۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۵۳۲۰۱۰
معاون آموزشی دانشگاه قم:

اقدامات ایران و سپاه در منطقه خدمت به بشریت است/ ایجاد سازمان های مردم نهاد برای کمک به مسلمانان میانمار

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم اقدامات ایران و سپاه را خدمت به بشریت و انسانیت عنوان کرد و گفت: باید قدردان مواضع ایران نسبت به کشورهای منطقه باشیم و با ایجاد سازمان های غیردولتی به مردم مظلوم میانمار خدمات برسانیم.
قاسمی معاون ‌آموزش دانشگاه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی قاسمی در همایش نیمروزه بررسی حقوقی فجایع ضد انسانی علیه مسلمانان (بحرین، میانمار، یمن و ...) در قم، اظهار داشت: در منطقه میانمار یک اقلیت مسلمان زندگی می کنند که به آن ها مسلمانان روهینگیایی گفته می شود.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم ریشه حوادث اخیر را پس از استقلال برمه از انگلیس و تشکیل این کشور دانست و گفت: مسلمانان در این منطقه مورد تبعیض قرار می گیرند و مهمترین این تبعیض ها در 1962 بود که مسلمانان را به عنوان یک اقلیت به حساب نیاوردند و تابعیت این دولت را هم به آن ها ندادند.

وی ادامه داد: این اتفاق، منشأ تعدادی از تبعیض حقوق ها شده است؛ مسلمانان میانمار حق مالکیت زمین ندارند، استخدام نمی شوند، ازدواج بدون اجازه نمی توانند کنند و وارد و خارج هم نمی توانند بشوند؛ حتی بیگانگان هم حقوقی دارند اما دولت میانمار مسلمانان این منطقه را مهاجران غیرقانونی به حساب می آورد.

معاون آموزشی دانشگاه قم ابراز داشت: تحول جدیدی که رخ داد، این بود که یک هماهنگی میان دولت، ارتش و تندروهای بودایی ایجاد شد و مسلمانان حمله کردند؛ روستاها و مزارع آنان را آتش می زنند، انبارهای تغذیه را هم از بین می برند و آنان را به قتل می رسانند و تهدید می کنند؛ در بلندگوها هم اعلام می کنند که شما تابعه میانمار نیستید.

وی تأکید کرد: هدف اصلی آن ها این است که مسلمانان را مجبور به کوچ اجباری کنند؛ برخی نهادهای بین المللی حقوق بشر هم در گزارش هایی اعلام کرده اند که این حمله سازماندهی شده است؛ طبق قوانین سازمان ملل شکنجه و قتل و از بین بردن اموال افراد یک نوع نسل کشی و قتل عام است که در گزارش های کمیسیون حقوق بشر هم آمده است.

قاسمی با بیان این که بیش از 550 هزار نفر آواره شده اند، گفت: بنگلادش منطقه فقیری است و از پذیرش آن ها امتناع می کند؛ هند هم این افراد را به سختی پذیرش می کند و این آوارگان را یا بر می گرداند و یا به جای دیگری می فرستد.

وی به موضع گیری بسیار ضعیف شورای امنیت اشاره و تصریح کرد: مسأله میانمار در شورای امنیت مطرح شد و فقط یک بیانیه برای آن صادر کردند، در حالی که هر گاه شورای امنیت بخواهد در مسأله ای دخالت نکند و شأن آن را پایین بیاورد، بیانیه صادر می کند.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم اظهار داشت: میانمار از لحاظ منابع بسیار قوی است اما مردم آن با فقر رو به رو هستند؛ به همین دلیل است که در مقابل این نسل کشی تصمیم و اقدامی جهانی وجود ندارد؛ کشورهای اسلامی باید فشار سیاسی و حقوقی به میانمار وارد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بحرین هم مهمترین مسأله غیر از سرکوب هایی که رخ داده، سلب تابعیت از معارضان است؛ فعالان رسانه ای، وکلا و رهبران اعتراضات سلب تابعیت شده اند؛ این افراد در تمامی مسائل زندگی مشکل پیدا می کنند.

معاون آموزشی دانشگاه قم افزود: اتفاقاتی که در یمن هم رخ می دهد، در تعارض با حقوق بین الملل و حقوق بشر است؛ با وجود این نقض حقوق بشرهایی که رخ می دهد، برخی افراد کوته فکر که گاهی در درون نظام اسلامی از امکانات استفاده می کنند، درباره مواضع ایران اظهار نظر می کنند و آن را زیر سؤال می برند.

وی تأکید کرد: در تمام این مسأله های حقوقی و بین المللی، حق با موضع گیری های ایران است؛ در بحرین مزدور وارد می کنند و به آن ها تبعیت می دهند که جمعیت را به حد نصاب برسانند و معارضان را سلب تابعیت کنند.

قاسمی خطاب به مدعیان مدافع حقوق بشر در داخل کشور، گفت: اگر کسی در داخل نگران حقوق بشر و ارزش های جهانی و دموکراسی است، باید قدردان مواضعی باشد که از این ملت ها دفاع می کند.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: اگر تروریسم بد است و مسجد و کلیسا و معبد را تخریب می کند، زنان را به کنیزی و بردگی می برد، پس اقدام نظام مقدس جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران، خدمت به بشریت و انسان ها است.

معاون آموزشی دانشگاه قم یادآور شد: دفع خطر هزینه دارد و با سخنرانی و حرف های بدون عمل ممکن نیست؛ بیشترین کشتار داعش در شهرهای سنی نشین و مسیحی عراق انجام شد و بعد از شکست داعش برخی حشدالشعبی را می خواستند زیر سؤال ببرند؛ در میان ما هم افرادی نادان و ضعیف الفکر وجود دارند.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: حدود دو سال است که مقامات کردستان عراق به عربستان رفت و آمد داشتند؛ در واقع می توان گفت که عربستان، امارات و اسرائیل پشت این ماجرا هستند؛ حق تعیین سرونشت و جدا شدن از یک کشور فقط در سه جا مجاز است و آن زمانی است که آن ها تحت استعمار، مورد تبعیض نژادی و یا اشغال صورت گرفته باشد.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم ابراز داشت: صرف نظر از مشکلات داخلی و ضعف های داخلی در اقتصاد و معیشت، که باید با انگشت همت و پاکدستی مؤمنان حل و فصل شود، در کل مسائل جهان اسلام این اصل ثابت شده که هر کجا پاکسازی قومی بوده، یک طرف آن مسلمانان بوده اند.

وی راه مقابله با این مسائل را مسائل فنی و تکنیکی عنوان کرد و گفت: برای کمک به سایر مسلمانان باید سازمان های غیر دولتی ایجاد شود که بتوانند به آن جا وارد شوند؛ در بنگلادش باید افرادی با عنوان سازمان غیر دولتی امکانات و خدمات را به آن جا منتقل کنند.

قاسمی با بیان این که اصل مطلب قدرت، در روابط بین المللی است و این اصل در نظامی غیر از نظام اسلامی امکان پذیر نیست، تأکید کرد: تکیه مسلمانان جهان به نظام جمهوری اسلامی است؛ ما باید از لاک خود بیرون بیاییم و از مسائل کوچک و بی ارزش چشم پوشی کنیم.

وی ادامه داد: قدرت نظام اسلامی بر اساس محور امامت و ولایت است و آن را در خطرات به خوبی حفظ کرده و بارها به دشمن خارجی سیلی زده است؛ ولایت، زیر ساخت همه پیشرفت ها است و باید حفظ، تقویت و حمایت شود؛ با وجود ولایت، انتقام خون شهدای کربلا و مظلومیت همه شهدا و عالمان و پیشتازان شیعه از ظالمان و امویان گرفته شده است./840/۲۰۱/ح

ارسال نظرات