۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۳۲۴۴۲
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

۹۹ چالش در حوزه اقتصاد دیجیتالی شناسایی شد

دبیر شورای عالی فضای مجازی از شناسایی ۹۹ چالش در حوزه اقتصاد دیجیتالی برای ساماندهی به این فضا خبر داد.
سید ابوالحسن فیروز آبادی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، ابوالحسن فیروزآبادی در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال که در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی تله کام برگزار شد وضعیت کشور در حوزه اقتصاد فضای مجازی را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه موضوع تولید محتوای فضای مجازی که می تواند به افزایش میزان خدمات و در نهایت افزایش توسعه اقتصادی بیانجامد در کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: بر اساس تکالیف مرکز ملی فضای مجازی در سیاست گذاری این بخش، موضوع ساماندهی اقتصاد دیجیتالی را در دستور کار قرار داده ایم. بر این اساس کارگروهی در جهت شناسایی و بررسی این بخش تشکیل شد و ما توانستیم ۹۹ چالش را در حوزه اقتصاد دیجیتالی شناسایی کنیم که هم اکنون به ۱۵ چالش آن را کاهش داده ایم.

وی با بیان اینکه نگاه به فضای مجازی نگاهی اجتماعی و اقتصادی است، خاطرنشان کرد: اگر چه در حوزه زیرساخت ها اقدامات خوبی انجام شده اما همچنان در حوزه خدمات این بخش با مشکلات و کاهش هایی مواجه هستیم.

فیروزآبای با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته اقتصاد زیرساخت های فضای مجازی ۴۵ درصد و اقتصاد مربوط به خدمات این حوزه ۴۵ درصد آن را در بر دارد، گفت: اما در کشور ما متاسفانه اقتصاد زیرساخت ها سهم ۷۵ درصدی دارد و سهم سرویس های ارتباطی ۸ درصد است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه اقتصادهای پیشرفته دنیا بر موضوع اشتغالزایی گیم و بازیهای رایانه ای تاکید دارند، تصریح کرد: سهم اقتصاد گیم در کشورهای توسعه یافته بالغ بر ۹ درصد است و ما در این حوزه خلاء داریم.

وی با اشاره به سند الزامات شبکه ملی اطلاعات و توجه به خدمات پایه کاربردی در این بخش گفت: نگرانی در حوزه محتوا، گیم و رسانه وابستگی به خارج است و نگرانی از این بابت است که اقتصاد دیجیتال فراملی در کشور شکل گیرد و همچنان در خدمات پایه کاربردی دچار وابستگی باشیم.

فیروزآبای همچنین از اجرای نظام تنظیم مقررات فضای مجازی خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور کمیسیون تنظیم مقررات وجود دارد که یک سازمان پرتوان است نظام تنظیم مقررات شکل گرفته است اما در سایر بخش های فضای مجازی این نظام دارای خلاء است.

وی ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات یک بازار ۲۵ هزار میلیارد تومانی را مدیریت می کند و بالغ بر ۵ هزار میلیارد دلار نیز برای دولت درآمدزایی دارد اما در سایر حوزه های فضای مجازی مانند سلامت الکترونیک، آموزش الکترونیک و تولید محتوای چندرسانه ای، نظام تنظیم مقررات وجود ندارد که این موضوع را در کمیسیون های مرکز ملی فضای مجازی دیده ایم و قرار است به صورت یک آئین نامه در سطح شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی نبود نظام تعیین هویت و احراز هویت، نظام مالکیت معنوی و قانون کپی رایت را از پایه ترین مشکلات اقتصاد دیجیتال در کشور عنوان کرد و تصریح کرد: هم اکنون در حوزه مالکیت آثار و حریم خصوصی تعارضاتی وجود دارد.

وی گفت: این تعارضات باعث شده که ما به جرأت بگوییم که آمادگی برای توسعه کسب و کارهای نوپا مانند اسنپ و تپسی وجود ندارد اما متفقا در دولت و حاکمیت، بر این مشکلات چشم پوشی کرده ایم تا این کسب و کارها در کشور شکل بگیرند.

فیروزآبادی با انتقاد از ابهاماتی که در بحث نگهداری اطلاعات و امنیت حریم خصوصی مردم در این فضا وجود دارد، اضافه کرد: متاسفانه بانکهای اطلاعاتی قابلیت نفوذ دارند و این مسئله باعث فروپاشی اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در این راستا موضوع آئین نامه کاهش و مدیریت مخاطرات در فضای مجازی را به صحن شورای عالی فضای مجازی بردیم و دو جلسه در مورد آن بحث شده است که امیدواریم تا یک جلسه دیگر به جمع بندی نهایی در مورد این آئین نامه برسیم. با این مصوبه شاهد برداشته شدن موانع در مقابل کسب و کارهای نوپای فضای مجازی خواهیم بود.

وی همچنین از وزارت ارتباطات خواست با همکاری مرکز ملی فضای مجازی نقش اصلی اقتصاد دیجیتالی را در کشور برعهده گیرد./۹۹۸/د۱۰۲/س

ارسال نظرات