۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۵۴۳۸۸۵
آیت الله نوری‌همدانی:

صرف محکوم کردن توطئه علیه قدس کفایت نمی کند/ مسلمانان جهان به میدان عمل بیایند

حضرت آیت الله نوری‌همدانی با بیان این که مسجدالاقصی برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان است، گفت: برگزاری جلسات بین المللی فایده ای ندارد بلکه سران مسلمان جهان باید به میدان عمل بیایند.
 حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری‌همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از فرماندهان، پاسداران و دانشجویان فرماندهی و اطلاعات هوا فضا و نیروی دریایی سپاه با بیان این که در قرآن کریم و اخبار اهل بیت(ع) برای انسان سه نوع مسؤولیت بیان شده است، اظهار داشت: انسان با موجودات دیگر تفاوت های زیادی دارد و از جمله تفاوت های او با دیگر موجودات اراده و اختیار است.

وی عنوان کرد: انسان موجودی خاص است که در قرآن کریم به عنوان خلیفه و جانشین خداوند روی زمین یاد شده است؛ آیاتی که کرامت و عظمت انسان را یاد می کند فراوان است و به همین جهت مسؤولیت های سنگینی نیز بر دوش او گذاشته شده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که اولین مسؤولیت انسان فردی است، ابراز داشت: هر فردی از انسان مسؤولیت دارد که خودسازی داشته باشد، چراکه انسان ها غیر از معصومان به صورت کامل آفریده نشده و باید در این دنیا خود را کامل کند.

وی یادآور شد: در نهج البلاغه این گونه می خوانیم مردی بود که دنیا را مذمت می کند، امام علی(ع) به او فرمود: «این تو هستی که فریب خورده ای، چراکه دنیا سرای راستی است برای کسی که به درستی گام بردارد»، بنابراین انسان با ایمان، شناخت خدا و تفکر در عالم هستی وجود خود را بسازد.

حضرت آیت الله نوری‌همدانی ابراز داشت: هر قدر انسان در ایمان کامل تر شود به همان اندازه به سعادت نزدیک تر می شود، اولین اصلی که هر انسانی باید به آن توجه داشته باشد خودسازی است؛ پیامبران الهی نیز برای مقابله با فرعونیان مردم را ساخته و همراه خود می کردند.

وی با تأکید بر این که اصل دوم برای هر انسانی علم است، ابراز داشت: توفیقات انسان به میزان علم او بستگی دارد و هیچگاه نباید از کسب علم سیر شد؛ اصل سوم عقل است که با علم تفاوت دارد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: علم به معنای دانستن و عقل به معنای تشخیص حق از باطل است، همچنانکه امام راحل فرمود: «شهید رجایی شاید آن قدر علم نداشت ولی عقل زیادی داشت»؛ در 50 موضع قرآن کریم از عقل تمجید شده و در روایات نیز ملاک برتری انسان ها، میزان عقل او دانسته شده است.

وی اظهار داشت: اصل چهارم تقوا است که به عمل انسان مربوط می شود، یعنی همیشه به گونه ای حرکت کند که وظیفه خود را انجام دهد؛ به همین دلیل است که در قرآن کریم با کرامت ترین انسان ها با تقوا ترین آنها شمرده شده است.

حضرت آیت الله نوری‌همدانی با بیان این که همه انسان ها دارای مسؤولیت اجتماعی هستند، ابراز داشت: مسلمانان باید همیشه در عزت باشند و دشمنان خود را به خاری بکشنانند، همچنانکه خداوند در سه جای قرآن کریم یهودیان را افرادی ذلیل برشمرده است، چراکه آنها افرادی گوساله پرست، عهدشکن و قاتل انبیاء بوده اند.

وی تصریح کرد: یهودیان ابتدا به پیامبر روی خوش نشان دادند ولی در ادامه جنگ های متعددی را به راه انداختند؛ این روش در طول تاریخ ادامه داشته است و امروز نیز اولین مسأله اسلام قدس و فلسطین است، چراکه مسجدالاقصی برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: ملتی مثل یهود که محکوم به ذلت است نمی تواند قدس را اشغال کرده و رییس جمهور آمریکا نیز قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کند؛ برگزاری جلسات بین المللی فایده ای ندارد بلکه سران مسلمان جهان باید به میدان عمل بیایند.

وی با تأکید بر این که در این جریان نباید حرف رژیم صهیونیستی پیشرفت کند، ابراز کرد: این امر، مسأله نخست جهان اسلام است و با شعار کاری حل نمی شود؛  باید صدها نفر مثل حاج قاسم سلیمانی تربیت شود که در میدان عمل وارد شده و یهود را کنار بزنند.

حضرت آیت الله نوری‌همدانی ابراز داشت: این برای مسلمانان ننگ است باید فکری کرد تا ملتی محکوم به ذلت بر مسلمین غالب نشود.

وی تصریح کرد: مسؤولیت بعدی شغلی است، شغل انسان امانتی از جانب خداوند است که هرچه بالاتر باشد مسؤولیت او نزد خدا در روز قیامت نیز بالاتر می رود؛ فقرای زیادی در کشور ما وجود دارد که باید برای آنها فکری شود./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات