۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۵۴۵۱۶۸
رییس دانشکده علوم قرآنی مازندران:

خلأ پژوهش های قرآنی در جامعه احساس می شود

رییس دانشکده علوم قرآنی مازندران با تأکید بر این که پژوهش های قرآنی می تواند برخی خلأهای فرهنگی و قرآنی موجود در جامعه را پر کند، گفت: امروز یکی از مهم ترین اقداماتی که باید صورت گیرد ساماندهی پژوهش های قرآنی در محیط های علمی است که متأسفانه کمتر به آن توجه شده است.
پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت‌الاسلام سید معصوم حسینی، رییس دانشگاه علوم قرآنی مازندران امروز در نشست مشترک با مسؤولان مؤسسه قرآنی پژوهشی پیامبر اعظم(ص) ساری با اشاره به این که این دانشکده از سال 73 فعالیت علمی و آموزشی خود را در استان آغاز کرده است، گفت: در حال حاضر 14 دانشکده علوم قرآنی در سراسر کشور فعال است.

وی با با بیان این که در حال حاضر این واحد دانشگاهی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد، افزود: این دانشکده در مقطع کارشناسی در رشته های علوم قرآنی، تربیت معلم قرآنی و علوم قرآن و حدیث پذیرش دانشجو دارد.

حجت الاسلام حسینی همچنین به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته های تفسیر قرآن، علوم قرآنی و تفسیر علوم قرآنی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دانشکده علوم قرآنی آمل به عنوان تنها واحد دانشگاهی قرآنی در شمال کشور به عنوان واحد برتر در بخش آموزش و پژوهش شناخته شده است.

وی در ادامه سخنان خود از فارغ‌التحصیلی ۷۸۰ نفر در مقطع کارشناسی و ۶۵ نفر در مقطع ارشد خبر داد و افزود: از این تعداد فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ۴۷۲ نفر برادر و مابقی از دانشجویان خواهر بودند که از این تعداد فارغ‌التحصیلان ۳۷۹ نفر مشغول به کار شدند.

رییس دانشکده علوم قرآنی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به کتابخانه تخصصی این دانشکده اشاره کرد و با بیان این که این کتابخانه یکی از منابع غنی در حوزه علوم قرآن و حدیث است، بیان داشت: در این کتابخانه ۱۸ هزار و ۲۷۶ کتاب در حوزه‌های تخصصی علوم قرآن و حدیث وجود دارد.

حجت الاسلام حسینی، پرداختن به پژوهش های قرآنی را یکی از مهم ترین برنامه های این دانشکده در حوزه پژوهشی عنوان کرد و گفت: به طور حتم یکی از نیازهای مهم جامعه اسلامی تقویت و گسترش پژوهش های قرآنی و کاربردی کردن دستاوردهای آن در جامعه امروز است.

وی با بیان این که امروز در بسیاری از حوزه های علوم انسانی و دیگر علوم مادی پژوهش های گسترده ای از سوی دانشجویان و طلاب صورت گرفته است، بیان داشت: اما پژوهش در حوزه قرآنی از گستردگی لازم برخوردار نیست.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این که تأکید ما در این دانشکده انجام پژوهش های کاربردی در حوزه علوم قرآنی است، تصریح کرد: متأسفانه امروز یکی از مهم ترین نقاط ضعف پژوهش و پایان نامه های دانشجویی تکراری و عدم کاربردی بودن آن برای جامعه است.

رییس دانشکده علوم قرآنی مازندران با بیان این که پژوهش در حوزه های علمیه مختلف به ویژه علوم قرآنی باید کاربردی باشد، بیان داشت: در همین راستا تاکنون 533 پایان نامه در مقطع کارشناسی و 60 پایان نامه در مقطع ارشد ارائه شده است.

وی با بیان این که امروز پژوهش در مراکز حوزوی و دانشگاهی باید به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار گیرد، افزود: دانشجویان و طلاب به عنوان ارکان علمی و دینی کشور باید به طور ویژه پژوهش در حوزه های مختلف علمی و دینی را دنبال کنند.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این که پیشرفت علم و تکنولوژی، هر روز نیاز جامعه را تغییر می دهد، بیان داشت: پژوهش های کاربردی به مراکز علمی و دینی کمک می کند تا بتوانند با استدلال های علمی به نیازهای جامعه پاسخ دهند.

رییس دانشکده علوم قرآنی مازندران با تأکید بر این که پژوهش های قرآنی می تواند برخی خلأهای فرهنگی و قرآنی موجود در جامعه را پر کند، خاطرنشان کرد: امروز یکی از مهم ترین اقداماتی که باید صورت گیرد ساماندهی پژوهش های قرآنی در محیط های علمی است که متأسفانه کمتر به آن توجه شده است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که پژوهش در حوزه مفاهیم قرآنی هنوز به خوبی جایگاه خود را در حوزه های پژوهشی پیدا نکرده است، بیان داشت: امروز دانشکده علوم قرآنی تلاش می کند توجه به پژوهش های قرآنی را جزء نخستین اولویت های خود قرار دهد./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات