۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۵۴۱۶۱۶
گفت‌وگوی تفصیلی رسا با یک فعال در حوزه امامت؛

اسلام منهاى وحدت دوامی ندارد

مدیر روابط عمومی مؤسسه غدیرشناسی با اشاره به لزوم وحدت بین شیعه و سنی به ویژه در دنیای کنونی تأکید کرد که تفرقه و جدایی خواسته و هدف همیشگی استکبار و بدخواهان اسلام بوده است.
وحدت شیعه و سنی
وحدت

اشاره: وحدت یکی از اصول اساسی دین اسلام و از ضروریات انکار ناپذیر حال حاضر به شمار می رود، هچنانکه آیات و روایات فراوانی نیز بر این مسأله تأکید دارند.

امروز متأسفانه برخی به اسم شیعه مداری و دفاع از مکتب اهل بیت بزرگترین ضربه را به شیعه و دین اسلام وارد می کنند و از این کار خود نیز ابایی ندارند، چراکه بسیاری از آنها نان خود را از جیب انگلیس و کشورهای ضد اسلام در می آورند.

مراجع و بزرگان دین ما نیز بر مسأله وحدت بین شیعه و سنی تأکید زیاد داشته و بارها فتوای صریح بر حرمت به توهین به مقدسات و مسائل دینی اهل سنت داده اند، این مسأله تا جایی اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب در سفر به استان کردستان از مسؤولان این استان خواستند که در مناطق سنی نشین اذان نماز به شیوه اهل سنت پخش شود.

از این رو با توجه به قرار گرفتن در هفته و حدت و ضرورت توجه به این امر مهم، خبرگزاری رسا، مصاحبه ای با مدیر روابط عمومی مؤسسه غدیرشناسی آقای امیر رهبر انجام داده است. متن این گفت‌وگو در ادامه تقدیم خوانندگان محترم رسا می شود.

رسا - با توجه به این که در ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام و هفته وحدت قرار داریم ابتدائا در مورد اهمیت وحدت به ویژه در دنیای امروز برای ما بفرمایید؟

 ضمن تبریک هفته وحدت و تشکر از خبرگزاری وزین و وحدت آفرین رسا که در راستای وحدت گام برمی دارد از وحدت بین مسلمانان گرفته تا وحدت حوزه و دانشگاه و هر جا که احساس می کنند اطلاع رسانی آنها باعث این امر مهم می شود.

من مصاحبه خود را با تکیه به آیه قرآن و تمسک به آن آغاز می کنم؛ خداوند در سوره انعام می فرماید: «بگو خداوند قادر است که از بالا یا از زیر پاى شما، عذابى بر شما بفرستد، یا به صورت دسته‏ هاى پراکنده شما را با هم بیامیزد و طعم جنگ و اختلاف را به هر یک از شما به وسیله دیگرى بچشاند».

هشدار قرآن کریم به تفرقه افکنان

قرآن به تفرقه افکنان هشدار داده و آنها را جداى از اسلام و دشمن مسلمانان معرفى کرده است؛ در میان قاموس‏ ها، گل واژه‏ایی که در رأس برترین‏ ها قرار دارد و بسیار جاذب، دلگشا و زیباست، واژه وحدت و اتحاد است.

اصولا نمی توان بین اسلام و رهبرى اسلامى با مسأله وحدت، جدایى فرض کرد، به طوری که اسلام منهاى وحدت و یا ولایت منهاى وحدت به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست.

البته باید توجه داشت وحدت به این معنی نیست که فقط یک فکر و سلیقه وجود داشته باشد که چنین چیزی عملی نیست، چراکه انسان ها نظرات و افکار متفاوت و مخالف یکدیگر دارند و این طبیعی است، مهم این است که با داشتن این اختلاف نظرها، در رسیدن به یک هدف و مقصد واحد بتوانند اختلاف ها را کنار بگذارند و با هم یکی شوند نه این که دشمن هم باشند و باعث آسیب رسیدن به کشور شوند.

ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا، به جزیره  آرامش و امنیت تبدیل شده است و مردم این سرزمین در سایه قرآن و ولایت فقیه با وحدت و همدلی در برابر دشمنان ایستاده اند و توطئه های استکبار جهانی را ناکام گذاشته اند.

به همین دلیل، در طول سالیان دراز است که مردمان ایران، اعم از ترک، لر، بلوچ، فارس و کرد در کنار هم برادرانه زندگی می کنند و در طول جنگ تحمیلی نیز دیدیم که در مقابل دشمن وحدت خود را حفظ کردند و کشور را نجات دادند.

رسا – به عقیده شما مسلمانان اعم از شیعه و سنی در این دوره از تاریخ چه وظیفه ای برعهده دارند؟

در اين برهه ي حساس تاريخ بشر، وظيفه همه ما مسلمانان، تمسک و پيروي از قرآن و عترت رسول خداست که بزرگترين مناديان دعوت به اتحاد و يکدلي همه مسلمانان جهان هستند.

اهمیت وحدت در منابع اسلامی

ما به فراواني در منابع اسلامي مي بينيم که تا چه اندازه براي رسول خدا (ص) موضوع وحدت بين مسلمين مهم بوده و ايشان به موازات گسترش توحيد و يکتاپرستي در جامعه انساني به توحيد کلمه و وحدت امت اسلامي اهميت زيادي مي دادند و هيچ عاملي را، شکننده تر از ايجاد شکاف در پيکر امت اسلامي نمي دانست.

به همین جهت به عقیده ما انتخاب هفته وحدت در ایام ولادت حضرت محمد(ص) را اقدامی تحسین برانگیز و کم نظیر جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد همدلی در امت اسلامی است، چراکه جهان اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری باید وحدت خود را حفظ کند و اگر مسلمانان منطقه به این مقوله مهم عمل می کردند، امروز شاهد دخالت زورگویان در کشورهای اسلامی و جنایت های آنان نبودیم.

مسلمانان با پرهیز از تفرقه و پیروی از پیامبر اسلام می توانند اتحاد خود را روز به روز محکم تر کنند و در همین راستا امام خمینی(ره)، ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول را بعنوان هفته وحدت نامگذاری کردند تا مسلمانان جهان در یک صف واحد، متقی و متحد با یکدیگر زندگی کرده و از تفرقه بپرهیزند.

رسا - اساسا وحدت در دین ما چه جایگاهی دارد؛ وحدت و همدلی شیعه و سنی چه برکاتی می تواند به همراه داشته باشد؟

اجازه بدهید این سؤال را با استناد به متون اهل سنت جواب بدهم؛ شیخ محمود شلتوت از بزرگان اهل سنت، محقق، مفسر، فقیه نامدار و از رؤسای دانشگاه الازهر و از مؤسسان دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه است.

او از مدافعان و از فعالان وحدت بین شیعه و سنی بوده است و با مرحوم حضرت آیت‌الله بروجردی عالم بزرگ و مرجع تقلید شیعیان روابط دوستانه داشت؛ شیخ شلتوت در فتوای معروف خود درباره مذهب تشیع می گوید: «مذهب جعفرى مشهور به مذهب شیعه اثنا عشرى، مذهبى است که همچون سایر مذاهب اهل سنت، عمل به آن شرعاً جایز است و مسلمانان باید این را بدانند و از تعصب ناحق نسبت به مذاهب خاص رهایى یابند».

اعمال جمعی اسلامی مؤید لزوم وحدت در دین است

همه اعمال مشترکي که در اسلام، همگان موظف به اجراي آن هستند از قبيل بجا آوردن نمازهاي پنجگانه، روزه ماه مبارک رمضان، انجام مناسک حج، پرداخت خمس و زکات و ديگر اعمال را مي توان از عوامل پيوند وحدت محسوب نمود.

هرکس که به اين امور مبادرت مي ورزد در زمره مسلمين محسوب مي شود و تحت لواي اسلام گرد مي آيد و این ها همه نشان همدلی بین امت واحده هست.

رسا - چطور می توانیم با تبری از دشمنان اهل بیت(ع) به وحدت نیز ضربه ای وارد نکنیم؟

به لحاظ این که تولّی از آموزه های مهم در تعالیم اسلام است، پیامبر اکرم آن را مزد رسالت قرار داده است و از نظر اسلام، حیات و سعادت فرد مسلمان و امّت اسلامی در گرو شناخت فریضة «تولّی و تبرّی» و التزام به آن است.

تبری از ناصبی ها لازم است نه اهل سنت

آیات قرآن کریم و سیره پیشوایان الهی، اهمیّت و موارد هر یک از اوامر تولّی و تبرّی، از جمله تولّی نسبت به اهل بیت(ع) و دوستان و پیروان آنان و تبرّی نسبت به کفّار، و ناصبیان و نیز تولی و تبرّی نسبت به مصلحان و مفسدان را با تأکید تبیین کرده است.

در کنار آن، تعامل شایسته نسبت به افراد غیرمسلمان نیز همواره مورد تأکید بوده است؛ آنچه موجب تأسّف است، مهجوریت فریضه «تولّی و تبرّی» در میان مسلمانان و غفلت و بی‌تفاوتی امّت اسلامی نسبت به آن و خسارت‌ها و زیان هایی است که از این ناحیه بر اسلام و مسلمانان وارد شده است.

رسا - در آخر اگر نکته یا مسأله ای را در این باره ضروری می دانید بفرمایید؟

در انتها باید یادآور بشوم هفته وحدت فقط خاص این هفته نیست اتحاد و انسجام اسلامي يکي از ضروري ترين مسائل مسلمانان در بعد داخلي و خارجي است و هيچ گونه منافاتي با اصول مذهبي ندارد.

اهل سنت به حکم آیات قرآن دوستى و مودت اهل بيت را واجب می ى‏شمارند

مسأله دوستى با دوستان اهل بيت(ع) و دشمنى با دشمنان آنان منافاتى با وحدت اسلامى بين شيعه و سنى ندارد؛ زيرا چنان نيست كه اهل تسنن از دشمنان اهل بيت(ع) باشند، بلكه بسيارى از آنان به حكم آيه شريفه «قل لااسئلكم عليه اجرا الا الموده فى القربى» دوستى و مودت اهل بيت(ع) را واجب مى‏شمارند. بنابراين دستور فوق تنها شامل كسانى مى‏شود كه با اهل بيت(ع) از سرناسازگارى در آمده و با آنان به مقابله برخاستند و اختلافات قومي و مذهبي را دامن می زنند.

آمريكا و به طور کلی استکبار جهانی تمام هجمه هاي خود را عليه اسلام به كار برده اند اما به دليل انسجام و وحدت ميان مسلمانان جهان نتوانستند موفق شوند، از همين رو به توطئه جديدي روي آورده اند كه با توجه به ناتواني در اقدام نظامي «تهديد نرم» است.

سیاست استکبار تفرقه و حکومت است

سياست اصلي آمريكا در شرايط فعلي تهديد نرم از طريق ايجاد بي‌ثباتي و بحران‌سازي در داخل و دامن زدن به گسست هاي قومي و مذهبي با ايجاد اختلاف ميان قوميت ها، مذاهب و نژادهاي مختلف مسلمان است.

در این زمینه مؤسسه غدیرشناسی اقدامات خوبی را انجام داده و در حال انجام آن هست که بعضی موارد از طریق همین خبرگزاری محترم به اطلاع عموم مردم رسیده است.

رسا – با تشکر از این که وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

بنده هم از شما و همه عزیزان فعال در عرصه خبر و اطلاع رسانی در حوزه دین کمال تقدیر و تشکر را دارم و برای توفیقات روز افزون شما دعا می کنم. /۱۳۳۰/گ۴۰۴/ج

 

ارسال نظرات