۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۲۹۹۳۱

نگاهی به جدیدترین شماره فصلنامه سیاحت غرب

اداره کل پژوهش‌های اسلامی و رسانه، شماره های ۱۴۶ تا ۱۴۸ فصلنامه سیاحت غرب را منتشر کرد.
فصلنامه سیاحت غرب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اداره کل پژوهش‌های  اسلامی و رسانه،  شماره های 146 تا 148 فصلنامه سیاحت غرب را به مدیر مسؤولی  محمدحسین ظریفیان منتشر کرد.

در این شماره این مقالات را مطالعه می‌کنیم:

نگاه انتقادی به افسانه‌های شركت تجاری والت دیزنی

شیء انگاری زنان در رسانه‌های جمعی 

اقتصاد توجه

دوران پرت اندیشی آیا انسان‌ها، پرمشغله، حواس‌پرت و بی‌توجه شده‌اند؟

آیا همه ما نژادپرستیم؟

جنسی‌سازی جوانان

نباید فقر، به معنای از دست دادن حق تحصیلات دانشگاهی باشد

تحصیل تحت اشغال: قدس شرقی

آشفتگی مالی جهانی: ركود طاقت فرسای اقتصاد جهان در سال‌های 2016 و 20171

چه كسی بانك­های مركزی را كنترل می­كند؟ مارك كارنی، رئیس... « بانك گلدمن ساكس»

آرزوهای سایبورگ

پنج پیامد افزایش دمای كره زمین

سبز بودن ساده نیست

امپراتوری هرج و مرج: بنای محیط زیست بر اساس اقتصاد؛ ارزش، مبنا و معیار سرمایه زندگی

نمی‌توان زمین را از بین برد و روی آن زندگی هم کرد

 مرور و نقدی بر عصر جدید

 

نگاه انتقادی به افسانه‌های شركت تجاری والت دیزنی

ژانت واسكو

مترجم: علی شاكر

چكیده: در این مقاله با استفاده از رویكردهای نظری و روش‌شناسانه، برخی از باورهای اشتباه و افسانه‌های مربوط به شركت تجاری والت دیزنی را نقد می‌كنیم. افسانه‌های والت دیزنی عبارت‌اند از: 1. دیزنی نابغه‌ای با ویژگی‌های خیلی خاص بود؛ 2. دیزنی یك كمپانی معصوم و بی‌گناه و به همین دلیل، خاص و منحصر به فرد است؛ 3. دیزنی فقط برای بچه‌هاست؛ 4.‌ محصولات دیزنی خیلی ایمن‌اند و ضرری ندارند؛ 5. همه مردم دیزنی را دوست دارند. برای نقد كردن این پنج افسانه یا فرض به ظاهر قطعی، مطالعه‌ای بینارشته‌ای انجام دادیم و در آن از دیدگاه‌های مربوط به اقتصاد سیاسی، تحلیل انتقادی فرهنگ و نظریه دریافت نیز استفاده كردیم.

شیء انگاری زنان در رسانه‌های جمعی: خودانگاره زنانه در فرهنگ زن ستیز

استفانی نیکول بربریک

محمدرضا امین

چکیده: شیء انگاری زنان در رسانه‌های جمعی آمریکا پیشینه‌ای مرحله‌بندی شده و طولانی دارد، اما منتقدان بر این عقیده‌اند که چنین تحلیلی اغراق آمیز است و به همین دلیل بدون توجه به چنین نظراتی از کنار اکثر انتقادهای فمنیستی به جامعه می‌گذرند.

 این مقاله استدلال می‌کند که تصویر زن «ایدئال» (آن گونه که رسانه‌ها ارائه می‌کنند) زیان‌بار است، مقاله حاضر با روش کمی و کیفی، هم در سطح خرد و هم در سطح کلان، آثار غرق شدن در رسانه‌های جنیست‌گرا را کاوش می‌کند که تصاویری دست نیافتنی و شی‌ء انگارانه از جنس زن به مخاطب عرصه می‌کنند.

 این مقاله با تحلیل میزان روز افزون جراحی‌های پلاستیک؛ اختلالات خورد و خوراک؛ و مرگ‌های مرتبط با آنها چگونگی تأثیر رسانه‌ای را از زن ایدئال بر خودانگاره زنانه نشان می‌دهد.

سپس این روند با آمار و ارقامی با جنایت خشن و کنش جنسی تببین می‌شوند. ما با استفاده از دیدگاه جامعه‌شناختی بررسی می‌کنیم که چگونه شی‌ ءانگاری زنان توسط رسانه‌ها بی وقفه ادامه می‌یابد و بر کل جامعه اثر می‌گذارد.

اقتصاد توجه:

كلیك كردن،‌پاسخ دادن و بازنشر یك پیام تویتری هیچ هزینه‌ای ندارد. اما ما چه هزینه‌ای در روابط و آرامش ذهنی خود پرداخت می‌كنیم؟

نویسنده: تام چَتفیلد

وحیده پیشوایی

چكیده: در دنیای امروز كه بیشتر زمان افراد به تعامل با رسانه یا استفاده آن می‌گذرد، توجه انسان اهمیتی ویژه یافته و تبدیل به منبعی سودآور شده است. طراحان و دست‌اندركاران رسانه‌ها یا به بیان بهتر، اقتصاددانان توجه، با علم كامل به این موضوع و سنجش توجه افراد، به آسانی رشته كنترل انسان‌ها را به دست گرفته‌اند و ]آنها را[ به هر سو كه منافع‌شان می‌طلبد می‌كشانند. این رسانه‌ها با دیدگاهی تمامیت‌گرا و برای رسیدن به سود هرچه بیشتر، به هر راهكاری، حتی به بیگاری گرفتن انسان‌ها برای رقم زدن بازدید و پسند بیشتر، متوسل می‌شوند تا شاید موفقیتی هرچند ظاهری را به ثبت برسانند. اما منبع این سود، انسان‌ها هستند كه اگرچه ظاهراً هزینه‌ای نمی‌پردازند اما در حقیقت توجه خود را كه می‌بایست معطوف به زندگی، اطرافیان، تفریح و كارشان شود، بسیار ارزان می‌فروشند.

دوران پرت‌اندیشی آیا انسان‌ها، پرمشغله، حواس‌پرت و بی‌توجه شده‌اند؟

سرگذشت انسان حداقل از سال 1710 این‌گونه بوده است و فلاسفه می‌خواهند آن را اثبات كنند

 فرانك فوردی

مترجم: ابوالفضل ایمانی راغب

چکیده: پیدایش اینترنت و حضور فراگیر فناوری دیجنتال، ما را در محاصره منابع بی‌پایان پرت‌اندیشی قرار داده است. متون، رایانامه‌ها و اینستاگرام‌های دوستان، سیل موسیقی و فیلم، قیمت اجناس و اخبار بی‌پایان ما را احاطه كرده‌اند. برای انجام كارمان می‌توانیم این جریان دیجیتال را قطع كنیم، اما زمانی كه طاعون مدرن ترس از محرومیت و پشیمانی به جان ما می‌افتد، این كار مشكل می‌شود. برخی تصور می‌كنند قدرت اراده ما بسیار ضعیف است، زیرا عامل مخل دیجیتال به مغزمان صدمه زده است. اما سرزنش كردن فناوری به خاطر افزایش بی‌توجهی، درست نیست. تاریخ نشان می‌دهد یك پدیده جدید، مسبب تشویش نیست، بلكه خطر آن ـ با هر ماهیتی ـ برای اقتدار اخلاقی عصر خودش، عامل این تشویش است.

آیا همه ما نژادپرستیم؟

 پرنسس اوجیاكو

مترجم: مریم نجیمی

چكیده: نویسنده در این مقاله سعی دارد با استفاده از شواهد علمی، دلیلی بیولوژیك برای تبعیض نژادی پیدا كند و به این نتیجه می‌رسد كه نژادپرستی ناخودآگاه فراگیر است و از سال‌های ابتدایی زندگی آغاز می‌شود و شكافی مرگبار در همدلی میان نژادهای مختلف ایجاد می‌كند. وی معتقد است سفیدپوستان برای آنكه در ظاهر نژادپرست خطاب نشوند از بروز احساسات واقعی خود خودداری می‌كنند، در حالی كه در ضمیر ناخودآگاه و نیمه خودآگاه خود نژادپرست هستند.

جنسی‌سازی جوانان

لیندا پاپادوپولوس

مترجم: محمدرضا امین

چكیده: چگونه جنسیت، جنسی بودن، و جنسی‌سازی در سال‌های اخیر چنان محبوبیتی به دست آوردند كه ]توانستند[سوبه معیار داوری در مورد ارزش زنان و دختران بدل شوند؟ در حالی كه جنسی‌سازی اصلاً پدیده نوینی نیست، اما در مورد چگونگی پیدایش و نحوه اثرگذاری آن بر دختران بسیار جوان عصر حاضر، نكات خاصی مطرح است. این پژوهش به عنوان بخشی از پروژه دولت بریتانیا در سال 2010 است تا خشونت علیه زنان و دختران از بین برود. آنچه در ادامه می‌آید خلاصه‌ای كارآمد از بخش‌های مختلف پژوهش نهایی است.

نباید فقر، به معنای از دست دادن حق تحصیلات دانشگاهی باشد

دكتر آندره پری

مترجم: ایمان ابراهیمی

چكیده: نوشتار حاضر، نتیجه دو گزارش از نقد آموزش و پرورش عمومی امریكا است كه بیشتر به دو معضل فقر و خصوصی‌سازی می‌پردازد.

دانش‌آموزان فقیر به تحصیلات دانشگاهی نیازمندند تا در جامعه‌ای كه شرایط زندگی در آن برای عامه فقیر در حال سخت‌تر شدن است، تغییراتی ایجاد كنند. اما درآمد، موفقیت در آزمون‌های استاندارد را پیش‌بینی می كند.

در حالی كه دانش‌آموزانِ با میانگین نمرات بالا و نتایج پایین در آزمون‌های استاندارد، عملكرد خوبی در دانشگاه‌ها دارند. فقر نباید به معنای نفی حق رفتن به دانشگاه باشد. دانشگاه، باید تغییرات اجتماعی را مدل‌سازی كند. كمك هزینه باید منحصر به دانشجویان موفق كم درآمد باشد. اما دریافت كنندگان كمك هزینه دانشجویی، اغلب سفید پوست، مونث، و با درآمد متوسط و بالاتر هستند و این، روندی رو به رشد است.

تحصیل تحت اشغال: قدس شرقی

مصاحبه جودی ساكولوور، با زكریا اوده

مترجم: حسین رجبعلی پور

چکیده: این مصاحبه به دنبال آن است كه اثرات اشغالگری اسرائیل را بر كودكان فلسطینی با توجه به شرایط قدس شرقی واكاوی كند. زمانی كه اسرائیل تشكیل دولت خود را در سال 1948 اعلام كرد، 750 هزار فلسطینی را از خانه‌های خود بیرون كرد كه این افراد آواره‌گان شدند. اسرائیل اسم این كار را «جنگ استقلال» گذاشت؛ فلسطینیان آن را روز «نكبت» نامیدند.

كرانه باختری كه شامل قدس شرقی نیز می‌شود، در اختیار دولت اردن درآمد؛ غزه تحت كنترل دولت مصر. حدود 20 سال بعد در نتیجه جنگ 1967 اسرائیل تمام آن مناطق را فتح كرد. اسرائیل كرانه باختری و غزه را اشغال كرد، ولی قدس شرقی را برخلاف مخالفت‌های جهانی جامعه بین الملل و با بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی، به خود ملحق كرد. برای فلسطینی‌های ساكن قدس، كارت‌های شناسایی مخصوص قدس صادر شد كه آنها را با نام "ساكنان دایم" معرفی می‌كرد.

حال دولت اسرائیل و شهرك‌نشینان غیر قانونی مصمم‌اند تا تمام فلسطینی‌ها را از قدس بیرون كنند؛ آنها این مسئله را در پایتخت اسرائیل اعلام كرده‌اند. در نتیجه این كار، خانه‌های فلسطینیان ساكن قدس خراب و درختان و كشتزارها نابود شده‌اند. بچه‌های زیر ده سال مرتب بازداشت و شكنجه می‌شوند. بر طبق گزارش مركز اطلاعات وادی حلوه در سیلوان قدس شرقی و گروه حقوق بشری اسرائیلی بیتسلم6؛ شهرك‌نشینان بیشتری وارد منطقه می‌شوند و خانه‌ها و زمین‌های فلسطینیان را غصب می‌كنند. خشونت‌های اخیر قدس شرقی كه به كل فلسطین گسترش پیدا كرد، در این زمینه رخ داده است.

آشفتگی مالی جهانی: ركود طاقت فرسای اقتصاد جهان در سال‌های 2016 و 20171

دكتر رودریگو ترمبلی

مترجم: حسین رجبعلی پور

چکیده: منشا ركود یك معما نیست. ركود در تمام حالات خود، نتیجه ای جانبی از سقوط تقاضای انبوه است – افت شدید هزینه‌كرد مردم به طوری كه تولیدكنندگان دایم مجبور به شكستن قیمت‌های پایه می‌شوند تا بتوانند برای محصولات خود خریدار بیابند. به علاوه اثرات اقتصادی یك دوره ركود -در بیشتر قسمت ها- مانند اثراتی است كه در زمان كاهش شدید هزینه‌كرد انبوه رخ می‌دهد. به طور مثال: كسادی، افزایش بیكاری و تنش مالی (بن اس. برننك، 21 نوامبر 2002)

چه كسی بانك­های مركزی را كنترل می­كند؟ مارك كارنی، رئیس... « بانك گلدمن ساكس»

پروفسور میشل چاسدافسكی

مترجم: طیبه رفیعی

چكیده: در دنیای امروز و با رونق مبادلات داخلی و بین­المللی كشورها، اهمیت سیستم بانكداری انكارناپذیر است. در این بین، بانك­های مركزی كشورها نقش اصلی را در این قبیل مبادلات ایفا می­كنند. آیا این بانك­ها حافظ منافع ملی كشورها هستند یا دست­های دیگری پشت پرده مدیریت و كنترل آنها وجود دارد؟

مقاله پیش­رو به تغییرات صورت­گرفته در بانك مركزی انگلستان پس از انتصاب رئیس جدید می­پردازد. ملیت غیربریتانیایی، سابقه اشتغال در گلدمن ساكس و پیش گرفتن سیاست­هایی همسو با بانك مركزی امریكا و گلدمن ساكس از مواردی است كه نویسنده مقاله با تردید به آن می ­نگرد.

آرزوهای سایبورگ: اولین تماس ما بعد از بیداری و قبل از خواب با ابزارك‌هاست. آیا برده آنها هستیم؟

 تام چتفیلد

مترجم: ابوالفضل ایمانی راغب

امروزه، هر یك از پیشگویان محبوب ما، نوعی بهشت دیجیتال به ما وعده می‌دهند. در هزاره گذشته توانسته‌ایم خود را از مشكلات زمان و مكان ـ از گرما، سرما، گرسنگی، تشنگی، فاصله فیزیكی، فعالیت بدنی ـ در امتداد مسیری ظاهراً منتهی به پریشانی حواس، رهایی بخشیم. قرار است خودآگاهی جمعی بشر در فراماتریسِ آینده نزدیك قرار گیرد، یا به جاودانگی سایبورگ برسد، یا اذهان ماشینیِ خودآگاه آن را به تكامل برسانند. صرف نظر از هر نوع اتفاقی در آینده، قرار است ماهیت فیزیكی واقعی وجودمان به دست فراموشی سپرده شود.

البته، مادامیكه ماهیت خود، یعنی همین آدم خاكی، را به طور كامل حفظ كنیم چنین اتفاقی نخواهد افتاد. اكنون فقط خودمان هستیم كه بر صندلی منزل، محل كار یا اتومبیل خود نشسته‌ایم و به گوشی‌های هوشمند و تبلت، خود، آرام ضربه می‌زنیم. لایه‌های توهم و خیال را عقب جلو می‌كنیم و آنچه باقی می‌ماند این است كه یك مغز درون خمره5 نیست ـ صرف نظر از نگرانی یا عطش شدید احتمالی ما به این امر- بلكه مغز درون یك بدن است كه همانند مغز انسان‌های اولیه شكارچی و گردآورنده، بی‌رحم و همواره مطیع خواسته‌ها و محدودیت‌های این بدن است.

پنج پیامد افزایش دمای كره زمین

دكتر دین گودوین

مترجم: هادی میرانی مقدم

چكیده: انتشار گازهای گلخانه‌ای به ویژه دی‌اكسید كربن موجب افزایش دمای كره زمین شده است. ذوب برف و یخ‌ها، كمبود ذخایر آب آشامیدنی، بالا آمدن سطح آب دریاها، انقراض بسیاری از گونه‌های متنوع زیستی، تغییرات ناگهانی آب و هوا، بارندگی‌ها و خشكسالی‌های شدید، ایجاد موج‌های گرمایی كشنده و گسترش بیماری‌های واگیردار برخی از پیامدهای افزایش دما هستند.

سبز بودن ساده نیست؛

اگر اقناع  منطقی نتواند مردم را با محیط زیست همراه کند، آیا با آیین‌ها و اندکی احساس گناه عملکرد بهتری خواهند شد؟

سارا داروین

استفان کیو

 مترجم: طیبه رفیعی

چکیده:  از مهم‌ترین پیامدهای  نامطلوب شهری شدن و زندگی مدرن، بی‌توجهی به محیط‌ زیست و تخریب زیست‌بوم‌هاست. گویی فراموش‌کرده‌ایم که زمین مادر ماست و ما برای بقای خود به آن نیازمندیم.

 احساس بیگانگی و جدایی از طبیعت، ریشه این بحران ناگوار است. تغییر عادت‌های ناپسند ما در قبال طبیعت و فرهنگ‌سازی برای آشتی با اکولوژی طبیعی را شاید بتوان چاره این فاجعه زیست محیطی تلقی کرد.

 نویسندگان این مقاله نیز با همین دغدغه و در نظر گرفتن قدرت آئین‌ها در سراسر تاریخ، این نکته را بررسی کرده‌اند که قدرت رفتار آئینی و شکستن عادت‌ها تا چه حد می‌تواند به انسان امروز کمک کند تا با طبیعت ارتباط بهتری برقرار کند.

امپراتوری هرج و مرج: بنای محیط زیست بر اساس اقتصاد؛ ارزش، مبنا و معیار سرمایه زندگی

جان مك مورتری

مترجم: مرضیه خادمی

چكیده: همیشه حمایت از سرمایه‌داران و صاحبان شركت‌های بزرگ به عنوان راهكاری برای توسعه چرخه تولید و رونق كسب و كارهای كوچك در فهرست اولویت دولت‌ها قرار گرفته است، حال آنكه این نظام بیشترین ضربه را به بدنه كشور وارد می‌آورد و از مهم‌ترین عوامل تزلزل سرمایه زندگی در جوامع مختلف به شمار می‌رود. شركت‌های بزرگ بدون در نظر گرفتن ارزش انسانی و محیط زیست تنها به فروش محصولات خود می‌اندیشند و رسانه‌های جمعی، ورزش قهرمانی و حتی دانشمندان و فرهیختگان دانشگاهی را در اختیار خود در می‌آورند. مقاله حاضر به طور خلاصه به اقدامات شركت‌های بزرگ برای كنترل بازارهای جهانی و كسب درآمد‌های هنگفت می‌پردازد.

نمی‌توان زمین را از بین برد و روی آن زندگی هم کرد

دریک جنسن

فرانک جوزف اسمکر

مترجم: سید هادی عبودتان هرندی

چکیده: تمدن امروز غرب بر پایه اقتصاد مبتنی بر استخراج، تولید و مصرف بی‌حد و حساب تعریف شده و بالاترین اولویتی که برای فعالیت‌های بشر تعریف می‌شود، افزایش سرمایه رشد اقتصادی است. تمدن امروز غرب تنها با هدف توسعه اقتصادی، آن هم در حال تخریب محیط زیست انسان در حجم وسیعی است.

 سکوت مرگ‌بار جامعه جهانی در مقابل این جنایت گسترده و بلکه همراهی با آن هم بسیار عجیب و گیج کننده است.  یکی از عمده‌ترین دلایل همراهی قربانیان تمدن غرب با  آن این است که زندگی آنان تا حدود زیادی به این تمدن و صنعت گره خورده است و بسیاری افراد می‌ترسند که در صورت مقابله با این تمدن بسیاری از دل مشغولی‌ها و حتی نیازهای واقعی زندگی را از دست بدهند.

 تنها راه برون رفت از این دور باطل، جایگزین کردن یک اقتصاد اصولی با اقتصاد جنون‌انگیز تمدن غرب خواهد بود.  در غیر این صورت، مسیری که جامعه بشری به سمت در حرکت است در مدتی کوتاهی‌تر از یک قرن، جامعه بشری و کره زمین را به نابودی خواهد کشاند.

مرور و نقدی بر عصر جدید

جرج كریسیدس

مترجم: مریم نجیمی

چكیده: عصر جدید پدیده‌ای مرموز است كه هر چند در تظاهراتش قابل شناسایی است، اما ماهیت، دامنه و مرزهای آن را نمی‌توان شناخت؛ چراكه مجموعه‌ای از مذاهب مختلف و آداب و سنن متنوع مذهبی است. مولف در این مقاله می‌كوشد با ردیابی عصر جدید، ویژگی‌های برجسته و ارتباط آن با فرهنگ و مذهب غالب غرب را شناسایی كند و به این نتیجه می‌رسد كه عصر جدید با تأكید بر عرفان، مسیحیت را پشت سر گذاشته و مذهبی نیست كه به اندازه آن بتواند با جاذبه‌های گوناگون، پیروان ادیان مختلف را حول محوری واحد كنار هم قرار دهد.

اداره کل پژوهش‌های  اسلامی و رسانه،  ۱۴۶ تا ۱۴۸ شماره  فصلنامه سیاحت غرب را ۱۵۰در  صفحه، به قیمت ۶۵۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۳/ش

 

ارسال نظرات