۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۵۴۰۸۷۵
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

تمام موفقیتم را مرهون توجه به قرآن می دانم

رییس ستاد اقامه نماز با بیان این که در حوزه علمیه به رسائل و مکاسب و کفایه بیش از قرآن توجه می شود، تأکید کرد که قرآن کریم و تفسیر و فهم آن به شدت در حوزه غریب مانده است.
قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه ماهیانه طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم شامگاه امروز در محل پلاک 313 مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در این جلسه با بیان این که طلبه ای 10 سال در حوزه است ولی سالی یک جزء تفسیر ندیده است، ابراز داشت: قرآن ذکر است و خود قرآن می گوید هرکس از ذکر خدا اعراض کند دچار بدبختی می شود.

وی افزود: هم زندگی های خودمان و هم دولت هرچه قدر مشکل دارد به دلیل بی توجهی به قرآن است و اگر خداوند در روز قیامت بگوید چرا لمعه و کفایه و مکاسب را که کتاب مخلوق است تماما خواندی ولی قرآن که کتاب خالق است نخواندی سه جواب می توانی بدهی، یا می توانی بگویی خداوند سواد ندارد، یا مردم به قرآن نیاز ندارند و یا این که از خودمان اراده ای نداریم و مجبوریم تنها کتاب های حوزه را بخوانیم.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به این که در درس خارج فقه حضرت آیت الله بروجردی در گذشته چند صد نفر از فضلا شرکت می کردند، اظهار داشت: ما رفته بودیم آقا را ببینیم بعد از تمام شدن درس فردی به نام میرزا ابوالفضل زاهدی بالای منبر رفت و تنها تعداد کمی می نشستند، چراکه تفسیر می گفت.

وی عنوان داشت: همین مسأله در 15 سالگی در ذهن من جرقه ایجاد کرد که چرا برای فهم کتاب امام صادق(ع) چند صد نفرولی برای فهم کتاب خدا هفت نفر شرکت می کنند به همین جهت تصمیم گرفتم در حوزه حضم نشوم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که باید تصمیم جدی برای خواندن و فهم قرآن گرفته شود، ابراز داشت: کاری به حوزه نداشته باشید، درس های حوزه را خوب بخوانید ولی برای کلام خدا هم وقت بگذارید همچنانکه من تمام موفقیتم را مرهون عدم اکتفا به برنامه های حوزه هستم.

وی عنوان کرد: بنده در سن بالای هفتاد سالگی هنوز روزی نداشته ام که کمتر از 10 ساعت مطالعه داشته باشم، واقعا گریه دارد که طلبه ای بعد از چند سال نتواند یک آیه را ترجمه کند؛ من چهل سال در تلویزیون برنامه داشتم که پربیننده ترین مباحث مذهبی است و دلیل آن هم تکیه بر قرآن است.

این استاد تفسیر و علوم قرآن با تأکید بر این که تفسیر قرآن دو سال به دو سال باید عوض شود، تأکید کرد: در تفسیر نور چیزهایی است که در تفسیر نمونه نیست چون جدید تر است، همچنانکه در تفسیر نمونه مسائلی مطرح شده که در حتی در المیزان نیامده است؛ قرآن خودش بیان می دارد که نشانه هایی برای سؤال کنندگان است یعنی هر روز جدیدتر می شود.

وی یادآور شد: طلبه بدون تلاش به جایی نمی رسد، بنابراین تصمیم بگیرید تا هر شب یک آیه قرآن را درست نفهمیده اید نخوابید، البته باید قرآن را طوری تفسیر کرد که جواب سؤالات روز را بدهد، به عنوان نمونه آیه «لإیلاف قریش» به این معنا است که تعطیل کردن درس و کار ممنوع است بلکه باید مکان را عوض کرد، نه این که مربوط به کوچ کردن قوم قریش در 1400 سال پیش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه عنوان داشت: یا آیه «انک میت و انهم میتون» یعنی در مسائل سخت ابتدا باید مسؤولان از خودشان شروع کنند، دیگر آن که مرگ سنت خدا است و با هیچ کس تعارف ندارد و سوم این که با مسؤولان شفاف حرف بزنید، ولی ترجمه خالی آن فایده ای ندارد.

وی با بیان این که باید شیوه تفسیر نیز مشخص باشد، ابراز داشت: تفسیر نور به بیش از 25 زبان دنیا ترجمه شد، چراکه من در کنار دروس حوزوی  به تفسیر روی آوردم و به دلیل سبکی که داشتم موفق بوده ام.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در پایان ضمن تأکید بر لزوم برنامه ریزی طلاب برای تفسیر و فهم قرآن خاطرنشان کرد: باسواد ترین انسان های دنیا جلوی کوچکترین آیات قرآن باید شاگردی کنند، بنابراین ما نسبت به قرآن حق را وفا نکردیم و باید در این مسأله تجدید نظر کنیم./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات