۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۳۳۷۷۸
آیت‎الله جوادی آملی:

ادب و عدالت پیام جهانی دین است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با بیان اینکه عدل، وفای به عهد و ادب از پیام‎های جهانی دین هستند، گفت: این عدل و میزان جزء منشور بین‎الملل اسلام است، هر پیامبری که آمده این حرف جهانی را زده است، ولو اینکه حوزه نبوتش محدود بوده است.
آیت الله جوادی ‌آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس تفسیر خود در مسجد اعظم، بخشی از آیات سوره مبارکه الرحمن را تفسیر کرد و با قرائت آیه «وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ ﴿۹﴾»، گفت: اصل میزان در دنیا برای همه هست، میزان سنگ یا متر یا عنوانهای دیگر است، مثلا دماسنج اما در بهشت اعمال و معارف را بخواهند بسنجند، وزنش حقیقت است و اگر کفر و نفاق را بخواهند بسنجند وزنش بطلان و کذب است، بطلان درکات دارد چه اینکه حقیقت درجاتی دارد، در برخی از زیارتها امام علی(ع) را میزان اعمال نامیدهاند، اهلبیت(ع) میزان اعمال هستند و اعمال دیگران را با عمل اینان میسنجند، اگر انسان کامل معالحق شد میتواند میزان باشد، چون ما با حقیقت میخواهیم بسنجیم و ایشان هم حقیقت هستند، اگر از این ذوات قدسی به میزان اعمال نامبرده شده به این دلیل است.

وی افزود: کسی که اعمال خوب و بدش با هم مخلوط است، حسناتش را با حقیقت میسنجند و سیئاتش را با بطلان میسنجند، آنان که «خلطوا عملا صالحا و آخر سیئا»، برای کفاری که اعمالشان از بین رفته است میزان حق برپا نمیشود، اگر کسی هیچ حقی ندارد، ترازوی دیگری هست که فقط باطل را با آن میسنجند، اینکه فرمود منافقان در درک اسفل از نار هستند، بعد از سنجش اعمال منافقان است که آن را با میزانی که وزنش بطلان است میسنجند.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: این عدل و میزان جزء منشور بینالملل اسلام است، هر پیامبری که آمده این حرف جهانی را زده است، ولو اینکه حوزه نبوتش محدود بوده است، ما پیامبر جهانی بهغیر از پیامبر(ص) نداریم، دیگران گرچه همگانی هستند اما همیشگی نیستند، آنکه همگانی و همیشگی است وجود مبارک حضرت است، اما این اصل کلی را ذات اقدس اله به همه انبیا گفته است، ولو اینکه آن شخص پیامبر جهانی نباشد، میگوید شما در محدوده شهر ما یا هر جای دیگری که بخواهی دادوستد بکنی نباید کمفروشی بکنی و میزان قرار بدهی، یک وقت پیام حضرت پیام جهانی است، نه اما یک وقت پیامش جهانی نیست اما میگوید شما با هر فردی از افراد جهان که بخواهی زندگی کنی، هم باید مؤدب و هم عادل باشید.

وی ادامه داد: عبداللهبنجعفر معروف به سخاوت بود، کسی عرض نیازی به او کرد، وجود ایشان رقم سنگینی به این شخص کمک کرد، همراهان عبدالله به او گفتند که اینجا که کسی شما را نمیشناسد، شما برای چه این رقم سنگین را دادید و این شخص هم کمتر از این را قانع بود، گفت من که خودم را میشناسم، من هرجا هستم باید مؤدب و سخی باشم، این ادب دین است، این دستور دین است، مگر شعیب جزو انبیا اولوالعزم و جهانی بود، اما حرفی را که نقل میکند مربوط به کل جامعه بشری است.

حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیۀ «ولاتبخسوا الناس اشیائهم» از سوره مبارکۀ هود، اظهار کرد: ناس شامل مشرق و مغرب میشود، اشیاء جمع شیء است که ما از شیء عامتر نداریم، از این آیه کلیتر؟ فرمود هیچچیز مردم را کم نگذارید، حالا آنها مسلمان نیستند و نباید حرفها حضرت شعیب را گوش بکنند اما اینها جزو دستورهای بینالمللی اسلام است، یک وقت در حال حرب هستیم و کافر حربی هم هست، میشود اموالش را برداشت، اما یک وقت درحال صلح هستیم، مادامی که آنها نقض نکردهاند، شما نقض نکنید، این اوفوا بالعقود پیام جهانی دین است، این وفای به عهد پیام جهانی دین است، شعیب میگوید با هیچکس ظلم نکنید ولو اینکه آنان در رسالت شما نیستند، با هیچکس ظلم و بدرفتاری نکنید.

وی بیان کرد: در کتاب صوتالعداله الانسانیه از امام علی(ع) آمده است که بشر برادران یکدیگر هستند چه بخواهند و چه نخواهند، این دین میتوانند بینالمللی باشد، پیام صلح و مسالمتآمیزی و وفا و صفا داشته باشد، میزان این است، فرمود نه در وزن و نه در موزون کم بگذارید، مواظب صادرات باشید و آبروی کشور و اسلام را حفظ بکنید، در جعبه صادرات بالا و پایینش فرق نداشته باشد، مثل جعبههای داخلی نباشد که بالا و پایینش فرق بکند، این را یک پیامبر و دو پیامبر نگفت، زیر جعبه یک جور و بالای جعبه یک جور دیگر، شما باید آبروی خودتان را حفظ بکنید، وزنتان و موزنتان درست باشد، طاغوت اقتصادی همین است، مسأله طاغوت خطر دنیایی و اخروی دارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ابراز کرد:آنجا که سخن از معرفت و علم است آنجا نام انبیا و فرشتگان و انسانهای وارسته را نام میبرد که فرمود وقتی نام علما و معارفدانان برده میشود در کنار نام فرشتگان میآیند اما در این روایت وقتی سخن از مال دنیا و خوردن و میوه و امثال ذالک است نام انسانهای مالمند و دام را یک جا ذکر میکند، وقتی خدا نام علما را میبرد در کنار فرشتهها ذکر میکند و نام مالدارها را میبرد در کنار میوهها و دامها ذکر میکند، فرمود تمام جنبندگان پیش من پرونده دارند، من موظف به این کار هستم./914/۲۰۲/ح

ارسال نظرات