۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۵۲۹۲۵۴
آیت الله جاودان:

قیام عاشورا مبارزه با بدعت‌ها و صیانت از اسلام تا روز قیامت است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مبارزه با بدعت ها و صیانت از اسلام بر همه مسلمانان واجب است، گفت: قیام عاشورا مبارزه با بدعت‌ها و صیانت از اسلام تا روز قیامت است.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در حسینیه مرحوم شیخ زاهد درباره خواص نماز صحیح گفت: نماز درست انسان را عاقبت به خیر می‌کند.

وی افزود: برای نماز درست نه تنها باید تقلیدمان درست باشد تا احکام آن را بلد باشیم بلکه باید قرائت نمازمان را نیز صحیح تلفظ کنیم همچنین این نماز صحیح را باید اول وقت و با حضور قلب اقامه کرد.

آیت الله جاودان ادامه داد: با وجود نماز درست اول وقت شیطان نمی‌تواند انسان را به گناهان بزرگ وادار کند. خاصیت دیگر آن هم این است که در لحظۀ مرگ خود حضرت عزرائیل به انسان تلقین می‌دهد. این تلقین، یک تلقین واقعی است و فقط زبانی نیست.

استاد حوزه علمیه هدف قیام امام حسین(ع) را احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و ابراز کرد: سه نوع امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، نخستین نوع آن اختصاص به گناهان معمولی دارد، در این حالت اگر انسان خوف جان داشته باشد، بر او واجب نيست امر به معروف کند.

وی ادامه داد: دو نوع دیگر به بدعت دین و یا زمانی که اسلام در خطر افتاده باشد مربوط می‌شود که در این دو نوع هیج مانعی برای امر به معروف و نهی از منکر نیست حتی اگر شخص در راه مبارزه با بدعت و با دفاع از اسلام کشته شود و امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) از این قسم بود ایشان نه تنها با بدعت مبارزه کردند بلکه از اصل اسلام نیز محافظت کردند.

آیت الله جاودان حکومت یزید را سراسر بدعت دانست و اظهار داشت: تمامی حکومت غاصبان خلافت به بدعت در دین بود چرا که برخلاف دستور پیامبر(ع) به تخت حکومت تکیه زدند، اما حکومت یزید بدعتی جدید بود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حاکمان قبلی به ظواهر اسلام عمل می‌کردند اما یزید هیچ چیز را قبول نداشت، نشانه‌اش هم همین شعری است که در آن گفته وحی و نبوتی در کار نبوده و این‌ها همه بهانه‌ای برای کسب قدرت بوده‌است، او می‌گفت اگر شراب به دین محمد حرام است به دین مسیح به من شراب بدهید! بدعتی بزرگتر از این در عالم نیست و امام وظیفه دارد که این بدعت را انکار کند.

وی درباره خطر حکومت یزید برای اصل اسلام، گفت: با حکومت یزید، اصل اسلام هم در خطر بود، چنان که خود امام فرمودند: «علي الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد» آنان فقط قدرت و سلطنت می‌خواستند که به آن رسیدند، اما به تدریج آنان سایر مناصب پیامبر(ص) را هم در دست گرفتند.

آیت الله جاودان ادامه داد: پیامبر(ص) به یک معنا شارع و قانون‌گذار بود. البته شارع و قانون‌گذار اصلی خداست، اما چون پیامبر(ص) قوانین خدا را بیان می‌کرد، ما می‌توانیم به ایشان هم بگوییم شارع، بنابراین حاکمان بعد از پیامبر(ص) کم‌کم قانون‌گذار هم شدند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: مثلا خلیفۀ دوم صراحتا متعة النساء و متعة الحج را تحریم کرد؛ در حالی که خودش هم گفت که این‌ها زمان پیامبر(ص) حلال بوده‌است. یا اینکه او غنائم را طبق شیوه‌ای غیر از شیوه پیامبر تقسیم کرد، زمانی که قانون پیامبر(ص) را زیر پا گذاشتند، به این معنا بود که خودشان را از پیامبر(ص) هم بالاتر می‌دانند، در چنین شرایطی اگر یزیدی که شب و روز مست است، عهده‌دار اسلام شود، از اسلام چه چیزی باقی می‌ماند؟ چنین کسی شده ولی امر مسلمین و مردم به حساب اطاعت از او حتی کعبه را به منجنیق بستند.

وی درباره اثرات قیام امام حسین(ع) گفت: بعد از ماجرای کربلا ابهت و قداست خلیفه شکسته شد و دیگر هیچ کسی نتوانست در دین دخالت کند./813/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات