۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۵۴۴۰۷۱
سهیل اسعد مطرح کرد؛

الزامات و بایسته های تبلیغ بین الملل/ مبلغ باید در حوزه ارج و قرب داشته باشد

فعال عرصه تبلیغ بین الملل با بیان این که جریان شناسی در حقیقت به معنای دشمن شناسی بر ضرورت ورود جدی حوزه به عرصه مطالعات جریان شناسی دینی در غرب تأکید کرد.
سهیل اسعد مبلغ آرژانتینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دوازدهمین پیش نشست همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل با عنوان «جریان شناسی تبلیغ دین در غرب» امروز در مجتمع امین قم برگزار شد.

سهیل اسعد فعال عرصه تبلیغ بین الملل و دانش آموخته جامعه المصطفی العالمیه که به عنوان سخنران این نشست حضور داشت، با بیان این که تبلیغ در بعد بین المللی از ارزش زیادی برخوردار است، اظهار داشت: ما تأکید داشتیم که دوره روش تبلیغ اسلام در غرب در سطح حوزه های علمیه برگزار شود که بعد از برگزاری یک حرکت عملی در این عرصه ایجاد شد.

تبلیغ میدانی نداشته ایم

وی افزود: ما در نظریه پردازی هنرهای زیادی داریم اما انسان هایی که بتوانند به صورت میدانی تحولی ایجاد کنند، کم هستند؛ یعنی باید بتوانیم تحقیقات و پژوهش ها را به صورت عملی ترجمه کنیم؛ به نظر می رسد یکی از مسائلی که کمتر به آن پرداخته شده طرف مقابل ما است.

سهیل اسعد یادآور شد: در بحث روش تبلیغ خیلی داخلی و خودمانی عمل کردیم، اما نگاه ما به بیرون همیشه کمرنگ بوده است و متأسفانه از کسانی که در میادین خارجی حضور دارند و در قلب جامعه خارجی بوده اند کمتر استفاده شده است.

وی با بیان این که کمتر کتاب تخصصی در بعد روش تبلیغ بین المللی چاپ شده است، ابراز داشت: سال گذشته در این موضوع دو جلد کتاب نوشته شد ولی نمی توان با دو کتاب خلأهای دنیا را پرکرد، از این جهت احساس نیاز کردیم که اذهان را متوجه نیازها کنیم تا به حرکت علمی برسیم.

فعال عرصه تبلیغ بین الملل تصریح کرد: اگر تبلیغ را به عنوان یک حرکت تاریخی نگاه کنیم باید بدانیم که از خدا آغاز می شود، یعنی یک حرکت الهی است چراکه اولین انسانی که خلق می شود مبلغ است؛ تفکر دینی، وحی و تعالیم الهی و تعالیم پیامبران در فرهنگ ها و تمدن های متفاوت اساس کار بوده است.

جنگ همیشگی جبهه حق و باطل

وی با اشاره به جنگ همیشگی بین حق و باطل یادآور شد: از این جا است که جریان ها مطرح می شود؛ اصل جریان شناسی، دشمن شناسی است یعنی باید میدان تبلیغی در غرب را یک جنگ بزرگ بدانیم که دشمن می خواهد ما از صحنه حذف کند.

سهیل اسعد گفت: تمدن امروز غرب نمی خواهد به ما اجازه ورود به میدان فرهنگی بدهد، از این رو جریان شناسی یک پروژه بزرگ دشمن شناسی است و بزرگترین اسلحه ای که دشمن از آن برای تحمیل فرهنگ خودش استفاده می کند تبلیغ است، بنابراین معرفت به جریان های موجود در غرب یک واجب عینی برای کسی است که دغدغه تبلیغ دین دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: این مسأله در دین اسلام یک اصل اعتقادی است و صرفا یک استراتژی و روش نیست، چراکه وقتی شما می خواهی موحد باشی ابتدا باید افکار باطل را نفی کنی که شعار این مسأله لا اله الا الله است و بعد از نفی است که می توانید به اثبات خدا برسید.

این مبلغ آرژانتینی با بیان این که بدون داشتن نقد دشمن و قدرت نفی فرهنگی دشمن نمی توانیم دین و فرهنگ خودمان را مطرح کنیم، ابراز کرد: جریان شناسی یک مقدمه بزرگ برای کارهای فرهنگی و تبلیغی است.

ابتدا برداشت های غلط از دین را نفی کنیم

وی تصریح کرد: مخلوط کردن اسلام با افکار غلط فردی که سابقه دین داری نداشته است، موجب ایجاد برداشت های نادرست از اسلام می شود به همین جهت است که در برخی کشورها در مسجد، مسلمانان با خواندن عقد نکاح با هم جنس خود ازدواج می کنند، چراکه قبل از مسلمان کردن او ذهنش را تزکیه نکرده ایم.

سهیل اسعد در ادامه یادآور شد: فقط در آرژانتین پنج هزار دین و مذهب به صورت رسمی ثبت شده است و از این جهت مباحث ما بیشتر جریان های اصلی به عنوان حرکت هایی است که در تاریخ غرب مؤثر بوده که در ایجاد فرهنگ و تمدن معاصر غرب نقش زیادی داشتند و هویت مذهبی و فرهنگی ملت های غربی را در چنگ خود داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت یک جریان، ساختاری همراه با برنامه ریزی و مدیریت بوده و دارای ابتدا و انتها است؛ در مورد تبلیغ نیز هنوز جایگاه، ضرورت، اهمیت، نیاز فوری ما به این امر در حوزه های علمیه به پختگی کامل نرسیده است.

پژوهشگر عرصه تبلیغ بین الملل تأکید کرد: در حوزه امروز پژوهشگران و اساتید حوزه نسبت به مبلغان از ارج و قرب بیشتری برخودار است در حالی که آیت الله شدن، پژوهشگر شدن و سایر مناصب علمی در حوزه مقدمه ای برای نشر معارف اهل بیت(ع) و تبلیغ دین است.

وی با بیان این که در آیه نفر در سوره توبه دو وظیفه برای طلبه مشخص شده است، گفت: این دو وظیفه یکی تفقه در دین و دیگری انذار است، ولی در حوزه امروز بیشتر به درس خواندن توجه می شود، درحالی که طلبه می تواند چهل سال هم درس بخواند و دین را نیز تبلیغ کند.

حقیقت دین، سبک زندگی است

سهیل اسعد تصریح کرد: منظور از دین مفهوم حقیقی آن به عنوان سبک زندگی و منظومه کاملی است که می خواهد به هدایت بشر در همه ابعاد زندگی بپردازد، بنابراین جریان تبلیغ در غرب با این نگاه تنها مسیحیت و یهودیت نیست، بلکه شامل هالیوود هم می شود.

وی یادآور شد: منظور ما از تبلیغ در غرب بسیاری از جریاناتی است که امروز غیر دینی شمرده می شود؛ ما با اقتصاد و فرهنگ و به طور کلی سبک زندگی غرب زاویه داریم بنابراین تبلیغ دین اسلام هم در همین زاویه مطرح می شود.

وی با اشاره به این که تنها تقسیم بندی جغرافیایی در شرق و غرب کفایت نمی کند، ابراز داشت: منظور ما از غرب، غرب فرهنگی و تمدنی است، بنابراین غرب می تواند در قلب جهان اسلام باشد یا شما در غرب جغرافیایی باشید ولی از فرهنگ غرب متأثر نباشید.

این مبلغ بین المللی در ادامه سخنان خود با اشاره به جریان های اصلی حاکم در غرب ابراز داشت: در واقع پنج گروه اصلی در این حوزه وجود دارد؛ مسیحیت و تبشیر، یهود که صهیونیسم و فراماسونری از آن متفرع می شود، امپریالیسم، مارکسیسم که هریک ویژگی ها و اهداف مخصوص به خود را دارند و هر یک جبهه ای بر علیه اسلام باز کرده اند.

وی در پایان یادآور شد: تنها دو جریان نخست و اسلام است که دین الهی شمرده می شود و دو جریان دیگر نیز به صورت جدی فعالیت می کنند؛ همه این پنج گروه اصلی دچار انحرافات و آسیب های جدی شده اند که ضرورت فعالیت بیشتر در حوزه جریان شناسی غرب را می رساند./1330/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات