۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۳۳۰۵۱
وزیر ارشاد:

یکی از کانون‌های فاخر ارشاد کانون‌ فرهنگی هنری مساجد است

صالحی با اشاره به اینکه یکی از کانون‌های فاخر ارشاد کانون‌ فرهنگی هنری مساجد است، گفت: ما ممکن است کانون‌های زیادی در کشور داشته باشیم اما هیچکدام شبیه کانون‌ فرهنگی هنری مساجد نیست.
وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در مراسم تودیعه و معارفه رییس کانون‌ها‌ی فرهنگی هنری مساجد که در ساختمان شبستان برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از کانون‌های فاخر ارشاد کانون‌ها‌ی فرهنگی هنری مساجد است، اظهار داشت: ما ممکن است کانون‌های زیادی در کشور داشته باشیم اما هیچکدام شبیه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیست.

وی ادامه داد: این کانون دارای پنج ویژگی است، ویژگی اول این کانون این است که بر پایه مسجد شکل گرفته است، مسجد زمینه تمدن‌سازی، رفع مشکلات جامعه و ترویج فرهنگ دینی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ویژگی دیگر این کانون‌ها این است که مردمی است و با نگاه مردمی شکل گرفته است، امروز ممکن است نهادهایی با نگاه مردمی باشد و از مشارکت مردم هم بهره ببرد اما به اندازه این کانون‌ها که با حضور مستقیم مردم شکل گرفته‌اند نیست، این کانون با بودجه مردم و خلاقیت و ابتکار مردم کار می کند.

صالحی تأکید کرد: ویژگی دیگر این کانون‌ها که سبب ربع قرن ماندگاری آن شده است این که مردم در آن حضور دارند و برپایه بخشنامه صرف نیست، کانون‌های فرهنگی هنری با ریشه مردمی زنده است، دیگر ویژگی این کانون‌ها نشاط و شادابی آن است، در واقع در این کانون‌ها عنصر جوانان منجر به حرکت آن شده است، در مشاهدات بنده در طول این سال‌ها نسبت به این کانون‌ها دیدم که جوانان با ایده های جدید خود مسیرهای نو را ایجاد می کنند.

وی افزود: ویژگی بعدی کانون‌ها تجمیع فرهنگ و هنر است، هرکدام از این دو تاثیر خاص خود را دارد، فرهنگ عمق دارد و هنر جذاب است، جذابیت این دو در کنار هم موجب فرصت آفرینی برای حرکت به سوی عمق و ایجاد جذابیت می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: شبکه‌گرایی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یک ویژگی دیگر است، اکنون با تلاش دوستان در این ٢٥ سال موجب شده است که کانون یک شبکه وسیع شود، در واقع از تهران تا عمق روستاها و عشایر این کانون حضور دارد، کمتر نهاد فرهنگی الان وجود دارد که رگ و پی آن در کل کشور گسترانده شده باشد، بنابراین کانون تنها نهادی است که در عین پراکندگی یک تمرکز نیز دارد.

صالحی با اشاره به این پنج ویژگی، گفت: این پنج ویژگی کانون یعنی مسجدگرایی، مردم گرایی، جوان گرایی، تمرکزگرایی و تجمیع فرهنگ و هنر؛ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را به عنوان یک نهادی که باید بیشتر بر روی آن سرمایه گذاری کرد معرفی می‌کند.

وی بیان داشت: کتابخانه مساجد امروز خود یک نهاد است، در واقع یک نهاد کتابخانه‌ها در دل نهاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شکل گرفته است، خوشبختانه امروز عشایر و روستاها نیز مورد توجه کانون قرار گرفته است، وزارت فرهنگ و ارشاد وقتی بخواهد بابی در عشایر و روستاها باز کند کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بهترین پل است زیرا شناخت خوبی نسبت به این حوزه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آنچه در این ۱۰ سال اتفاق افتاده است ابتدا به خاطر شخصیت علمی و اخلاقی حجت الاسلام ارباب سلیمانی بوده است، تصریح کرد: تعصب ایشان نسبت به کانون بسیار ستودنی است زیرا یک مدیر با تعصب می‌تواند موفق باشد، مدیریت یک سازمان که اساسنامه ندارد و زیرساختی هم نداشته بسیار سخت است و بنده از زحمات صادقانه ایشان بسیار تشکر می کنم.

صالحی در مورد این تغییر در معاونت ارشاد نیز افزود: امروز یک نیروی تازه و دریچه تازه می تواند به این کانون‌ها کمک کند و از این رو این تغییر انجام شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه دین‌داری مردم وظیفه سنگینی دارد، حضور حجت الاسلام ارباب سلیمانی به عنوان مشاور دینی در ارشاد می‌تواند کمک‌کننده ما باشد، البته ما هم سعی می کنیم از خدمات ایشان در دوره جدید کانون‌ها استفاده کنیم.

وی در مورد معاون جدید ارشاد گفت: آقای حجت الاسلام ارزانی را هم بنده سال‌ها است که می‌شناسم، ایشان فردی ایده‌پرداز و فعال است و توجه و نگرش خوبی به حوزه‌های بین‌المللی دارند، خصیصه‌های فردی ایشان هم در کنار سایر کارکنان کانون می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار کرد: در این دوره تثبیت ساختاری بسیار مدنظر است، اینکه کانون‌ها با حفظ مردم‌گرایی خود اداره شود بسیار برای ما مهم است، از سوی دیگر کیفیت‌گرایی موضوع ارزشمندی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا افزایش کیفیت‌ها یک توازن ایجاد می‌کند./816/۲۰۲/ح

ارسال نظرات