهای منطقه شده است.

نظام جمهوری اسلامی ایران نیز این حرکت را محکوم و بر مواضع خود مبنی بر حمایت از یکپارچگی کشورهای اسلامی به ویژه عراق تأکید کرده است.

اما استانهای شمال غرب کشور به ویژه استان آذربایجان غربی به واسطه هم مرزی با اقلیم کردستان و همچنین حضور اقوام کرد بیش از پیش درگیر این موضوع بوده است تا جایی که برخی از جوانان کرد در شهرهای هم مرز با برگزاری جشن و پایکوبی ضمن هتک حرمت به ایام محرم الحرام و سوگواری سیدالشهداء (ع) از استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت کردند.

در مصاحبه هایی با ائمه جمعه اهل سنت آذربایجان غربی مواضع علما و بزرگان اهل سنت را در خصوص برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان و همچنین تبعیت برخی از کردهای استان از این اقدام غیرقانونی جویا شدیم که در زیر آمده است:

پشت پرده طرح استقلال اقلیم کردستان اسرائیل و داعش است

ماموستا مصطفی محمودی، امام جمعه پیرانشهر  در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه  برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و تلاش برای تشکیل حکومت مستقل را اشتباهی بزرگ دانست و افزود: این اقدام ثبات منطقه را از بین برده و وحدت موجود را خدشه دار می کند، بر همین اساس تمامی کشورهای منطقه مخالف جدایی اقلیم کردستان عراق هستند.

وی اظهارکرد: برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان و جدایی این منطقه از عراق ممکن است به دنبال خود جنگ داخلی را در عراق موجب شود.

ماموستا محمودی با بیان اینکه ریشه این حرکت در اقلیم کردستان عراق رژیم صهیونستی و داعش است، تصریح کرد: رژیم صهیونستی و داعش همواره در جهت تفرقه افکنی و اختلاف تلاش کرده اند و این اقدام اقلیم کردستان عراق به تقویت داعش منجر شده و به احتمال زیاد بحران هایی را در منطقه بوجود می آورد

امام جمعه پیرانشهر به تحرکات اخیر در شهرهای بانه، سنندج، مهاباد، سردشت و پیرانشهر اشاره کرد و افزود: عده ای از جوانان اهل سنت از سر نادانی و جهالت فریب این حرکت را خورده و درداخل کشور به تبعیت از اقدام اقلیم کردستان عراق دست به تحرکاتی زده و حتی اقدام به جشن و پایکوبی برای همه پرسی اقلیم کردستان عراق کرده اند.

وی از مسؤولان خواست با برگزاری کلاس های آموزشی و با استفاده از روحانیان مجرب جوانان را آگاهی داده و مانع گرایش آنها به سمت این حرکت ها شوند.

ماموستا محمودی افزود: نظام اسلامی بیشترین خدمات را به استان های کردنشین نظیر کردستان و کرمانشاه ارائه کرده و کرد ها همواره از برکات نظام اسلامی بهره مند شده اند بنابراین بوجود آمدن اقدامی نظیر اقدام اقلیم کردستان عراق درایران و درگیری کردها با نظام اسلامی موجب بدبختی آنها خواهد شد.

طرح تجزیه کشورهای اسلامی توطئه 20 سال قبل آمریکاست

ماموستا ابراهیم سرخابی، امام جمعه اهل سنت نقده  در این خصوص به خبرنگار رسا در ارومیه  گفت: جدایی اقلیم کردستان از عراق اشتباهی بزرگ است چراکه آنها با جدایی از دولت مرکزی شاهد مشکلات عدیده ای خواهند داشت چنانکه مرزهای دریایی و زمینی به روی آنها بسته شده و مبادلات تجاری با کشورها برای آنها مشکل و محدود خواهد بود.

وی ادامه داد: نه تنها مجامع بین المللی بلکه پارلمان عراق نیز این اقدام اقلیم کردستان را غیر قانونی می داند و ما نیز به عنوان افرادی قانون مدار این حرکت را غیر قانونی می دانیم.

ماموستا سرخابی هدف اصلی برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق را تجزیه عراق و پیاده کردن طرح خاورمیانه جدید توسط رژیم صهیونستی و همتایانش دانست و اذعان کرد: طرح تجزیه طلبی خواسته 20 سال قبل آمریکا است که در راستای تضعیف محور مقاومت صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: مسعود بارزانی در سخنان خود اعلام کرد اگرچه ابرقدرت ها به ظاهر از جدایی اقلیم کردستان عراق اظهار نگرانی می کنند ولی در حقیقت حامی و طرفدار بزرگ این اقدام هستند.

حمایت جوانان کرد ایران از استقلال اقلیم کردستان از روی نادانی است

ماموستا عبد الرحمن خلیفه زاده، امام جمعه بوکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رسا در ارومیه تأکید کرد: همه پرسی اقلیم کردستان عراق جنبه دینی نداشته و تبعات نا مطلوبی به دنبال خواهد داشت.

وی اظهارکرد: دولت ها به وسیله سازمان ملل مشخص شده اند و تشکیل خود سرانه دولتی دیگر مفهومی ندارد.

امام جمعه بوکان با اذعان بر اینکه بیشتر مردم عراق بویژه مردم اقلیم کردستان از این همه پرسی ناراضی هستند، گفت:  شادی و پایکوبی برخی از جوانان اهل سنت آذربایجان غربی برای همه پرسی اقلیم کردستان عراق را نشانه خامی و نادانی دانست و از مسؤولان خواست این افراد را راهنمایی کنند.

ماموستا خلیفه زاده اظهار کرد: تلاش برای جدایی اقلیم کردستان عراق خواسته ابرقدرت ها بویژه اسرائیل، آمریکا و داعش است.

تجزیه کشورهای اسلامی موضع روشن دشمن است

امام جمعه موقت سردشت هم  در گفت و گو با خبرنگار رسا در ارومیه حرف های مسعود بارزانی برای استقلال اقلیم کردستان را مشابه با سخنان طارق عزیز، نخست وزیر وقت صدام خواند که گفته بود وجود پنج ایران کوچک بهتر از یک از یک ایران بزرگ است .

ماموستا محمد واوی اظهار کرد: تجزیه کشورهای اسلامی موضع روشن دشمن در قبال کشورهای اسلامی منطقه است وقتی می بینند کرد و عرب در مقابل دشمن واحد ایستاده اند و کم کم آثار داعش از بین می رود چشم دیدن این قدرت را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: تعصب و ایران دوستی ملتها و اقوام ایران که افتخار می کنند ایرانی هستند و عدم تبعیض و درایت رهبری فرزانه در کشورمان سبب شده که توطئه دشمن در تجزیه و ایجاد تفرقه خنثی شده و الگوی برای تمام کشورهای دیگر باشد.

هر تصمیم برهم زننده وحدت مسلمانان به دور از عقلانیت است

امام جمعه اهل سنت تکاب نیز در خصوص اقدام اقلیم کردستان برای جدایی از عراق  به خبرنگار رسا در ارومیه گفت: مخالف هرگونه استقلال و تجزیه طلبی در عراق هستیم.

ماموستا جلال مرادی اظهار داشت: مهمترین و باارزش ترین نیازهای هر جامعه انسانی در زندگی فردی و اجتماع استفاده و بهره مندی از عناصر "امنیت" و "اقتصاد" است.

وی با اعلام مخالفت خود با هرگونه تجزیه طلبی در عراق، اضافه کرد: استقلال اقلیم کردستان عراق، تبعات خطرناکی برای امنیت و ثبات عراق و تمامیت ارضی آن محسوب می‌شود.

امام جمعه اهل سنت تکاب افزود: مسؤولان اقلیم کردستان عراق باید به فکر امنیت و اقتصاد باشند، چرا که کشورهای همسایه مخالف هستند و به یقین کردستان عراق با مشکلات اقتصادی و مراودات تجاری و با توجه به فعالیت داعش با مشکلات امنیتی مواجه خواهند شد.

ماموستا مرادی با بیان اینکه کردستان عراق باید به فکر ریشه کن شدن داعش می بود تا استقلال از عراق، تصریح کرد: هر تصمیم و اقدامی که وحدت مسلمین جهان را بر هم بزند کاملا اشتباه و به دور از عقلانیت است اقلیم کردستان باید با رایزنی مشکلات خود را حل می کرد./936/ب۵۰۱/ف

طاهره زینالی
ارسال نظرات