۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۵۴۵۲۱۳
حجت الاسلام اسماعیل نیا مطرح کرد؛

از دستاوردها تا محدودیت‌های پیش‌روی برگزاری جشنواره علامه حلی

دبیر جشنواره پژوهشی علامه حلی(ره) از بین بردن انحصار پژوهشی از دستاوردهای این جشنواره دانست و از محدودیت های ایجاد شده در مسیر برگزاری این همایش سخن گفت.
حجت الاسلام اسماعیل نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد اسماعیل نیا در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره پژوهشی علامه حلی(ره) که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به رشد آثار ارسالی به این جشنواره عنوان کرد: جشنواره علامه حلی(ره) از سال 87 آغاز شد که در نخستین جشنواره 2249 اثر به دبیرخانه ارسال شد و امسال که نهمین دوره این جشنواره برگزار می شود، 25278 اثر از سوی طلاب خواهر و برادر به دبیرخانه ارسال شده است که نشان دهنده رشد بسیار خوب این جشنواره است.

وی افزود: در سال های نخست، جشنواره استانی تنها در سه استان برگزار شد که با تلاش های انجام شده و گسترش فعالیت های پژوهشی در استان های مختلف، نهمین دوره جشنواره در 26 استان برگزار شد و ان شاالله جشنواره دهم در تمامی استان های کشور برگزار می شود.

دبیر جشنواره پژوهشی علامه حلی(ره) تصریح کرد: استان های خراسان، قم، اصفهان، کرمان و تهران بیشترین میزان مشارکت در این جشنواره را داشته اند و برخی استان ها مانند گیلان به تناسب تعداد مدارس علمیه حضور کمرنگی در این همایش داشته است که نیاز است تا علل و عوامل ضعف برخی استان ها در مقوله ارسال آثار به جشنواره علامه حلی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بیشتر آثار رسیده به جشنواره در بخش مقاله بوده است خاطرنشان کرد: این موضوع نشان دهنده گرایش طلاب به سمت پژوهش است زیرا نگارش مقاله های علمی بدون اکراه و اجبار آموزشی و با اختیار طلاب صورت می گیرد.

حجت الاسلام اسماعیل نیا اضافه کرد: طلاب پایه 3 تا 6 بیشترین آثار را به این جشنواره ارسال کرده اند و در بین گروه های علمی نیز گروه اخلاق و تربیت، علوم انسانی و کلام بیشترین آثار را به خود اختصاص داده اند.

دبیر جشنواره پژوهشی علامه حلی(ره) در ادامه اذعان کرد: یکی از ظرفیت های موجود در حوزه های علمیه که کمتر از آن بهره برده ایم، بحث طلاب خارجی است که در این جشنواره تنها 30 اثر از طلاب خارجی دریافت شده است که این موضوع باید تقویت شود.

وی تأکید کرد: مراکز حوزوی در برگزاری این جشواره همکاری خوبی با ما داشته اند اما انتظار ما از برخی بخش ها مانند سفیران هدایت این بود که مشارکت بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام اسماعیل نیا ادامه داد: یکی از دستاوردهای جشنواره علامه حلی، از بین بردن انحصار پژوهش در مراکز حوزوی مرکز بوده است و کارهای فراوانی که در استان های محروم و کمتر برخوردار صورت گرفته است سبب شده تا آثار چشمگیر پژوهشی در این استان ها تولید شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محدودیت های زیادی در مسیر برگزاری این همایش وجود که مشکلات بودجه ای، عدم تناسب نیرو در استان ها و مرکز و عدم توان حمایت جدی از برگزیدگان از جمله این مشکلات است که علی رغم مشکلات موجود، رشد ارسال آثار به جشنواره رشد چشمگیری داشته است./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات