۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۴۲۱۰۷
حجت‌الاسلام صفوی:

ایرانیان آموزه‌های اسلام را فراتر از آموزه‌های زرتشت یافتند

رییس آکادمی مطالعات ایرانی لندن با بیان اینکه دین اسلام در ایران با آموزه‌های قرآن و عترت نهادینه شد، گفت: ایران پیش از اسلام مهد پیامبران بود، لذا مردم در مواجهه با این دین، آن را فراتر از آموزه‌های زرتشت یافتند و از آن استقبال کردند.
حجت‌الاسلام سید سلمان صفوی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، سلمان صفوی، رییس آکادمی مطالعات ایرانی لندن در گفت‌وگو با خبرنگار، با اشاره به ادعای شبهه‌برانگیزی مبنی بر این که اسلام در ایران به واسطه حمله خلیفه اول نهادینه نشد، گفت: با کمی مطالعه درباره تاریخ اسلام و ایران در می‌یابیم اسلام در ایران تحت تأثیر آرای اهل‌بیت(ع) به خصوص پس از مهاجرت امام رضا(ع) به ایران شکل گرفت و به سراسر استان‌ها رواج یافت؛ نشان به اینکه اکنون شاهدیم بیشترین تعداد شیعیان و محبان اهل‌بیت (ع) در ایران حضور دارند.

وی با بیان اینکه جریان عرفانی که در ایران شکل گرفت، متأثر از شاگردان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است، افزود: گفته می‌شود عرفان و تصوف اصطلاحی به «معروف کَرخی» از شاگردان امام رضا (علیه‌السلام) و از یک سو به «جُنید بغدادی» که از یاران خاص امام زمان (عج) بود، متصل هستند. هدفمان از طرح این بحث سوای از ناب بودن یا نبودن این عرفان‌ها و تصوف‌ها آن است که ایرانیان همواره هم از جهت فقهی و هم معارفی سعی می‌کردند تحت تأثیر آرای قرآن و عترت(ع) باشند و از این طریق بود که اسلام در قلوب آن‌ها نهادینه شد نه با زور شمشیر.

رییس آکادمی مطالعات ایرانی لندن ایران پیش از اسلام را مهد پیامبران الهی و مهد تمدن و فرهنگ معرفی کرد و ادامه داد: ایرانیان تا قبل از اسلام از 23 پیامبر الهی استقبال کرده بودند و در واقع ایران تا آن زمان مهد پیامبران و در عین حال دارای تمدن و فرهنگ مناسب بود. حال در این شرایط یک پیام جدیدی چون پیام اسلام که به آن‎‌ها می‌رسد، به خوبی می‌توانند سره را از ناسره تشخیص دهند.

صفوی با بیان اینکه آموزه‌های اسلام منطبق با فطرت بشری است و ایرانیان به همین دلیل به این دین الهی گرایش یافتند، افزود: حقیقت اسلام، عرفان و اخلاقِ منطبق با فطرت بشری است، لذا این دین وقتی وارد ایران شد، به خوبی مورد استقبال علما و اندیشمندان و عوام قرار گرفت. این در حالی بود که تا آن زمان تحت سلطه و ظلم پادشاهان ساسانی چون خسرو پرویز قرار داشتند. از سوی دیگر ایرانیان وقتی با آموزه‌های اسلام مواجه شدند نه تنها آن‌ها را منطبق با آموزه‌های زرتشت و انبیای خود یافتند بلکه با آموزه‌هایی فراتر از آنچه داشتند، مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دانشمندان و هنرمندان بزرگ ایران پس از ورود اسلام به کشورمان به ظهور رسیدند، گفت: نخبگانی که پس از ظهور اسلام در ایران روی کار آمدند، آثارشان اکنون در جوامع غربی مورد استقبال اندیشمندان و عموم مردم قرار می‌گیرد. دانشمندانی همچون ابن‌سینا، زکریای رازی در عرصه طب و نیز شعرایی مثل مولوی جلال‌الدین بلخی، حافظ، سعدی و ... در عرصه هنر از جمله آنها هستند./۹۶۹//۱۰۲/خ

ارسال نظرات