۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۵۳۸۹۷۶

پیشنهاد طرحی سه مرحله‌ای برای حل بحران مسلمانان روهینگیا

وزارت خارجه چین از ارائه طرح ۳ مرحله‌ای این کشور برای حل و فصل بحران مسلمانان روهینگیا خبر داده است.
میانمار روهینگیا

به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن طرح 3 مرحله‌ای را برای حل و فصل بحران روهینگیا ارائه کرده است که این طرح با یک آتش بس آغاز می شود.

بنابر اعلام وزارت خارجه چین، این طرح با حمایت بنگلادش و میانمار روبرو شده است. از اواخر ماه اوت تاکنون بیش از 600 هزار مسلمان روهینگیا از ترس اقدامات خشونت آمیز ارتش و نیروهای امنیتی میانمار در استان راخین، به بنگلادش گریخته اند.

در حالی که دبیر کل سازمان ملل عملیات ارتش و نیروهای امنیتی میانمار در استان راخین علیه مسلمانان را پاکسازی قومی دانسته است، ولی فرماندهان ارتش میانمار این اتهامات را رد کرده اند.

وانگ یی وزیر خارجه چین که به پایتخت میانمار سفر کرده، در این باره گفت: پکن بر این باور است که این مساله را می توان از طریق یک راهکار قابل قبول برای میانمار و بنگلادش و از طریق مذاکره و رایزنی حل و فصل کرد.

وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت خود افزود: آتش بس باید پس از مذاکرات دوجانبه با هدف یافتن یک راهکار عملیاتی آغاز شود. مرحله سوم این طرح نیز شامل یک راهکار بلندمدت برای حل و فصل این مساله خواهد بود.

وزیر خارجه چین در ادامه تصریح کرد: آتش بس پیش از این به طور اساسی برقرار شده و مساله مهم در شرایط کنونی جلوگیری از وقوع مجدد درگیری ها است.

وی ابراز امیدواری کرد که دو طرف به زودی توافقنامه‌ای را که پیش از این بر سر بازگشت آوارگان روهینگیا به آن دست یافته‌اند، امضا و اجرا کنند.

وزیر خارجه چین در کنفرانس خبری مشترک با آنگ سان سوچی رهبر میانمار گفت: جامعه بین المللی و شورای امنیت سازمان ملل باید از میانمار و بنگلادش حمایت کنند تا دو کشور شرایط لازم و یک محیط خوب و مناسب را ایجاد کنند.

وانگ در سفر به داکا پایتخت بنگلادش نیز در سخنانی تاکید کرد: جامعه بین المللی نباید اوضاع را پیچیده تر کند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات