۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۵۲۹۲۳۲
حجت الاسلام الهی خراسانی مطرح کرد؛

کنکاشی در سندیت زیارت ناحیه مقدسه منتسب به امام زمان

رییس میز تخصصی توسعه وتوانمندسازی علوم اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به بیان نکاتی پیرامون سندیت زیارت ناحیه مقدسه پرداخت و گفت: متأسفانه کمتر درباره اصالت زیارت ناحیه مقدسه و مستندات آن بحث شده است.
مجتبی الهی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، رییس میز تخصصی توسعه وتوانمندسازی علوم اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سحرگاه امروز در مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) که در محل خیابان دانشگاه مشهد مقدس برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون سندیت زیارت ناحیه مقدسه پرداخت و گفت: متأسفانه کمتر درباره اصالت زیارت ناحیه مقدسه و مستندات آن بحث شده است؛ هرچند اگر کسی با کلام اهلبیت(ع) آشنا باشد، اتصال این زیارت به کلام معصوم(ع) را درک می کند.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی افزود: ما عادت کرده ایم که برای درک سندیت روایات و زیارات، راه های مشخصی را دنبال کنیم تا سند آن روایت به یکی از ائمه اطهار(ع) برسد و بنابراین عمده فقه و تفسیر ما بر پایه همین روایات قرار داده شده؛ چه آن ها که سندش به پیامبر(ص) می رسد و چه روایاتی که به قول اهل تسنن موقوف است و جز با اجازه پیامبر(ص) نمی تواند صادر شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه های مستند کتب شیعه، چون قوام روایات بر اساس تأیید امام معصوم(ع) است، روایات زیادی از امام باقر و امام صادق(ع) داریم و همچنین در دوره اول امامت امام کاظم(ع) و دوره آخر امامت امام رضا(ع) که دوره یسر و فرج نسبی اهلبیت بوده است.

حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان این که «یکی از وظایف امام معصوم(ع) تفسیر قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) است»، عمده روایاتی که در قالب پرسش و پاسخ مطرح شده را منتسب به چنین موقعیت هایی قلمداد کرد و گفت: با توجه به شیوه پرسش و پاخی این گونه روایات، غالب آن ها اطلاق عمومی ندارد اما برخی افراد بدون توجه به این نکته، گمان می کنند فرمایشات امام معصوم(ع) در تمام روایات اطلاق عموم دارد. معمولا روایاتی که در حوزه مسائل طبی، روایات تبیین کننده شرایط خاص و روایاتی که در خصوص «افضل اعمال» سخن گفته اند، از این دسته هستند.

رییس میز تخصصی توسعه وتوانمندسازی علوم اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به انتساب زیارت ناحیه مقدسه به وجود مقدس امام زمان(عج)، گفت: یکی از مشکلاتی که در خصوص روایات منتسب به امام زمان(عج) وجود دارد، این است که به واسطه غیبت ایشان، نمی توان در خصوص استناد این روایات به معصوم(ع) رجوع کرد.

وی افزود: با توجه به این نکته، یکی از راه های شناخت روایات منتسب به امام زمان(عج) این بود که این روایات از طریق نواب اربعه به توقیع شریف امام زمان(عج) رسیده باشد و در نتیجه به نظر می رسد این روایات عمدتا در دوران غیبت صغری مطرح شده باشند.

حجت الاسلام الهی خراسانی با اشاره به برخی از شبهاتی که در خصوص سندیت روایات و زیارات منتسب به امام زمان(عج)، از جمله زیارت ناحیه مقدسه وجود دارد، به تبیین راه های پاسخگویی به این شبهات پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که امروز از آن غافل شده ایم، احیای دقت کلامی و روایی درباره وکلای امام زمان(عج) است که غفلت نسبت به این مسأله آسیب هایی را به همراه داشته؛ از جمله تشکیل برخی فرق معتقد به قطع ارتباط امام زمان(عج) با مردم.

وی با بیان این که مسأله وکالت امام(ع) پدیده نوظهوری در دوره غیبت صغری نبود، یادآور شد: پدیده وکالت از زمان امام کاظم(ع)مستقر شد و اوج آن در زمان امام هادی(ع) بود و تنها تفاوتی که وکالت در دوران غیبت صغری با سایر دوران داشت، این بود که اسلوب آن به صورت غیابی بود. در نتیجه مسأله وکالت، پدیده جدیدی نبوده است./820/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات