۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۴۵۴۹۴

بررسی زندگی به سبک امام رضا در یک اثر

نویسنده در کتاب«سفر با خورشید» احادیث ناب امام رضا(ع) را در موضوعات مختلف سبک زندگی اسلامی بررسی کرده است.
 کتاب «سفر با خورشید؛‌ زندگی به سبک امام رضا(ع)»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات احیاء امر ولایت، کتاب «سفر با خورشید؛‌ زندگی به سبک امام رضا(ع)» را به قلم محمد تقی فعالی منتشر کرده است.

نویسنده در این کتاب احادیث ناب امام رضا(ع) را در موضوعات مختلف سبک زندگی تبیین و بررسی کرده و کتاب او شامل چهار بخش با عنوان‌های: زندگی معنوی، خانواده، روابط اجتماعی و بهداشت و تغذیه است.

در معرفی پشت جلد این کتاب چنین آمده است:

بازگشت به سبک زندگی اسلامی نیازمند اتخاذ استراتژی و راهبردهای کلان است؛ یکی از مهم‌ترین راهبردها بازخوانی آموزه‌های اصیل اسلامی برای استنتاج الگوهای رفتاری متناسب با اقتضائات اجتماعی معاصر است. احادیث به یادگار مانده از حضرت رضا(ع) فرصت مغتنمی است که بر اساس آن الگوهای مناسب با ویژگی زندگی معاصر، ترسیم و به جامعه معرفی گردد.

همچنین نویسنده فصل اول کتاب را در دو بخش ایمان و عمل صالح شرح داده و در فصل دوم نیز موضوعاتی همچون تشکیل خانواده و تحکیم خانواده را تبیین کرده است.

نگارنده در فصل سوم در دو بخش به روابط اجتماعی و جلوه‌های روابط اجتماعی پرداخته و در آخرین فصل این اثر نیز مسأله بهداشت و تغذیه را در چهار محور بهداشت و سلامت، مدیریت بدن، تغذیه و محیط زیست را تبین و تشریح کرده و نتیجه‌گیری از مباحث کتاب را نیز قسمت پایانی این اثر است.

سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیشگفتار این کتاب چنین آورده است:

یکی از مفاهیم نوین میان رشته‌ای که در دهه اخیر بسیار مورد توجه عالمان علوم اجتماعی و خبرگان حوزه فرهنگ قرار گرفته است، مفهوم «سبک زندگی» می‌باشد که از آن می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از عوامل و عناصری نام برد که که خویش به طورت نظام‌مند با هم ارتباط داشته و یک شاکله کلی فرهنگی و اجتماعی را پدید می‌آورند.

مفهومی که در همه تعاریف سبک زندگی، به وضوح دارد و علاوه بر آن، مناسبات و رفتارهای عینی و واقعی زندگی را نیز شامل می‌شود. یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده است سبک زندگی یا رفتار اجتماعی می‌باشد که بخش حقیقی و اصلی تمدن اسلامی به شمار می‌رود. آنجا که رویکردهای سطحی‌نگر سبک زندگی غربی توان پاسخ به نگرش ژرف و اندیشه بلند آدمی را ندارد، مفاهیم سرشار از وجوه معنوی و باطنی سبک زندگی اسلامی برگرفته از سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) پا به عرصه وجود خواهد گذاشت و جامعه تشنه تعقل و معنویت و نظم و اخلاق و آرامش و آسایش را از این مفاهیم سیراب خواهد نمود.

 یکی از منابع درخشانی که به درستی نقشه راه را به علاقه‌مندان کمال و معرفت به درگاه احدیت می نمایاند، مؤلفه‌های زندگی مبتنی بر عقلانیت برگرفته از آموزه های ناب رضوی می باشد که در این مجموعه بخشی از آن به همت ارادتمندان به آستان ملائک پاسبان به قلم تحریر درآمده است.

خانواده از مهم ترین نهادهای جامعه بشری است که زیربنا و هسته‌ نهاد اجتماع را شکل می دهد. تأثیر خانواده بر رشد، تکاملی، تعادلی و شکوفایی بشر و جامعه انسانی به گونه ای است که هیچ صاحب بینشی نمی تواند درباره آن تردید کند؛ ازاین رو حجت الاسلام فعالی در نتیجه گیری فصل دوم در این باره چنین آورده است:

نهاد خانواده با ازدواج شکل می‌گیرد. ازدواج پیوندی مقدس و مستحکی میان زن و شوهر است. ایجاد این پیوند پاسخ به یکی از نیازهای طبیعی وجود انسان است و تأثیر زیادی بر پیشگیری از انحرافات اخلاقی و جنسی دارد. اگر انتخاب همسر بر اساس ملاک های صحیح مانند دینداری، خوشی خلقی و صلاحیت‌های خانوادگی باشد، زمینه ایجاد خانواده ای در طراز معیارهای اسلامی فراهم می‌شود.

اسلام برای ایجاد خانوادهای سالم و پویا در کنار بیان ملاک‌های انتخاب صحیح مهارت‌هایی برای همسران بیان کرده است؛ اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر اگر مدار زندگی مشترک خود را بر پایه توکل به خدا، اخلاق شایسته، مدارا، آسان‌گیری، مهرورزی، احترام متقابل، راستگویی، بردباری و ارتباط مؤثر قرار دهند، زمینه تعالی و استحکام خانواده را فراهم ساخته‌اند.

فرهنگ رضوی در زمینه روابط اجتماعی ابعاد گستردهای دارد؛ یکی از جنبه‌های مهم در این زمینه بایسته‌های روابط اجتماعی است؛ بنابراین نویسنده در نتیجه‌گیری فصل دوم چنین نوشته است:

بر اساس آموزه‌های دینی و بیان حضرت رضا (ع) باید بر روابط اجتماعی اصول و قواعدی حاکم باشد،اخلاق مداری، مسؤولیت‌پذیری، خوشی‌بینی، صداقت و راستگویی، بردباری، گذشت، خوشی‌خلقی، آراستگی و مهارت‌های ارتباطی از جمله اصولی است که در روابط اجتماعی باید مورد نظر قرار گیرد.

جنبه‌های دیگر روابط اجتماعی که در سخنان نورانی امام رضا(ع) به آن اشاره شده، جلوه‌های روابط اجتماعی است. در فرهنگ رضوی بر مناسبات اجتماعی مانند خویشاوندی، همسایه‌داری، دوستی و هم نشینی، عیادت بیماران، مهمان داری، نفع رسانی و خدمت به مردم و بهره‌گیری مناسب از اوقات فراغت تأکید ویژه شده است. حضرت رضا(ع) ضمن پرداختن به اهمیت و جایگاه هر یک از این جلوه‌ها، آداب و احکام مربوط به آنها را نیز بیان داشته و در پی آن بوده‌اند تا با تحول و اصلاح روابط اجتماعی، جامعه و افراد بشر را در مسیر کمال مطلوب قرار دهند.

انتشارات احیاء امر ولایت، کتاب «سفر با خورشید؛‌ زندگی به سبک امام رضا(ع)» را با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، در ۳۰۳ صفحه و به قمیت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن۶۰۲/ش

ارسال نظرات