۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۵۴۳۹۶۷
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری:

پیروزی انقلاب ثمره وحدت حوزه و دانشگاه بود

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی گفت: امام در زمانی که مخرج مشترک همه نظریه ها کنار زدن دین بود، با مدل وحدت حوزه و دانشگاه قیام کرد؛ درواقع وحدت حوزه و دانشگاه مدل پیروزی انقلاب بود.
حجت الاسلام والمسلمین فرحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در همایش تحلیلی«وحدت حوزه و دانشگاه؛ از سخن تا عمل» که امروز در حوزه علوم اسلامی شهید رجایی برگزار شد، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه را می توان از حیث کارکردی و حل مسئله روشنفکری در ایران بررسی کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری که مطالبات اصلی و مهم خود را با دانشگاه و حوزه در میان می گذارند، بیست سال قبل در جمع دانشگاهیان بحث ارتجاع روشنفکری را مطرح کردند و تاکنون آن را بسیار جدی تعقیب می کنند، از نظر ایشان روشنفکری در ایران بیمار بدنیا آمد، غرب زده بود، درس خواندگی داشت و با دین سر آشتی نداشت. ایشان این سه خصلت را برای روشنفکری ذکر می کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: بعد از انقلاب، دانشجویان جریان روشنفکری را عقب زدند و منزوی کردند پس از آن در دوران دفاع مقدس، ما روشنفکر انقلابی داشتیم و در دهه هفتاد تلاش هایی شروع شد که جریان روشنفکری به قبل از انقلاب برگرد در نهایت این اتفاق افتاد و جریان روشنفکری به بیماری قبل از انقلاب برگشت.

وی با طرح این سؤال که وحدت حوزه و دانشگاه برای جلوگیری از این اتفاقات و جریانات چه اقداماتی داشته است، اظهار داشت: امروز ابزار سلطه فرهنگی را خودمان به دست دشمن دادیم. وقتی امام انقلاب را شروع کرد، نه بستر داخلی فراهم بود نه زمینه خارجی؛ بنابراین هیچکس باور نمی کرد به نتیجه برسیم.

حفظ هنجارهای انقلاب نیاز به وحدت حوزه و دانشگاه دارد

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی بیان داشت: امام در زمانی که مخرج مشترک همه نظریه ها کنار زدن دین بود، با مدل وحدت حوزه و دانشگاه قیام کرد. وحدت حوزه و دانشگاه مدل پیروزی انقلاب بود. حادث شدن انقلاب را امام با وحدت حوزه و دانشگاه عملیاتی کردند. حال که انقلاب ادامه دارد همچنان این وحدت به این هدف باید شکل بگیرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: بیشترین تخفیفی که آن زمان به دین می دادند، مدل اسلام آمریکایی یعنی اندیشه سکولار بود که امام این مدل را نقد کرد، حفظ هنجارهای انقلاب به مبارزه نیاز دارد و مدل وحدت حوزه و دانشگاه، مدل این مبارزه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما علوم مختلف بنیادین را در حوزه دنبال کرده و تولید کرده ایم؛ اما تا زمانی که این علوم با علوم انسانی دانشگاه برخورد پیدا نکند گسل های موجود پر نخواهد شد. امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مسائل موجود را در علوم فنی و مهندسی حل کردند ولی نتوانستیم آنها را در علوم انسانی حل کنیم./966/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات