۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۵۳۵۳۸۳
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

نشاط دینی در مدیریت سبب رویش و تحول‌آفرینی می‌شود

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: شور و نشاط دینی در مدیریت، مجموعه‌های مختلف را پویا و متحول کرده و آنها را از حال رکود و بی‌تحرکی به رشد و رویش و تحول‌آفرینی دگرگون می‌کند.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امروز در نشست با شماری از مسؤولان استانی، با اشاره به اهمیت شور و نشاط در مدیریت نهادهای مختلف، اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در مقوله مدیریت، به‌ویژه مدیریت دینی نشاط در مدیریت است.

وی افزود: این ویژگی می‌تواند مجموعه مدیریت را پویا و متحول کند و آن را از حال رکود و بی‌تحرکی به رشد و رویش و تحول‌آفرینی دگرگون سازد.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان اینکه رفتار انسان هنگامی که همراه با نشاط باشد اثربخش و تحول‌آفرین می‌شود به نشاط در فرهنگ دینی اشاره کرد و گفت: در قرآن و روایات دینی نیز به تبیین و جایگاه این واژه می‌توان دست یافت و از آن درس مدیریت با نشاط اجتماعی آموخت.

وی ادامه داد: خداوند متعال به فرشتگانی که با شوق و عشق و در عین حال با آرامی و آسانی ارواح انسان‌های با ایمان را به هنگام جان دادن و لحظه مرگ می‌گیرند و به ملکوت اعلا می‌برند این‌گونه سوگند یاد می‌کند: «وَ النّاشِطاتِ نَشْطاً»؛ سوگند به فرشتگانی که در گرفتن روح و جان مؤمنان مدارا می‌کنند و به‌راحتی آن را از جسم جدا می‌سازند.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان اینکه نشاط از نشانه‌ها و ویژگی‌های مؤمنان راستین به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: آن‌که ایمانش متزلزل و رفتارش مذبذب است همواره در زندگی گرفتار کسالت و سستی است و اگر به امور عبادی هم بپردازد همراه با کسالت و بی‌نشاطی است.

وی با اشاره به آیه «وَ اِذا قامُوا اِلَی الصَّلاةِ قامُوا کسالی»، اضافه کرد: منافقان به هنگام اقامه نماز آن را با کسالت انجام می‌دهند در حالی که ایمان‌آورندگان واقعی عبادت را عاشقانه انجام می‌دهند و از انجام وظیفه بندگی لذت می‌برند و شادابی روح و جان پیدا می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) به هنگام اذان به بلال می‌گفت «قم یا بلال ارحنا»؛ با اذان گفتن ما را راحت کن.

وی تصریح کرد: این یعنی اذان ریحان روح و جان ماست؛ زیرا ما را در آستانه حضور در محضر دوست قرار می‌دهد به نماز فرامی‌خواند و به یاد او ما را نشاط می‌بخشد.

دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی اظهار کرد: انسان با ایمان همواره از سرور و نشاط برخوردار است و امام علی (ع) هم می‌فرماید: «الْمُؤْمِنُ... بَعِیدٌ کسَلُهُ دَائِمٌ نَشَاطُهُ» و تأکید می‌کند که انسان برخوردار از ایمان از سستی و تنبلی به دور است و همواره با نشاط زندگی می‌کند./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات