۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۵۳۷۸۶۷
به همت خانه کتاب؛

مراسم تجلیل از ضیاء موحد، شاعر و منطق‌دان بزرگ کشور برگزار شد

مراسم تجلیل از ضیاء موحد شاعر و منطق‌دان بزرگ کشورمان عصر دوشنبه در خانه کتاب برگزار شد.
موحد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم تجلیل از ضیاء موحد شاعر و منطق‌دان بزرگ کشورمان عصر دیروز(دوشنبه۲۲ آبان‌ماه) در خانه کتاب برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتداء این مراسم علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب با بیان اینکه در طول زندگی خود قریب به سی سال است که ضیاء موحد را می‌شناسم، گفت: ایشان یکی از یاوران کتاب، نشر، فرهنگ و اندیشه کشور است، او یکی از افراد خبره در مکتب دقت است و در زمینه فلسفه، ادبیات و منطق و همچنین در حوزه نقل با کسی تعارف ندارد.

وی ادامه داد: استاد ضیاء موحد فردی است که در مسائل علمی نظراتشان را خیلی دقیق بیان می‌کند، با کمی دقت در امر شعرنویسی می‌توان گفت نام ضیاء موحد با سعدی عجین شده است.

در ادامه، حسین معصومی همدانی، مدرس تاریخ علم در مورد شخصیت ضیاء موحد اظهار کرد: یکی از نکات مؤثر در شخصیت این استاد برجسته موضوع حذف زوائد است؛ در واقع ما امروز از منظر زوائد در یک دریایی از زوائد غوطه ور هستیم.

وی تأکید کرد: امروز دانشگاه‌های ما با مشکل تئوری‌پردازی در رشته‌های علوم انسانی مواجه است و در واقع این تئوری‌ها چاقوهایی را تیز می‌کند که معلوم نیست چه روزی و چه چیزی را خواهد برید.

این مدرس تاریخ علم با ذکر خاطراتی از دوران پیش از انقلاب بیان کرد: در دوران پیش از انقلاب ما با شخصیت‌های روشنفکری همچون جلال‌آل‌احمد و دریابندی روبرو بودیم که تنها زمانی اظهارنظر می‌کردند که از چیزی بدشان یا خوششان می‌آمد.

معصومی همدانی تصریح کرد: نسل این افراد تئوری‌های دانشگاهی را نمی‌شناختند ولی در مقابل اگر از چیزی آگاهی پیدا می‌کردند چندین برابر بهره می‌بردند. در مقابل، امروز برخی دارای سلاح‌ها و ابزارهای نظری هستند اما کاربرد آن را بلد نیستند.

وی خاطرنشان کرد: ضیاء موحد یکی از نمونه‌های نادری در ایران است که با وجود اندک پایه نظری که دارد بیشترین استفاده را از آن می‌کند. در کتاب سعدی این استاد می‌توان این موضوع را به وضوح دید؛ در واقع در این کتاب بدون بهره بردن از نام‌های بزرگ ما با یک لایه از نظریه در پس حرف‌ها روبرو هستیم.

این مدرس تاریخ علم با اشاره به اینکه جامعه امروز با رویکردی این چنینی روبرو نیست گفت: آدم‌های امروز خود واقعی نیستند و حامل مفهوم و چیزهایی دیگر هستند و بیشتر به مدل پاسخگو هستند تا خود، متاسفانه در این میان نظام دانشگاهی ما نیز با این آسیب مواجه شده است.

معصومی همدانی افزود: خوشبختانه استاد ضیاء موحد نه تنها یک دانشگاهی بود بلکه تلاش کرد که یک رشته تحصیلی در دانشگاه راه‌اندازی کند؛ همچنین او همیشه جزء کسانی بودند که با جامعه بیرون حرف می‌زدند.

وی اضافه کرد: در کتاب‌های موحد با یک گفت‌و‌گو از جنس گفت‌وگو‌های عملی با سنت مواجه هستیم و در واقع در کتاب‌های او یک نوع خلوص شعری به سبک گذشته وجود دارد و گویا او می‌خواهد به همان نوع سخن بگوید ولی آن را در حد سعدی دنبال نمی‌کند بلکه به ژرف ‌ساخت توجه دارد.

امید طبیب‌زاده شجاعت، استاد ادبیات نیز در ادامه مراسم با بیان اینکه شخصیت ضیاء موحد غبطه‌برانگیز است، اظهار کرد: در جامعه‌ی محافظه‌ کار ما نقد کردن به آثار آل‌احمد، غزل سایه، نظریات شفیعی کدکنی و شعر فروغ کاری دشوار است ولی در این شرایط هم دکتر ضیاء موحد اعتقاد داشت که باید مساله انتقاد را جا بیندازیم و تعریف درستی از روشن فکر داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهیان ما قابل فهم نیست و این موضوع در بخش ادبیات بیشتر از پیش با مشکل روبرو است. امروز مقالاتی که در حوزه ادبیات ارائه می‌شود با مقالات فیزیک و شیمی تفاوتی ندارند و باید اذعان کرد که این مقالات تاثیری هم در رشد فرهنگی و هنری ما نخواهد داشت.

در ادامه، علی موسوی گرمارودی شاعر بزرگ کشور با اشاره به اینکه من تنها کتابی را که بارها مطالعه کردم کتاب سعدی ضیاء موحد بوده است، گفت: به نظر بنده این کتاب یکی از بهترین تک‌نگاری‌هایی است که در مورد سعدی نوشته شده است.

در پایان این مراسم ضیاء موحد شاعر و منطق‌دان بزرگ کشور با بیان اینکه پس از تحصیل منطق در انگلستان متوجه شدم که در ایران منطق جدید تدریس نمی‌شود، یادآور شد: من بعد از تحصیل در بحث منطق فهمیدم من به مقدار کمی از آنچه خوانده بودم محدود شدم و بقیه آن کم کم از یادم رفت.

وی ادامه داد: البته قابل ذکر است که محدودیت‌هایی هم در ایران برای تدریس آنچه خوانده بودم وجود داشت.

گفتنی است، در این مراسم از خدمات ضیاء موحد در حوزه ادبیات و کتاب با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد./816/

ارسال نظرات