تحول علوم انسانی بدون نگاه کلان نگر در حوزه ممکن نیست
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با رسالت حوزه های علمیه در تحول علوم انسانی اظهار داشت: اولین گام این است که حوزه باید این مسأله را حل کند که نقشش در تحول علوم انسانی کجا است.
رییس مؤسسه فلسفه و حکمت ایران خاطرنشان کرد: وقتی از تحول در علوم انسانی صحبت می شود با توجه به گستره علوم انسانی که بخشی جنبه فلسفی دارد و بخشی جنبه فقهی حقوقی دارد و بخشی جنبه تجربی و استقرایی و آماری دارد حوزه باید مشخص کند که به کدام ساحت علوم انسانی می خواهد بپردازد و منشأ تحول و سازندگی و بالندگی باشد.
وی گفت: دومین مقوله این است که وقتی ساحت فعالیت مشخص شد بر اساس آن مؤسسات پژوهشی را در حوزه مدیریت کند و رشته های تخصصی و مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه چه در فلسفه مضاف و چه در فقه های مضاف باید بر اساس نکته اول تنظیم و تعریف شود.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: گام سوم هم این است که معلوم شود که آموزش ها و پژوهش ها در چه جایی کاربست خواهد داشت و چه بخش هایی از نظام می خواهند از آن استفاده کنند؛ ما باید توجه داشته باشیم که صرف تأسیس مراکز آموزشی و پژوهشی هدف نیست بلکه تحول وسیله ای برای رفع مسائل نظام حکومتی است.
وی گفت: در زمینه فقه حکومتی کارهای ارزنده ای تاکنون انجام شده است و سایت وسائل به همین مقوله می پردازد و کار ارزنده ای است ولی نکته این است که ما در فقه حکومتی اول باید به نقشه راه برسیم.
رییس مؤسسه فلسفه و حکمت ایران افزود: ما فقه حکومت داریم، فقه الاجتماع داریم، فقه المجتمع فی الحکومه داریم، فقه نظام اجتماعی داریم، علوم اسلامی اجتماعی و ایدئولوژی های اجتماعی داریم و باید ببینیم که حوزه باید کدام یک از این بخش ها را ساماندهی کند.
وی خاطرنشان کرد: من فکر می کنم هنوز نقشه راه کلانی برای تحول در علوم انسانی در حوزه وجود ندارد و البته به صورت جزیره ای فعالیت های ارزتده ای انجام می شود.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه مهم ترین مانع عدم تحقق تحول در علوم انسانی را نداشتن نگاه کلان نگر به تحول دانست و گفت: تا رویکرد کلان نگر در مورد تحول در علوم انسانی در حوزه شکل نگیرد این اشکالات برطرف نمی شود./843/پ۲۰۱/ج