۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۵۴۳۷۹۶
رییس مؤسسه مسجد:

غیر از نمازهای واجب و تحیت هیچ نمازی در مساجد استحباب ندارد

حجت الاسلام قرائتی با اشاره این که برخی مسائل به غلط وارد دین شده است، گفت: در مورد مسجد و نماز باید بدانید که غیر از نمازهای واجب و تحیت، خواندن هیچ نمازی در مساجد استحباب ندارد.
حجت الاسلام تقی قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمي «بازپژوهي اعمال مساجد كوفه و سهله» جهت بررسي مستندات اعمال اين دو مسجد بزرگ پیش از ظهر امروز از سوي معاونت پژوهشي پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت برگزار شد.

حجت الاسلام تقی قرائتی رییس مؤسسه مسجد در این نشست با ابراز نگرانی از این که یک کتاب در مورد اصل زیارت مسجد نوشته نشده است، اظهار داشت: این مسأله در حالی است که کلمه زائر اول برای خدا است، بنابراین خود زیارت مسجد فارغ از اعمالی که دارد بحث مهمی است.

وی در ادامه با بیان این که در مورد مسجد کوفه و سهله چند بحث مطرح است، ابراز داشت: یک مسأله سیاسی است، چراکه این مسجد در مقابل مسجدالاقصی مطرح بود و امروز می خواهند کلمه مسجد را برداند.

رییس مؤسسه مسجد تصریح کرد: بالای هزار مسأله در مساجد هست که بر خلاف آن سند وجود دارد، از جمله این که نماز مستحب در مسجد هیچ ثواب اضافی ندارد و حتی در روایت داریم که نماز مستحب در خانه بهتر است.

وی با بیان این که در مورد مسجد تنها نماز تحیت در روایات وارد شده است، ابراز داشت: از همه فقهای بزرگ در این باره استفتاء کردیم که همه گفتند نماز مستحب در خانه و مسجد فرقی ندارد، تنها حضرت آیت الله زنجانی گفتند: نماز مستحبی خوب است که در خفا باشد و اگر خفای خانه و مسجد یکی است بعید نیست بگوییم بهتر است در مسجد بخواند.

حجت الاسلام قرائتی یادآور شد: قبول داریم برخی اماکن در مساجد وجود دارد که در آنها شکی نیست، اما این که هریک نمازی داشته باشد این گونه نیست؛ حتی در منابع دینی وارد شده که در مساجد تتبع نکنید و در هرجای خاصی حساسیت نشان ندهید.

وی در پایان با بیان این که اصل مسأله هم از نظر رجالی و هم از نظر فقهی و تاریخی جای بحث دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم آن است که رابطه مساجد با یکدیگر چیست؟ امروز مساجدی که به زیارت آنها می رویم از جمله در مسجد کوفه و سهله خود موضوع مسجد گم شده است و تنها به اعمال آنها پرداخته می شود./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات