۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۵۴۳۵۴۵
مدیر حوزه علمیه اردبیل:

اساس حوزه های علمیه بر تولید علم است

مدیر حوزه علمیه اردبیل، اساس چیدمان حوزه های علمیه را تولید علم دانست و گفت: توجه به محتوای علوم و به ویژه پژوهش های انجام شده منجر به تولید علوم اسلامی و دینی در بستر حوزه های علمیه می شود.
مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام مهدی نوروزی، مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل و رییس شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی استان اردبیل، پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از برترین های پژوهشی حوزه های علمیه برادران و خواهران استان اردبیل، خاطرنشان کرد: پژوهش امری است که در حوزه های علمیه جریان داشته و اساس چیدمان حوزه های علمیه بر تولید علم بوده است.

وی افزود: روند علم آموزی در حوزه های علمیه به صورتی است که در دوره اول محدث پروری و در دوره بعد که بحث از اجتهاد پیش می آید.

حجت الاسلام نوروزی با اشاره به توجه حوزه های علمیه به امر پژوهش، تصریح کرد: تولیدات بسیار فاخری در حوزه علوم انسانی در حوزه داشته و داریم.

مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل بیان داشت: این نوع از پژوهش که امروزه دنبال می کنیم و حوزه علمیه به تازگی به آن وارد شده است شکل دهی و نظام مندی پژوهش ها و مقالات است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تولید علم، اظهار داشت: آفتی که هم اکنون دامن گیر شده است آفت ترجمه گرایی است و در دوره ترجمه گرایی اول با تولید علمی که از سوی امام محمد باقر (ع) شروع شد و امام صادق (ع) ادامه داد ترجمه گرایی نتوانست وارد تفکر شیعه شود.

حجت الاسلام نوروزی ادامه داد: اما متاسفانه در دوره اخیر ترجمه گرایی بر طلاب و دانشجویان ما نیز رسوخ کرده است و این مسأله را در حوزه های علمیه و دانشگاه ها شاهد می باشیم به طوری که حتی ارجاعات و منابع ما در مقالات هم دایره المعارف هایی است که آنها می نویسند.

مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل بیان کرد: آنچه که ما باید انجام دهیم تولید علم است و پژوهش ما زمانی پژوهش است که منجر به تولید علم شود، یک طلبه حوزوی اگر قرار شد مقاله ای را تولید کند باید روش ها و چارچوب های روز را رعایت کند اما محتوای این مقالات نباید مانند سایر جاها ترجمه و یا کپی باشد.

وی افزود: در یک پژوهش علمی، کاری پژوهشی است که مثل یک فرش، که رنگ فرش برای خود فرش است متن مقاله نیز باید برای خود نویسنده مقاله باشد و از مطالب دیگران به عنوان گل های مقاله استفاده شود.

مدیر حوزه علمیه اردبیل تصریح کرد: ما حوزویان نباید دچار اشتباهی شویم که دیگران دچار آن شده اند باید جرئت علمی در یک پژوهش علمی را داشته باشیم، صرف گردآوری از نوشته ها و مقالات دیگران پژوهش نمی باشد.

حجت الاسلام نوروزی، خاطرنشان کرد: اگر چه امروزه چنین مقالاتی را نیز می پذیریم اما این مساله صرفا برای ایجاد روش است اما از حیث محتوا بعد از گذشت زمان، مقالات باید برخاسته از خود حوزه باشد و منجر به تولید علم شود./937/پ202/ب1

ارسال نظرات