۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۵۴۳۶۳۲

نگاهی بر چند کتاب تازه منتشر شده در عرصه نشر

کتاب‌های«از کدام سو»، «آیین بندگی در کلام علوی»، «سوسنگرد به جای منچستر»، «فراتر از زمان» و «همیشه دختر» از آثار منتشر شده در عرصه نشر هستند.
خبرهایی کوتاه از بازار نشر

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب‌های«از کدام سو»، «آیین بندگی در کلام علوی»، «سوسنگرد به جای منچستر»، «فراتر از زمان» و «همیشه دختر» برخی از آثار منتشر شده در عرصه نشر هستند.

داستان تربیتی «از کدام سو» به چاپ هفتم رسید

انتشارات عهد مانا، چاپ هفتم کتاب «از کدام سو» نوشته نرجس شکوریان‌فرد را منتشر کرد.

جوانی و نوجوانی ا‌ست و فصل‌های تردید و اما و اگرهایش. لذت و عشق از لحظه لحظه‌ی کوچه‌پس‌کوچه‌های این روزها بیرون می‌زند  و کاش می‌شد از اتفاقی که تمام این شیرینی‌ها را به تلخی می‌کشاند فرار کرد.

از کدام سو، داستان نوجوانی جواد و دوستانش است؛ جوانانی که  سرخوشند و بی‌غم و خوش‌پوش. راحتی و لذت را می‌فهمند و دل در گروی عشق‌های بی‌مثالشان دارند. نه در خانه کسی را قبول دارند و نه در جامعه و مدرسه.

فرید دوست خاصشان می‌میرد و آهنگ زندگی همه را ناکوک می‌کند و در این میان جواد فقط می‌تواند تمام غصه‌اش را هوار یک نفر کند: معاون متفاوت مدرسه‌شان.

جواد مثل همه دوستانش با مرگ دوستش فرید، دچار سرگشتگی می‌شود. او فرید را آن‌قدر می‌خواهد که دوست‌دخترهایش را نمی‌خواهد…

همراه بودن با جواد شاید برای خواننده نفس‌گیر باشد، اما دلنشین و خوش است.

از کدام سو در یک‌سالی که از انتشارش گذشته، توانسته است در زمره آثار پرفروش قرار گیرد و جلسات نقد و بررسی کتاب در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها را گرم‌تر کند.

انتشارات عهد مانا، هفتمین چاپ داستان «از کدام سو» را در ۱۹۲ صفحه و با قیمت ۹۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

کتاب «آیین بندگی» چاپ شد

کتاب آیین بندگی در کلام علوی نگرشی در آخرین وصایای امیرالمومنین (ع) اثر آیت‌الله علی مهدوی‌دامغانی چاپ شد.

در ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین (ع) آیت‌الله مهدوی دامغانی طی چند جلسه سخنرانی  با بیان شیوا به تبیین و توضیح آخرین جملات و وصایای اول مظلوم عالم پرداخت که تمام این سخنان جمع‌آوری ‌شده و بعد از تحقیق و پژوهش در منابع آن و مدون و منظم کردن مطالب به زیور طبع آراسته شده است.

بر اساس این گزارش در این کتاب قضایای تاریخی صدر اسلام که محل اختلاف آرا و انظار است، سعی و همت بر آن شده که از کتب معتبر اهل سنت مستند و نقل شود.

این کتاب در دو بخش تقسیم‌بندی شده که عمده مباحث در بخش دوم که شامل ۱۸ فصل است، ارائه شده است.

کتاب آیین بندگی در قطع وزیری و ۴۷۲ صفحه توسط انتشارات دلیل ما چاپ شده است.

داستان شهیدی که زندگی در سوسنگرد را به منچستر ترجیج داد

گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی دو کتاب  جدید با عنوان‌های عنوان «سوسنگرد به جای منچستر» و «فراتر از زمان» منتشر کرد.

«فراتر از زمان» شامل خاطرات و زندگی‌نامه شهید محمود افتخاری به کوشش گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی منتشر شد. این اثر مجموعه‌ای است از خاطرات دوستان و همراهان از معلم شهیدی که از تأثیرگذاران حوزه فرهنگ بود.

از دیگر عناوینی که به تازگی از سوی گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی منتشر شده، کتاب «سوسنگرد به جای منچستر» است. این اثر دربردارنده خاطرات و زندگی‌نامه شهید اکبر چهرقانی، از همراهان شهید چمران است. شهید چهرقانی با وجود آنکه امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور برایش فراهم بود، ترجیح داد که برای دفاع از وطن، در جبهه‌ حاضر شود. در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

دکتر چمران به من نگاهی کرد و گفت: این اطراف گله گوسفند هست؟

سریع به اطراف تپه نگاه کردم. یک گله کوچک گوسفند کمی دورتر از ما بود. دکتر گفت: برو چوپان‌های گله را بگیر، احتمال داره بی‌سم را مخفی کرده باشند.

سریع با یکی از رفقا رفتیم و هر دو چوپان که جوان بودند دستگیر کردیم. ابتدا منکر هر چیز بودند، اما دیدم که یکی از گوسفندها پشم زیادی دارد و غیر طبیعی است. جلو رفتم و دیدم که یک دستگاه بی‌سیم زیر شکم گوسفند بسته‌اند و با همان بی‌سیم به توپخانه عراق، گرای منطقه را می‌دهند. بعدها از دکتر سوال کردم که چه‌طور فهمیدید که این چوپان ممکن است جاسوس دشمن باشد.

دکتر گفت: این را من متوچجه نشدم. اکبر چهرقانی در حالی که مجروح بود به من گفت که دیده‌بان دشمن احتمالاً چوپان‌های آن گله هستند. چون وجود آن گله گوسفند در خط اول نبرد غیر طبیعی است.

بعدها از دکتر و دیگران، زیاد شنیدم که می‌گفتند: اکبر هوش و استعداد فرمادهی دارد. او یک انسان نخبه است که می‌تواند به درجات بالای نظامی برسد.

«سوسنگرد به جای منچستر» در سه هزار نسخه به قیمت شش هزار و ۸۰۰ تومان روانه بازار کتاب شده است.

ورود یک نویسنده مرد به زندگی زنان و روابط آنها در «همیشه دختر»

ادبیات زنانه را شاید بتوان در یک تقسیم بندی ساده به آثاری تقسیم کرد که نویسنده آنها زن است و آثاری که از زبان یک مرد نوشته شده است که اصل این اتفاق و تفاوت را می‌توان در زاویه دید اثر و نوع نگاه آن به شرح تحول زندگی یک زن در بستر روایت داستانی جستجو کرد.

رمان «همیشه دختر» اثر محمد ترکاشوند در زمره دسته دوم از این دست آثار قرار می‌گیرد. رمانی که در آن نویسنده‌ای مرد با جسارت تمام قدم به زندگی زنان و روابط تو در توی این بخش از جامعه گذاشته است و سعی دارد در دل یک روایت داستانی به ترسیم نوعی خاص از سبک زندگی در این قشر دست بزند.

«همیشه دختر» با سفر زیارتی دختری به نام فریده آغاز می‌شود، که با جمعی از دوستانش راهی مشهد مقدس می‌شود و سفر در این میان از سویی بهانه‌ای است برای آشنا شدن با روحیات و ذهنیات تیپ اجتماعی فریده که می‌توان از آنها به عنوان بخش قابل توجهی از طبقه اجتماعی دختران جوان ایرانی امروز یاد کرد و از سوی دیگر راهی است برای آشنا شدن با طیف‌های فکری مختلف جاری در زندگی زنانه امروز، استدلال‌ها، نوع نگاه و حتی ایدئولوژی زنانه.

این اثر با شجاعتی خاص، موضوع ازدواج دختران را نشانه می‌رود و دلایل تأخیر سن ازدواج و نارضایتی دختران از ازدواج نکردن را بررسی می‌کند. آفت‌هایی که مانع ازدواج به‌هنگام است و آفت‌هایی که از پی این تأخیر قد علم می‌کنند.

«همیشه دختر» از سوی دیگر سازنده نوعی نگاه ویژه به زندگی مشترک و اجتماعی از زاویه نگاه زنان است که سعی کرده است با دوری از کلیشه‌های رایج در خلق چنین داستانی در نهایت به ترسیم سیمایی از نوع صحیح سبک زندگی مومنانه دست پیدا کند.

با این همه نباید از زبان این اثر نیز غافل بود؛ زبانی که در آن نویسنده سعی کرده شوخ‌طبعی و طنازی متناسب با سن راوی را در در دل روایت داستانی جای بدهد و با ایجاد پیوند مناسب میان آن و نیز بخش‌های دیگر داستان که در آنها به جای یک موقعیت طنز با یک موقعیت عاطفی و احساسی روبرو هستیم، نقشه و ایده خود برای یک روایت داستانی بر پایه سبک زندگی  مومنامه و بحران‌های اجتماعی و فردی برای شکل‌دهی به آن اعم از آغاز و تداومش را به نمایش بکشد.

انتشارات کتاب نیستان رمان «همیشه دختر» را در ۱۴۴ صفحه و با قیمت ۱۱۵۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/پ ۶۰۴/ش

ارسال نظرات