۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۵۴۰۸۶۰
به همت مؤسسه زندگی آل‌یاسین؛

نشست علمی سبک زندگی اسلامی برگزار شد

نوزدهمین نشست از سلسله‌ نشست‌های علمی سبک زندگی اسلامی با ارایه دیدگاه‌های علمی حجت الاسلام رجایی رامشه در رابطه با مدیریت هزینه‌های خانواده در سبک زندگی اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید‌محمد کاظم رجایی رامشه حجت الاسلام و المسلمین سید‌محمد کاظم رجایی رامشه حجت الاسلام و المسلمین سید‌محمد کاظم رجایی رامشه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید‌محمد کاظم رجایی رامشه،چهارشنبه شب در نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی سبک زندگی اسلامی که در سالن همایش‌های مؤسسه فرهنگی هنری سبک زنددگی آل‌یاسین برگزار شد، به ارایه دیدگاه‌های علمی خود در رابطه با مدیریت هزینه‌های خانواده در سبک زندگی اسلامی پرداخت.

حجت الاسلام رجایی رامشه با بیان روایت «حسنُ التَّدبيرِ یُنمی قلیلَ المال، وَسوءُ التَّدبیرِ یُفنی کثیرَه»، اظهار داشت:‌ حضرت امیرمؤمنان علی(ع) در صفحه 176 غرر الحکم فرموده است؛ تدبیر درست، مال اندک را افزایش می‌دهد و برنامه‌ریزی نادرست مال فراوان را نابود می‌کند.

وی ابراز داشت: تعاريف متعددي از خانواده وجود دارد که هر يک از رويکردي خاص به جنبه‌اي از موضوع نگريسته و بُعدي خاص را برجسته ساخته‌اند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با ابراز گلایه از نگرش غیر اسلامی به مقوله خانواده در کشور، تصریح کرد: در دانش اقتصاد بحث از خانوار است نه خانواده که مانند برخی از تعریف‌های خانواده، هر نوع زندگي مشترک حتی زندگي جمعي بدون ازدواج را شامل مي‌شود.

وی افزود: خانواده‌ای که اسلام از آن نام می‌برد، خانواده‌اي است که با ازدواج دو جنس مخالف با شرايط خاص تشکيل و با توليد مثل و پذيرش هنجارهاي ديني دربارۀ خانواده کامل مي‌شود.

این محقق و پژوهش‌گر حوزه اقتصاد اسلامی گفت: نوع مطلوب و کامل خانواده، از پدر ـ شوهر، مادر ـ بانو و فرزند يا فرزنداني تشکيل شده است که هر يک نسبت به ديگر اعضاي خانواده از حقوق و مسؤوليت‌هايي برخوردارند. خواه افراد ديگري با آنها زندگي کنند و خواه به صورت مستقل و هسته‌اي باقي بمانند.

وی با بیان این که نخستين جايگاهي كه در كوچك‌ترين خانواده‌ها نيز وجود دارد، جايگاه شوهري و بانويي است، خاطرنشان کرد: با تولّد نخستين فرزند سه جايگاه جديد پدري، مادري و فرزندي به اين نظام افزوده مي‌شود و با تولد فرزند دوم نیز با جايگاه خواهري يا برادري روبه‌رو مي‌شويم.

حجت الاسلام رجایی رامشه با تأکید بر ضرورت مدیریت اقتصاد خانواده، عنوان کرد: مدیریت کلان خانواده‌ به معنای کسب درآمد حلال و تأمین نیازهای اقتصادی خانواده، تأمین امنیت خانواده، تربیت اجتماعی کودک و اداره اجتماع است.

وی یادآور شد: هر يك از انسان‌ها به عنوان مصرف‌كننده بر اساس برنامه خصوصي خود يا بدون برنامه قبلي، براي برآورده شدن نيازهاي روزانه زندگي خانوادگي، اقدام به خريد كالا و خدمات می‌کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که به طور کلی نیاز‌های اقتصادی هر خانواده را می‌توان به سه طبقه بسيار ضروري، ضروري و ساير نيازها رتبه‌بندی کرد، اظهار داشت: بنابر تقسیم مذکور، هر خانواده باید درآمد ماهیانه خود را طوری مدیریت نماید که بين نيازهاي متعدد زندگي تقسیم شود و در صورتی که مقداری از درآمد باقی ماند دست به انتخاب بزند.

وی ابراز داشت: با تجزيه و تحليل رفتار مصرفي خانواده‌ها باید، هر فرد بر اساس سليقه و تمايل خود نسبت به كالا اقدام به خريد مي‌كند. در نتيجه كالايي را كه نسبت به آن تمايل ندارد در مواردي حتي اگر رايگان هم باشد، خريداري نمي‌كند.

این محقق و پژوهش‌گر حوزه اقتصاد اسلامی ادامه داد: كالاهايي كه افراد نسبت به آنها تمايل دارند با يكديگر مقايسه نموده و «ارزش نسبي ذهني» آنها را به‌دست مي‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌‌ها در صورتی که نسبت به ارزش نسبي ذهني کالایی از پيش اطلاع نداشته باشد، اقدام به كسب اطلاع از «قيمت» آن مي‌كند و قيمت كالايي كه تمايل بيشتري نسبت به آن پيدا كرده را با ساير كالاها مقايسه نموده و «ارزش نسبي عيني خارجي» آن را به‌دست مي‌آورد.

حجت الاسلام رجایی رامشه با بیان این که دو معیار برای ارزشیابی کالاها وجود دارد، تصریح کرد: مبانی اعتقادی و ارزش‌ها از طریق هر دو نوع ارزشیابی ذهنی و عینی در رفتار انسان عقلایی تأثیر می‌گذارد. بنابراین خریدار «نوع» و «مقدار» كالايي كه بيشترين رضايت مندي براي او فراهم مي‌سازد، «انتخاب» و خريداري مي‌كند.

وی تأکید کرد: خانواده‌ها برای تأمین معیشت خود باید هزینه‌های خانواده را با توجه به شأن و موقعیت اجتماعی خانواده، فراهم نماید.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که توجه به برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی در اقتصاد خانواده نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: در بودجه‌بندی باید برای ماه یا سال برنامه‌ریزی ‌شود و سعی شود تا عملکرد در چارچوب همان برنامه انجام شود و برای موارد پیش بینی نشده نیز مبلغی درنظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: از تقدیر معیشت و مدیریت بهینه زندگی می‌توان به عنوان یک  شاخص مهم در سبک زندگی اسلامی یاد کرد.

محقق و پژوهش‌گر حوزه اقتصاد اسلامی اظهار داشت: شاخص تقدیر معیشت نشانگر آن است که آیا خانواده‌ها برنامه‌ریزی صحیحی برای هزینه‌های زندگی خود دارند یا خیر و آیا به صورت تصادفی خرید می‌کنند یا خرید آنها همراه با برنامه و حساب و کتاب است؟!

وی تصریح کرد: این برنامه می‌تواند یک شاخص برای سبک زندگی اسلامی و دوری از اسراف و خست بوده و فقدان آن نشانه خروج از سبک زنگی اسلامی و ورود به اسراف یا خست باشد./878/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات