۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۵۴۴۵۷۶

نگاهی به اخبار کوتاه دنیای نشر

انتشار کتاب «نقد برتر»، برگزاری نشست علمی نقد کتاب «تذکره نفائس المآثر» و رونمایی از مجموعه «فعالان فرهنگی» و مجموعه «قوانین و مقررات وقف» ازعنوان‌های اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
اخبار کوتاه دنیای نشر

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشار کتاب «نقد برتر»، برگزاری  نشست علمی نقد کتاب «تذکره نفائس المآثر» و رونمایی از مجموعه «فعالان فرهنگی» و مجموعه «قوانین و مقررات وقف»  ازعنوان‌های اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

«نقد برتر» در کتابفروشی‌ها

موسسه خانه کتاب «نقد برتر؛ مجموعه مقالات منتخب چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب» را منتشر کرد.

همزمان با آئين اختتاميه چهاردهمين دوره جشنواره نقد كتاب، ۲۱ مقاله برگزيده و شايسته تقدير اين دوره از جشنواره را در كتاب «نقد برتر» منتشر و راهی بازار نشر كرده است.

سيد حسن اسلامی اردكانی، دبير علمی  چهاردهمين دوره جشنواره نقد كتاب در مقدمه اين كتاب نوشته است: «مقالات بيستت و یک‌ گانه حاضر برآمده  گردآوری و مرور ۹۰۰ مقاله و گزينش، ارزيابی و داوری نهايی ۷۸۰ مقاله انتقادی است كه در سال گذشته  در حوزه‌های گوناگون منتشر شده است. اين مقالات برگزيده و شايسته تقدير از جهات مختلفی قابل تامل و بررسی است. نخست آنكه هنوز در اين كشور عده‌ای اهل قلم بخشی از وظيفه علمی خود را مواجهه مسئولانه با آثار منتشر شده می‌دانند. در واقع، برخی خوانندگان كتاب مانند مصرف‌كنندگان منفعل عمل می‌كنند.مطلبی را می‌خوانند و آن‌را می‌پسندند يا نمی‌پسندند و ديگر درباره اين حس پسند و ناپسند چندان تامل نمی‌كنند يا فرصت نشر تاملات خود را ندارند....»

‌ازجمله مقاله‌هايی كه در اين كتاب آمده است می‌توان به مقاله‌های «بازشناختی از دانش‌شناسی :ديدگاهی واگرا يا همگرا در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» ،  «نقد و بررسی فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و كتابخانه ملی ايران(ج ۲۸)،  «تاملی بر كتاب درآمدی به نظام حكمت متعاليه(ج سوم: انسان شناسي)، انگاره رشد فلسفه در دوران صفويه و نقدهای عجولانه بر منتقدان انديشه صدرايی» و  «نقد و بررسی كتاب ارسطو»  اشاره كرد.

همچنين مقاله‌هايی از نعمت‌الله صفری فروشانی، بهروز رفيعی، سيد هدايت جليلی، علی‌رضا محمد‌زاده وادقانی، پژمان محمدی، مسعود قاسمی، كاميار عبدالتاجدينی، حسن هاشمی ميناباد، هما افراسيابی، داوود عمارتی‌مقدم، هادی ياوری، محمود رنجبر، مهدی فيروزان، سيد حسين رضوی برقعی، كيميا امينی در اين كتاب آمده است.

مؤسسه خانه كتاب، كتاب «نقد برتر؛ مجموعه مقالات منتخب چهاردهمين دوره جشنواره نقد كتاب» در ۴۸۴ صفحه و به قيمت ۳۰هزار تومان منتشر کرده است.

نقد کتاب «تذکره نفائس المآثر» در پژوهشکده تاریخ اسلام

نشست علمی نقد کتاب با عنوان «تذکره نفائس المآثر»تألیف علاءالدوله کامی قزوینی (سده 10 ه.ق) با حضور سعید شفیعیون(مصحح)، محمدسرور مولایی و محمدرضا ابوئی مهریزی برگزار می‌شود.

نقد کتاب «تذکره نفائس المآثر» در پژوهشکده تاریخ اسلام

گروه رجال و خاندان‌های اسلامی نشست علمی نقد کتاب با عنوان «تذکره نفائس المآثر» تألیف علاءالدوله کامی قزوینی (سده 10 ه.ق) را برگزار می‌کند.

«تذکره نفیس المآثر» کهن‌ترین تذکره ادبی فارسی است که در باب دوره تیموریان هند نگاشته شده است. از این رو دربردارنده  اطلاعات بسیار موثق از شعرای این دوره در ایران و هند و نیز تاریخ هند دوره اکبرشاهی است. همچنین شواهد شعری بسیار مغتنم و ارزشمندی در این کتاب به ثبت رسیده که به دیگر ارزش‌های این اثر افزوده است.

کامی قزوینی، نویسنده آن، از خاندان برجسته و عالم سادات حسنی قزوین بوده که به سبب برخی مشکلات راهی هند شده و در سلک ادبا و مورخان دربار اکبرشاهی قرار گرفت. این اثر مورد بی‌توجهی و بی‌مهری هم روزگارانش واقع شد تا آنجا که برای بسیاری از تذکره‌نویسان پس از خود ناشناخته ماند.

نقد کتاب «تذکره نفائس المآثر» شنبه، ۲ دی ماه، ساعت ۱۶ تا ۱۸ در پژوهشکده تاریخ اسلام با حضور سعید شفیعیون(مصحح)، محمدسرور مولایی و  محمدرضا ابوئی مهریزی  به نشانی تهران، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان شهید عباسپور، خیابان رستگاران، کوچه شهروز شرقی، پلاک 9 برگزار می‌شود.

مجموعه پانزده جلدی «فعالان فرهنگی» رونمایی می‌شود

مجموعه پانزده جلدی «فعالان فرهنگی» مجموعه‌ای ارزشمند از گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه است که روز دوشنبه مورخ ۴ دی‌ماه جاری در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران رونمایی خواهد شد.

 آیین رونمایی از مجموعه پانزده جلدی فعالان فرهنگی، ساعت 13 و 30 دقیقه با حضور و سخنرانی سید ضیاء هاشمی،‌ علیرضا زاکانی، قاسم زائری و مدیران پروژه رامین تبرائی و مسعود فیاضی در تالار شهید مطهری دانشگاه تهران آغاز می‌شود.

 «مجموعه دفاتر مهارتی فعالان فرهنگی با مشارکت کانون سپهر اندیشه، در قالب پانزده دفتر با موضوعات سخنوری، حضور در بحث و مناظره، حل تعارض، نقد و تحلیل شخصیت، ارتباط تلفنی، اداره تشکیلات، اداره کلاس، اداره گروه، تهیه گزارش، تنظیم مصاحبه خبری،‌جذب نیرو، تهیه خبر و روزنامه‌نگاری، اداره بحران، مقابله با عملیات و جنگ روانی، و در نهایت مبارزه با جاسوسی می‌کوشد نکات کاربردی و کلیدی فراروی مدیران پرشور جوان و فعالان فرهنگی پرانگیزه قرار دهد و در گلوگاه‌های مهم کاری با ارائه پیشنهادهای قابل اجرا و سازنده، یار و یاور این دسته از جوانان باشد.»

آیین رونمایی از مجموعه پانزده جلدی فعالان فرهنگی، دوشنبه ۴ دی‌ماه در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به نشانی بزرگراه جلال آل احمد، جنب بیمارستان شریعتی برگزار می‌شود.

مجموعه «قوانین و مقررات وقف» رونمایی شد

 آیین رونمایی از کتاب «مجموعه قوانین و مقررات وقف» پنجشنبه 30 آذرماه همزمان با نشست سالیانه هم‌اندیشی مرکز پژوهشی وقف با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در مرکز اعزام مبلغ این سازمان برگزار شد.

این کتاب حاصل تلاش چندین‌ساله گروهی از محققان و پژوهشگران مرکز پژوهشی وقف بوده که پس از طی مراحل تکمیل و ویرایش‌های فنی و ادبی به چاپ رسیده است.

 «مجموعه قوانین و مقررات وقف»، شامل 175 عنوان قانون و تفاهم‌نامه، 141 مورد نظریه مشورتی اداره حقوقی، 22 مورد رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری و دیگر موضوعات است. از ویژگی‌های این اثر می‌توان به ثبت تاریخ تصویب و مرجع تصویب هر یک از قوانین و تاریخ تمام مواد اصلاحی و الحاقی اشاره کرد./۹۹۸/پ۲۰۴/ش

ارسال نظرات