۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۵۳۳۸۰۵
با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

فاز دوم سامانه مدیریت نشر الکترونیک پژوهان رونمایی شد

تفاهم نامه همکاری میان مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به امضای رؤسای این دو مرکز رسید.
رونمایی از نسخه جدید سامانه مدیریت نشر الکترونیک «پژوهان» امضای تفاهم نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی «تولید و نشر محتوای دیجیتال اسلامی در فضای مجازی؛ ضرورت ها و راهکارها» عصر امروز در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این نشست که با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، پس از معرفی نسخه جدید سامانه مدیریت نشر الکترونیک «پژوهان»، تفاهم نامه همکاری میان مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به امضای رؤسای این دو مرکز رسید.

در این نشست هم اندیشی، سید مرتضی موسویان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی منشأ و سرچشمه تولید محتوای دینی است، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات به خودی خود زیرساخت است اما محتوا تأثیرگذار است؛ منشأ و سرچشمه تولید محتوای دینی دفتر تبلیغات اسلامی است و دست نیاز به سمت این نهاد حوزوی دراز می کنیم.

پیشنهاد واگذاری بخش مذهبی سامانه شامد به دفتر تبلیغات اسلامی

وی در پایان خاطرنشان کرد: حاضر هستیم که زیر ساخت بخش مذهبی سامانه «شامد»(شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی محتوای دیجیتال)  را در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی قرار دهیم و رصد و پایش توسط این نهاد صورت بگیرد، چرا که این کار از عهده یک وزارتخانه به تنهایی بر نمی آید و باید با مشارکت صورت بگیرد.

سپس، قاسم خداوردی لو مدیر ارتباط با بخش خصوصی معاونت محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این که هیچ نهادی به اندازه دفتر تبلیغات اسلامی و امثالهم نمی تواند محتوای دینی تولید کند، گفت: امروزه طلاب باید به جای این که به سمت تولید نرم افزارهای دینی بروند، به سمت تولید کلیپ های ویدئویی روانه شوند چرا که مخاطب های بیشتری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به برگزاری دوره تولید محتوای ویدئویی برای طلاب تصریح کرد: سه دوره آموزشی برای طلاب طراحی شود که استاندارد های تولید محتوای ویدئویی را آموزش دهد که امثال آپارات از این ویدئوها استقبال می کند و با توجه به این که مخاطبان زیاد خود را دارد، استقبال مردم صورت می گیرد.

خداوردی لو با تأکید بر ضرورت تبلیغ طلاب در فضای مجازی خاطرنشان کرد: منبر قداست خود را دارد اما طلابی داریم که به صورت سلفی منبر مجازی را از خود ضبط می کنند و در فضای مجازی منتشر می کنند، کلیپی داریم که از منبر مجازی طلبه ای در یک روز 18000 بازدید صورت کرفته و اگر هر طلبه ای روزانه دو ساعت بتواند در این فضا کار کند، تأثیر زیادی را خواهد داشت.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره کتابخوان همراه پژوهان گفت: کتابخوان پژوهان که حدود دو سال از فعالیت آن می گذرد، بخش عمده محتوای تولید شده در دفتر تبلیغات اسلامی را پوشش می دهد؛ همچنین محتوای سایر ناشران معتبر را نیز عرضه می کند و این کار خوبی بود که صورت گرفت.

وی با بیان این که فضای مجازی مرزی نگذاشته است، گفت: فلسفه راه اندازی کتابخوان همراه پژوهان این است که این کتابخوان و محتواهای آن در سطح جهانی عرضه شود اما در حال حاضر با وجود تحریم ها، این امکان وجود ندارد.

در ابتدایی این مراسم، پهلوانی رییس اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن معرفی کتابخوان همراه پژوهان اظهار داشت: پژوهان سامانه مدیریت نشر الکترونیک است که اولین نسخه آن اردیبهشت سال گذشته در نمایشگاه کتاب رونمایی شد؛ کتابخوان همراه پژوهان در طول یک سال گذشته توفیقات بسیار زیادی کسب کرده است که برخی از امکانات آن عبارت اند از: محیط چند زبانه(فارسی، عربی و انگلیسی)، سکوهای مختلف(وب، اندروید و ویندوز)، پنل مدیریتی تحت وب، کتابخانه و میز مطالعه شخصی کاربر، پشتیبانی از کیف پول کاربر، و کارت هدیه، پشتیبانی از PDF و کتاب به صورت تمام متن، ذخیره سازی ابری(همگام سازی اطلاعات در دستگاه های مختلف)، (سفارشی سازی محیط مطالعه خروجی و اطلاعات کتاب (اندنوت، متنی، ایمیل و غیره)، امکانات متعدد پژوهشی(جستجوی تمام متن، یادداشت گذاری، رنگی کردن متن، نشان گذاری صفحات و غیره)، دسترسی به نمایه کتاب و صفحات نمایه شده با امکان ارتباط با پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی(اصطلاح نامه)./پ۲۰۳

ارسال نظرات