۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۵۳۳۷۷۳

خبرهای کوتاه از تازه‌های نشر

استقبال از دوره نهم کتاب‌خوانی روشنا، چاپ دوم کتاب «غنچه یاس کبود»، نوجوانان، مخاطبان جدید «سلام بر ابراهیم» و انتشار کتاب «برادرم عباس» از عناوین خبرهای کوتاه از تازه‌های نشر هستند.
خبرهایی کوتاه از بازار نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استقبال از دوره نهم کتاب‌خوانی روشنا، چاپ دوم کتاب «غنچه یاس کبود؛ شرح زندگانی امام حسن مجتبی(ع)»، نوجوانان، مخاطبان جدید «سلام بر ابراهیم» و انتشار کتاب «برادرم عباس» از عناوین خبرهای کوتاه از تازه‌ها نشر هستند.

استقبال از ماراتن دور نهم کتاب‌خوانی روشنا

در یک ماه گذشته کتاب محوری نهمین دوره پویش ملی «روشنا» 15 هزار جلد چاپ و توزیع شده است.

کتاب «آیینه تمام‌نما» در یک ماه گذشته با استقبال بالای مخاطبین به چاپ سوم رسید. به این ترتیب از ابتدای ماه محرم(ابتدای مهرماه گذشته) تاکنون ۱۵ هزار جلد از این کتاب در سه نوبت ۵ هزار جلدی، چاپ و از چاپخانه روانه بازار نشر شده است. این کتاب که از سوی نشر معارف به چاپ رسیده است، در آستانه ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا(ع)، به عنوان کتاب محوری نهمین دوره پویش ملی کتاب‌خوانی «روشنا» معرفی شده است. این کتاب برای حضور در این دوره از پویش «روشنا» با کاهش چهار هزار تومانی از قیمت ۱۳ به ۹ هزار تومان روبرو بوده است.

«آیینه تمام‌نما» گفتارهایی از استاد اخلاق آیت‌الله حایری شیرازی است که در رابطه با حادثه عاشورا و کربلا و قیام امام حسین(ع) ایراد شده است. کتاب در هفت فصل مخاطبان خود را به دیدگاه‌های این استاد اخلاق در رابطه با قیام حسینی همراه کرده است: بینش و بصیرت حسینی، درس‌های عاشورا، عوامل واقعه عاشورا، پیامدهای واقعه عاشورا، در سوگ سیدالشهدا(ع)، زیارت امام حسین(ع) و انقلاب اسلامی در پرتو عاشورا.

«آیینه تمام‌نما» در ۲۲۸ صفحه‌ درس‌های خود را با تمثیل‌هایی خواندنی همراه کرده است تا خواننده را در فهم بیشتر حرکت سیدالشهدا(ع) در سال ۶۱ هجری آشنا کند. حرکتی که در نهایت منجر به شهادت ایشان شد.

آیت‌الله حائری شیرازی نهضت عاشورا را جنگ بین فطرت انسانی و طبیعت انسانی معرفی کرده و عقیده دارد: عاشورا این جنگ کامل فطرت و طبیعت است، در صحنه­‌ای که با خط درشت و خوانا دیده شود، حسین‌بن‌علی و یارانش لشکریان فطرت هستند. در مقابل یزیدبن‌معاویه و عبیدالله‌بن‌سعد لشکر اشقیا هستند. لشکر جهل هستند. هر دو نماز می‌خوانند و مسلمان هستند، هر دو حج و جهاد می‌روند. حسین‌بن‌علی می‌خواست بگوید ای کسی که از مسیحیت می‌خواهی وارد اسلام شوی، ما دو اسلام داریم: اسلام نور و اسلام ظلمت؛ اسلام ولایت‌الله و اسلام ولایت طاغوت. اینجا آنچه شما را نجات می‌دهد اسلام ولایت‌الله است، نمازی درست است که نماز ولایت‌الله باشد… عالم الان هم عاشوراست، الان هم در عالم یزیدی است و حسینی است. باید حسین و یزید زمان را شناخت و در ایستادن پشت سر حسین زمان تردید نکرد.

حجت‌الاسلام رنجبر از اساتید اخلاق درباره ویژگی‌ها و سجایای اخلاقی مولف این کتاب عنوان کرده است: بیشترین شخصی که در میان قدما اهل نظر است مولاناست. در عصر جدید هم آیت‌الله حائری شیرازی از اهل نظر است. ایشان از آن دسته‌ای است که هر جایی باشد چیزی برای تکیه کردن برای پرواز پیدا می‌کند. کسی که بخواهد پرواز کند پرواز می‌کند خواه روی گنبد علی ابن موسی الرضا باشد خواه روی پشت بام یک خانه باشد.

پویش روشنا سال‌های گذشته با کتاب‌های «نامیرا»، «رحمت واسعه»، «سقای آب و ادب» و «بچه‌های عاشورا» به استقبال ایام محرم و عزای امام حسین(ع) رفته بود. کتاب «آیینه تمام‌نما» در ۲۲۸ صفحه، قیمت ۹ هزار تومان و توسط انتشارات معارف راهی بازار نشر شده است. این دوره از پویش هم مانند دوره‌های گذشته هر هفته با جوایزی از برندگان خود تقدیر می‌کند. علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره از پویش و دریافت کتاب می‌توانند به کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور یا پایگاه اینترنتی http://rushana.ir  مراجعه کنند.

«غنچه یاس کبود» شرح زندگانی امام حسن مجتبی(ع) به چاپ دوم رسید

«غنچه یاس کبود» شرح زندگانی امام حسن مجتبی(ع) به قلم هادی شریفی به چاپ دوم رسید.

این اثر از داستان ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) شروع می‌شود و در ادامه با ماجرای ولادت امام حسن(ع) ادامه پیدا می‌کند، این اثر در ادامه با روایت ماجراهای تاریخی مانند غدیر خم، رحلت پیامبر اکرم(ص)، حضرت فاطمه (س) و شهادت حضرت علی(ع) ادامه پیدا می‌کند و در فصول پایانی نیز به شرح صلح امام حسن(ع) با معاویه و شهادت امام حسن(ع) می‌پردازد.

شریفی در این کتاب در کنار بهره‌مندی از شیوه بیان من راوی برای بیان داستان خود و در کنار استفاده از نثری موزون، با توانمندی، احادیث و روایات و نقل‌های ارائه شده در منابع دینی و تاریخی درباره زندگی ائمه را در خدمت متن داستانی کتاب درآورده است و همین مساله منجر به این شده که داستان این کتاب با وجود اینکه روایت تاریخی شنیده شده‌ای دارد، برای مخاطب بسیار خواندنی شده و نگاه تازه‌ای به این بخش از تاریخ اسلام را در دید مخاطبان ایجاد کند. به گفته شریفی این اثر با ویرایش «سید مهدی شجاعی» منتشر شده است.

شریفی برای روایت تاریخی خود در این کتاب مخاطبش را به بیش از ۷۵ اثر دینی و تاریخی در این زمینه ارجاع داده است که در آنها منابع روایی اهل سنت نیز به چشم می‌خورد و از ویژگی های این کتاب می توان ارجاع احادیث پیرامون فضایل اهل بیت(ع) را به کتب اهل سنت دانست.

در بخشی ازفصل هفتم این کتاب و در شرح ماجرای رحلت پیامبر اکرم(ص) می‌خوانیم:

روز روزِ موعود است و لحظهِ لحظه انتقام!

چشم‌هایی گریان دارند و دل‌هایی خندان. دورتان حلقه زده‌‌اند تا در فرصتی مناسب حمله کنند و تکه تکه کنند.

راستی اینها اینجا چه می‌کنند؟ مگر به دستور پیامبر(ص) به جنگ با روم نرفتند؟مگر خود پیامبر(ص) نبود که با دست مبارکش پرچمی ساخت و به اسامه داد که جوانی  بود و راو را رهبر سپاه ساخت و عام جنگ علیه رومین کرد؟ مگر اینهایی که اینجایند قرار نبود با اسامه بروند؟ مگر پیامبر(ص) به مسجد نرفت و لعن نکرد هر که از دستورش سرپیچی کند و به جنگ نرود؟ پس اینجا چه می‌کنند؟آری، از بیماری پیامبر(ص) سوء استفاده کردند. می‌دانم؛ ترسیدند بروند و پیامبر جان به جان آفرین تسلیم کند و از خلافت بی‌نصیب بمانند. مگر پیامبر بی‌وارث بود؟ مگر پیامبر بارها و بارهای به دستور خدا در غدیر و ده‌ها جای دیگر پدرت علی را خلفه و جانشین خود معرفی نکرد؟ پس اینها چه می‌خواهند؟

 نوجوانان، مخاطبان جدید «سلام بر ابراهیم»

رئیس موسسه فرهنگی شهید ابراهیم هادی از تولید کتاب کمیک از خاطرات و زندگی‌نامه شهید ابراهیم هادی برای گروه سنی نوجوان و بزرگسال خبر داد.

محسن عمادی، رئیس موسسه فرهنگی شهید ابراهیم هادی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، از انتشار زندگی‌نامه و خاطرات شهید ابراهیم هادی در قالب‌های جدید خبر داد و گفت: قرار است خاطرات شهید هادی در قالب کتاب‌های کمیک برای گروه سنی نوجوانان تولید و عرضه شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این کار در مرحله تصویرگری قرار دارد و خاطرات و زندگی‌نامه شهید هادی نیز برای مخاطب نوجوان بازنویسی شده است.

به گفته رئیس موسسه فرهنگی شهید ابراهیم هادی؛ قرار است کتاب کمیک خاطرات این شهید برای گروه سنی بزرگسال نیز تولید و در آینده عرضه شود.

کتاب «سلام بر ابراهیم» در سال‌های گذشته همواره در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس قرار دارد. این اثر، حاصل تلاش یک گروه خودجوش فرهنگی است که با دغدغه ترویج فرهنگ ایثار و دفاع مقدس در حوزه انتشار کتاب‌های مرتبط با این حوزه فعالیت می‌کند. «سلام بر ابراهیم» داستان زندگی شهید ابراهیم هادی از زبان دوستان، خانواده و همراهان اوست که تاکنون در دو جلد به چاپ رسیده است. این اثر از چند وجه حائز اهمیت است و مخاطب را به خود جلب می‌کند، نخست روایتی جذاب و در عین حال ساده از خاطرات و دیگری، شخصیت خود شهید.

جدیدترین کتاب حمید داودآبادی منتشر می‌شود

حمید داودآبادی نویسنده ادبیات دفاع مقدس جدیدترین کتاب خود را با نام «برادرم عباس» به شهید مدافع حرم «عباس کردانی» اختصاص داد.

«حمید داودآبادی» رزمنده و نویسنده ادبیات دفاع مقدس که تاکنون آثار زیادی از وی درباره خاطرات شفاهی خودنوشته دفاع مقدس و زندگینامه شهدا به نگارش در آمده است کتابی را با عنوان «برادرم عباس» به نگارش در آورده است.

این کتاب شامل خاطرات و یادداشت‌های شهید مدافع حرم «عباس کردانی» از رزمندگان مدافع حرم از خطه خوزستان است که توسط انتشارات شهید کاظمی به زودی منتشر می شود.

شهید عباس کردانی (کردونی) فرزند جمعه (صالح) از شهدای آزادسازی شهرهای شیعه نشین نبل و الزهرا در سوریه است که در تاریخ ۲۰ اسفند سال ۱۳۵۸ دیده به جهان گشود.

وی پس از حمله تکفیری‌ها به سوریه برای دفاع از حرم حضرت زینب کبری (س) و حضرت رقیه (س) به این کشور رفت و در تاریخ ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۴ در شهرهای شیعه نشین نبل و الزهرا به فیض شهادت نائل آمد.

مزار شهید کردانی در قطعه شهدای مدافع حرم اهواز در کنار مزار شهید علی‌محمد حسینی‌کاهکش، شهید داود نریمیسا، شهید حجت‌الاسلام مصطفی خلیلی بلوطکی و شهید رضا عادلی، از شهدای عملیات آزادسازی شهرهای شیعه نشین نبل و الزهرا در سوریه و شهید حجت‌الاسلام شیخ جابر حسین‌پور (زهیری) قرار دارد./۹۹۸/پ۲۰۴/ش

ارسال نظرات