۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۵۳۵۲۷۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

حمایت اهل سنت لبنان از سید مقاومت/ جذب روحانیان الازهر به داعش از شایعه تا واقعیت

حمایت علمای اهل سنت لبنان از سید مقاومت در سایه افزایش اهانت‌ها و تخریب‌ها علیه سید حسن نصرالله و نیز بیان اهمیت پیاده روی اربعین از مهمترین مسائل جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

عراق: تاکید علما بر لزوم بهره‌وری از ظرفیت اربعین
آیت الله سید محمد سعید حکیم تاکید کرد که نخبگان و مسؤولان فرهنگی باید نهضت حسینی را برای جامعه تبیین و مردم را با شخصیت و جایگاه حقیقی امام حسین (ع) در نزد خداوند متعال و رسول اکرم (ص) آشنا کنند.
آیت الله شیخ بشیر النجفی از مراجع تقلید نجف اشرف با اشاره به ثواب زیارت سید الشهدا (ع) تصریح کرد که زیارت امام حسین (ع) والاتر از بهشت است.
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق راهپیمایی اربعین حسینی را فرصتی مناسب برای اتحادی ملی دانست و این راهپیمایی را بزرگترین تجمع تاریخ در جهان برشمرد.
حجت الاسلام سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی در اروپا با اشاره به حضور میلیونی مردم در کربلا خاطر نشان کرد که اربعین حسینی نماد پیروزی عدالت انسانی است.
حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی نماینده حضرت آیت الله سیستانی تصریح کرد که مسؤولان امنیتی و موکبهای حسینی باید نسبت به اقدامات تروریستی در ایام اربعین هوشیار باشند.
حجت الاسلام شیخ محمد مهدی الناصری امام جمعه ناصریه طی سخنانی بر ضرورت پیروی از سیره اهل بیت (ع) تاکید کرد و گفت: خطیبان و والدین باید فرزندان و نسلهای آینده را با سیره ائمه اطهار (ع) آشنا کنند.
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف ضمن استقبال از بهودی روابط عراق و عربستان خاطرنشان کرد که شرط از سرگیری این روابط باید بازسازی قبور ائمه بقیع (ع) باشد.
حجت الاسلام شیخ نافع الماجدی امام جمعه ناصریه عراق با اشاره به آداب اربعین از زائران خواست تا به احکام شرعی ملتزم باشند.
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق بر اهمیت فراهم کردن بستر لازم برای شروع گفت‏وگوی فراگیر در عراق بر مبنای قانون اساسی تاکید کرد.
آستان مقدس عباسی، سمیناری علمی با عنوان «حاملان قرآن؛ پیشگامان نهضت حسینی» در مهمان‌سرای امام حسین(ع) شهر «هندیه» واقع در استان کربلا برگزار کرد.
چهارمین همایش علمی بین‌المللی اندیشه امام حسن مجتبی(ع) با شعار «سیره امام حسن(ع)؛ فیوضات انسانی در الگوهای قرآنی»، در شهر «حله» مرکز استان «بابل» عراق برگزار شد.

لبنان: حمایت اهل سنت از سید مقاومت
حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله با اشاره ایستادگی مردم سوریه در برابر تروریسم تاکید کرد که تکفیری‌ها به پایان راه رسیده‌اند.
آیت الله نابلسی امام جمعه منطقه صیدای لبنان با اشاره به بحران آوارگان و کارتن خواب‌ها از دولت درخواست کرد تا به وظیفه خود در تامین مسکن برای اقشار کم درآمد جامه عمل بپوشاند.
حجت الاسلام نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله از ضربه زدن به مقاومت اسلامی به عنوان استراتژی کنونی آل سعود یاد کرد.
حجت الاسلام شیخ علی کورانی عالم برجسته لبنان با اشاره به ظرفیت عظیم نهضت حسینی در آگاهی بخشی به مخاطبان بر لزوم بهره‌وری از حرکت اربعین حسینی در شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان تاکید کرد.
حجت الاسلام شیخ علی دعموش عضو ارشد حزب الله با اشاره به شکست‌های متمادی عربستان سعودی در منطقه گفت که در برابر سرکشی‌ها و ماجراجویی‌های عربستان در منطقه ایستادگی خواهند کرد.
حجت الاسلام شیخ حسن بغدادی عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان خاطرنشان کرد که جریان تروریستی و تکفیری داعش در سوریه در آستانه فروپاشی قرار دارد.
حجت الاسلام سید علی عبداللطیف فضل الله رییس تجمع الفکر العاملی لبنان با تاکید بر لزوم اجرای عادلانه قانون خواستار محاکمه مجرمان و غارتگران بیت المال شد.
حجت الاسلام شیخ احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت با اشاره به ضرورت مطالبه‌گری مردم در امور سیاسی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی، مردم را ناظران عملکرد دولت در نظام اسلامی توصیف کرد.
حجت الاسلام شیخ قاسم قبیسی عضو شورای عالی اسلامی لبنان با اشاره به شرایط بحرانی منطقه عبور از این شرایط را نیازمند افزایش سطح بصیرت و آگاهی در جوامع اسلامی دانست.
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان با اشاره به آنکه جبهه مقاومت بخشی از جامعه لبنان است تاکید کرد که آزادی و پیروزی لبنان در نبرد علیه تکفیری مرهون محور مقاومت است.
شیخ ماهر حمود دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت با انتقاد از برخی تلاش ها برای برقراری رابطه با اسرائیل اظهار داشت که عاملان عادی سازی رابطه با اسرائیل از رفتار خود توبه کرده و بدانند که این اقدام خطایی نابخشودنی است.
شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان در پیامی صدور حکم اعدام علیه حبیب الشرتونی عامل ترور بشیر الجمیل رییس جمهور پیشین این کشور در سال 1982 میلادی را محکوم کرد.
شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت و رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان با اشاره به شکست نقشه‌های تکفیری‌ها از محور مقاومت به عنوان افتخاری برای منطقه یاد کردند.
بشاره راعی رهبر مسیحیان مارونی لبنان بر مبرا بودن اسلام از اقدامات و جنایات گروه‌های تروریستی که با نام اسلام مرتکب جنایت می‌شوند، تأکید کرد.
شورای شرعی اعلای اسلامی لبنان در نشست دوره ای که با حضور شیخ عبداللطیف دریان مفتی این کشور برگزار شد، تصریح کرد: زخم خونین سوریه با توقف جنگ و آغاز گفت‌وگو بسته می‌شود.
انجمن علمای فلسطین در لبنان مخالفت قاطع خود را با اسکان دائم فلسطینیان در لبنان اعلام کرد.
جبهه العمل اسلامی لبنان خاطرنشان کرد که دشمن اصلی امت عربی رژیم اشغالگر صهیونیستی و آمریکا است.

مصر: فتواهای شاذّ بلای جان الازهر
عباس شومان معاون شیخ الازهر با اشاره به تلاش تروریست‌ها برای جذب جوانان تاکید کرد که تقطیع نصوص دینی از راهکارهای تروریسم برای پوشش جنایات خود است.
شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر با انتقاد از برخی شایعه‌ها حضور برخی از فارغ التحصیلان الازهر در میان اعضای داعش را به شدت انکار کرد.
شیخ عبدالفضیل القوصی وزیر اوقاف اسبق مصر گفت: جوانان الازهر باید بدانند آنان در میدان جهادی هستند که در آن سلاحی وجود ندارد و باید با زبان رحمت و مهربانی و نیکی و سازندگی با مردم سخن بگویند.
عطیه لاشین امام جمعه مسجد جامع الازهر مصر با ابراز نگرانی از گسترش فتواهای شاذّ، صدور اینگونه فتواها را عامل اساسی تباهی و فساد امت اسلامی دانست.
محیی الدین العفیفی دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر از اختصاص مکان‌هایی برای تاسیس دفتر کمیته فتوا با هدف پاسخگویی به سوالات دینی مردم در مناطق مختلف مصر خبر داد.
مختار جمعه وزیر اوقاف مصر با اشاره به کارشکنی‌های برخی گروه‌ها مانند اخوان المسلمین در عدم تمکین قوانین کشوری بر لزوم برخورد جدی و قاطع با بی‌عدالتی و فساد از سوی دولت تاکید کرد.
یاسر برهامی شیخ سلفی‌های مصر در فتوایی بحث برانگیز مدعی شد که اجاره وسایل نقلیه برای رفتن به نماز جمعه حرام است.
دیده‌بان الازهر مصر در تازه‌ترین گزارش خود علت افزایش اسلام هراسی در غرب را اقدامات گروهک‌های تروریستی دانست.
دارالافتای مصر در پاسخ به شبهه‌ای که در شبکه‌های مجازی این کشور منتشر شده است تاکید کرد که در ایام جنگ هیچ کلیسا یا معبدی از سوی پیامبر اکرم(ص) تخریب نشده است.

بحرین: شکنجه انقلابیان در سایه سکوت مجامع بین‌المللی
حجت الاسلام شیخ میثم سلمان مسؤول آزادی های دینی دیدبان حقوق بشر در بحرین گفت: نظام بحرین جنایت های فجیعی نسبت به زندانیان مرتکب می شود و ما خواستار نجات این زندانیان از زیر شکنجه و بدرفتاری هستیم.
جمعیت وعد بحرین از جلوگیری وزارت کشور از برگزاری نشست ضدصهیونیستی به عنوان اقدامی خلاف قانون اساسی یاد کرد.
ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین تأکید کرد که آل‌خلیفه از همپیمانان سعودی و تاجران خون در آمریکا و انگلیس یاری می گیرد.
جنبش حق بحرین زندانیان زندان های نظام آل خلیفه را همچون گروگان هایی دانست که در معرض شکنجه و فجیع ترین ظلم ها قرار دارند.

عربستان: ناپدید شدن بدن‌های مطهر شهدا
بر اساس آمار های کمیته شهدای ناپدید شده در عربستان، ۳۸ تن از شهدای قطیف، اجسادشان تا امروز به خانواده هایشان تحویل داده نشده است. این اقدام در میان سکوت مقامات داخلی، منطقه ای و بین المللی در برابر سیاست رعب و وحشت آل سعود انجام می‌‌گیرد.
سازمان های حقوق بشر بین الملل از ریاض خواسته اند، مانع دخالت نیروهای امنیتی در دستگاه قضا بشود و از صدور احکام بر اساس میل شخصی قضات و اتهامات بی اساس و دروغین جلوگیری کند.

فلسطین: گروه‌های جهادی یکصدا علیه اسرائیل
سامی ابوزهری یکی از سران جنبش حماس گفت: آنچه ایران را از دیگران متمایز می‌کند این است که ایران صراحتاً اعلام می‌کند حامی مقاومت فلسطینی است.
یحیی السنوار رییس دفتر سیاسی حماس در غزه بار دیگر تأکید کرد این جنبش، سلاحش را بر زمین نخواهد گذاشت و رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت.
صالح العاروری نایب رییس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: باور به سلاح مقاومت، باور به ایجاد کشور تاریخی فلسطین و باور به نابودی رژیم صهیونیستی، اعتقاد ذاتی ماست و ما نمی‌توانیم نسبت به این باورها تغییری ایجاد کنیم.
سعید نخله عضو بلندپایه جنبش جهاد اسلامی بر پایبندی این جنبش به گزینه مقاومت تا نابودی رژیم اشغالگر صهیونیستی تأکید کرد.

افغانستان: احمد بیدار سخنگوی استاندار فاریاب در افغانستان اعلام کرد که افراد مسلح ناشناس شب گذشته سه تن از علمای دینی را در شهرستان «قیصار» این استان مورد حمله قرار داده و به قتل رسانده اند.
مولوی عبدالرحمن رحمانی مفتی افغانستان با اشاره به حملات اخیر به مساجدی در افغانستان گفت: جریان‌های تکفیری دشمن پیروان مذاهب تشیع و تسنن هستند همچنین دست‌هایی نیز در پشت پرده از گروه تروریستی داعش در این کشور حمایت می‌کنند.

ترکیه: رهبران دینی کشورهای اسلامی طی کنفرانسی در ترکیه خواستار مقابله با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند.

فیلیپین: شیخ عبدالواحد علی مفتی فلیپین با بیان این که مسلمان ۱۰ درصد جمعیت فیلیپین تشکیل می‌دهد، از فعالیت ۲۵۰۰ مسجد در این کشور برای ترویج اسلام خبر داد./981/ب951/ر

 

ارسال نظرات