۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۵۳۳۶۶۶

چند خبر کوتاه از دنیای نشر

برگزاری نشست نقد کتاب «كتيبه‌های صحن عتيق»، برگزاری كارگاه داستان‌نويسی در قم و آغاز ثبت‌نام از ناشران برای نمایشگاه‌های کتاب استانی آذرماه از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
اخبار کوتاه دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برگزاری نشست نقد کتاب «كتيبه‌های صحن عتيق»، تصویب خرید بیش از ١٦ میلیارد ریال کتاب، برگزاری كارگاه داستان‌نويسی کودک و نوجوان در قم و آغازثبت‌نام از ناشران برای نمایشگاه‌های کتاب استانی آذرماه از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

شاهكارهای هنری در آستان قدس رضوی» بررسی می‌شود

نشست نقد و بررسي ششمين كتاب از مجموعه شاهكارهای هنری در آستان قدس رضوی با عنوان «كتيبه‌های صحن عتيق» با همكاری فصلنامه نقد كتاب هنر، چهارشنبه (سوم ابان‌ماه) در سرای اهل قلم خانه كتاب برگزار می‌شود.

در اين نشست مهدی صحرا گرد، نويسنده كتاب، مهدی گلچين عارفی، مهدی مكی‌نژاد و ولي‌الله  كاووسی به‌عنوان سخنران حضور دارند.

كتاب «كتيبه‌های صحن عتيق» شامل هفت  فصل جداگانه است كه فصل نخست آن به تاريخ ساخت مجموعه حرم مطهر رضوی اختصاص دارد كه تمركز بحث در اين بخش به روی بر دوره‌های تيموری و افشاری است چرا‌كه بيشتر تحولات كالبدی گنبد، مناره‌ها و صحن عتيق در اين دو دوره صورت گرفته است. بخش دوم  اين كتاب به تشريح مشخصات معماری و تاريخ ساخت و تعمرات گنبد و مناره‌ها و صحن عتيق پرداخته و در نگارش اين بخش علاوه بر منابع مكتوب از اطلاعات مستخرج از كتيبه‌های موجود در اين صحن نيز استفاده شده است.

فصل سوم به بيان كلياتی در مورد كتيبه‌ها اختصاص دارد و بيشتر نمونه‌های ارائه شده در اين بخش از كتيبه‌های موجود در صحن عتبق  و يا همان صحن انقلاب اسلامی است.فصل چهارم تا هفتم اين اثر مختص معرفی و توصيف كتيبه‌های صحن انقلاب است و در انتهای مطالب نيز مجموعه‌ای از تصاوير برگزيده كتيبه‌های صحن عتيق آمده است.

علاقه‌مندان برای حضور در اين نشست می‌توانند از ساعت 16 تا 18 چهارشنبه (3 آبان‌ماه) به سرای اهل قلم موسسه خانه كتاب به نشانی خيابان انقلاب، خيابان برادران مظفر جنوبی، كوچه خواجه نصير، پلاک 2، طبقه همكف مراجعه كنند.

خرید بیش از ١٦ میلیارد ریال کتاب به تصویب رسید.

در جلسه ٥٨١ هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید  ٤٨٤ عنوان کتاب در ٧٥ هزار و ٥٠٠ نسخه به مبلغ کل ١٦ میلیارد و ٢٣٨ میلیون و ٨٥٠ هزار ریال به تصویب رسید.

عناوین کتاب‌های مصوب برای خرید در سایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در تارنمای هیات انتخاب و خرید کتاب به نشانی http://mof.farhang.gov.ir/fa/home/book  بارگذاری شده است.

برگزاری كارگاه داستان‌نويسی كودک و نوجوان در قم

کارگاه «داستان‌نویسی کودک و نوجوان» ویژه نویسندگان کودک و نوجوان با همکاری گروه داستان جمعه در مجتمع ناشران قم برگزار می‌شود.

در كارگاه «داستان نويسی كودک و نوجوان» مقدمات نوشتن برای نويسندگان كودک و نوجوان، مقدمات نوشتن و نيازهای مطالعه در نوجوانان و ژانرشناسی و معرفي ژانرها و زير ژانرهای وابسته و نويسندگی خلاق زير نظر مجيد راستی و رويا ميرغياثی آموزش داده می‌شود.

در ادامه اين كارگاه، دفتر سه‌گانه «فلسفه برای كودكان» نوشته سيدعلی شجاعی ساعت 16 تا 18 با حضور  زهرا عبدی و معصومه ميرابوطالبی نقدوبررسی می‌‌شود.

علاقه‌مندان براي ثبت‌نام در اين كارگاه می‌توانند تا سوم آبان ماه با شماره 09367818149  تماس بگيرند.

اين كارگاه جمعه (5 آبان ماه) از ساعت 10 تا 16 در سرای ناشران قم، واقع در قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، طبقه سوم، سراي ناشران برگزار می‌شود.

آغازثبت‌نام از ناشران برای نمایشگاه‌های کتاب استانی آذرماه

مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از آغازثبت‌نام ناشران برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب استانی ماه آذر خبر داد.

پنج نمایشگاه کتاب استانی در ماه آذر برگزار می‌شود. ناشران سراسر کشور می‌توانند از امروز تا پایان 15 آبان‌ماه با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. 

استان‌های فارس، خراسان رضوی، گیلان، بوشهر و سمنان میزبان نمایشگاه‌های کتاب استانی در ماه آذر هستند.

نمایشگاه کتاب استان فارس از تاریخ 2تا7 آذر‌ماه، نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی از تاریخ 9 تا 15 آذر، نمایشگاه کتاب استان گیلان از تاریخ 16 تا21آذر، نمایشگاه کتاب استان بوشهر از تاریخ 23 تا 28 آذر و نمایشگاه کتاب استان سمنان از تاریخ  26 آذرتا 1 دی برگزار می‌شود.

نمایشگاه‌های کتاب استانی با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و با همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و ادارات کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان‌ها برگزار می‌شود./۹۹۸۲۰۴/ش

ارسال نظرات