۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۴۳۷۹۸
سردبیر مجله فقه اهل بیت:

پیش فرض های مسأله در هر پژوهش و تحقیقی باید مشخص شود

حجت الاسلام خالد غفوری با بیان این که در هر پژوهش و تحقیقی باید پیش فرض های مسأله مشخص شود، گفت: به طور کلی در هر بحث علمی باید همه زوایای مسأله مورد بررسی قرار بگیرد.
خالد غفوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمي «بازپژوهي اعمال مساجد كوفه و سهله» جهت بررسي مستندات اعمال اين دو مسجد بزرگ پیش از ظهر امروز از سوي معاونت پژوهشي پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت برگزار شد.

حجت الاسلام خالد غفوری سردبیر مجله فقه اهل بیت(ع) در این نشست با تأکید بر این که ابتدا باید مبانی بحث مشخص شود، ابراز داشت: مثل قاعده تسامح در این جا جایی ندارد ولی مبانی دیگری هم وجود دارد که بحث را دقیق تر و علمی می کند.

وی با تأکید بر این که باید پیش فرض ها به صورت دقیق مشخص شود، ابراز داشت: یک بحث نظری و یک بحث میدانی داریم که در این مقاله مطرح نشده از جمله راجع به حدود مسجد یا ستون هایی که در مسجد وجود دارد باید اشاره شود.

این پژوهشگر لبنانی با بیان این که در مورد این گونه پژوهش ها باید زوایای مسأله به طور کامل و دقیق کنکاش شده و مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: ما در این گونه مقالات می خواهیم یک بحث کاربردی داشته باشیم و بتوانیم گره ای از کار زائر باز کنیم.

وی یادآور شد: در مورد مسجد کوفه و سهله نیز نمی توانیم به این شکل یعنی به صرف توجه به اصالت السند بحث کنیم و بر این اساس خیلی از سیره های متشرعه باید حذف شود که این کار آسانی نیست و مسلما در این بین مخالفانی نیز حضور دارند، بنابراین این مسأله نیز باید مد نظر قرار بگیرد.

حجت الاسلام غفوری با بیان این که در اصالت بخشی و عمل به روایت باید همه جنبه های آن مورد دقت قرار بگیرد، گفت: آداب و ادعیه و مستحبات زیادی در سراسر فقه وجود دارد که با این مبنا یعنی اصالت بخشی به سند نمی سازد و اصلا سیره های جدید درست می شود./1330/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات