۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۵۴۵۸۴۲

نگاهی بر چند خبر کوتاه از بازار نشر

انتشار کتاب‌های «چشم روشنی»، «۱۰ قصه‌ از امام کاظم (ع)»، «شجره طیبه» و «خط مرزی» از عناوین اخبار کوتاه از بازار نشر هستند.
خبرهایی کوتاه از بازار نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشار کتاب‌های «چشم روشنی»، «10 قصه‌ از امام کاظم (ع)»، «شجره طیبه» و «خط مرزی» از عناوین اخبار کوتاه از بازار نشر هستند

«چشم روشنی» بر پله چاپ دوم

 چاپ دوم کتاب «چشم روشنی» اثر کوثر لک از سوی نشر شهید کاظمی روانه بازار کتاب شد.

این کتاب با زبان داستان حال و روز همسران جانباز را روایت می‌کند و تصویری متفاوت از این افراد را به تصویر می‌کشد.

در این کتاب می‌خوانید: «سید جواد روزی با صد و هشتاد و خرده‌ای قد، هیکلی ورزیده و عنوانی دهن پُر کن می‌رود خواستگاری. اما بعد همه چیزش را از دست می‌دهد؛ جز مردانگی و اخلاق را...

همان اول زندگی فهمیدم به اندازه فامیل‌هایم او دوست و آشنا دارد. با اینکه آن زمان بیست و چهار پنج سال بیش تر نداشت، هر شب مهمان داشتیم. برایمان کادوی عروسی می‌آوردند. یک شب که مادرم آنجا بود گفت که زشته مهمان‌ها شام نخورده بروند، نگهشان دارید. مادر رفت سراغ مرغ پختن من هم با اعتماد به نفس رفتم سراغ برنج و قابلمه. پلویی پختم که توی تاریخ ثبت شد. دانه‌های برنج طوری به هم چسبیده بود که مثل کیک قالبی از قابلمه بیرون آمد. وقتی دیس پلو را سر سفره گذاشتیم. سید جواد مثل قطعه‌های کیک پلوی شفته شده را می‌گذاشت توی بشقاب مهمان ها و با خنده می گفت:به هر نیتی دوست دارید این پلو را بخورید، به نیت آش، کیک یا ... همه خندیدند. خودم خنده‌ام گرفته بود. به خاطر این قضیه هیچ وقت سرزنش نشدم از بس که با همه خرابکاری‌هایم تشویقم می‌کرد.

حرف یکی دو روز نبود، ماجرای یک عمر بود. فکرش را هم نکن، که سید جواد یک جا بشیند و دست روی دست بگذارد. انگار ساخته بودنش، برای اینکه چشم همه را روشن کند. از بس که دلش روشن بود.»

چاپ دوم کتاب «چشم روشنی» اثر کوثر لک با قیمت ۱۰ هزار تومان انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. جهت تهیه کتاب می‌توانید از فروشگاه اینترنتی «من و کتاب» آن را خریداری کنید.

«محمود پور‌وهاب» 10 قصه از امام کاظم(ع) را روایت کرد

«10 قصه‌ از امام کاظم (ع)» به روایت محمود پور‌وهاب در کنار تصویرسازی‌های نغمه صالحی، در نوبت اول چاپ به بازار کتاب رسید.

موسی بن جعفر فرزند امام جعفر صادق، هفتمین امام شیعیان است. زندگی وی با زندگی خلفای عباسی همزمان بوده است. به خاطر صبر زیاد و به این دلیل که خشمش را فرو می‌خورده است، همچنین به این دلیل که نسبت به کسانی که به او بد کرده بودند مهربان و بخشنده بوده است کاظم لقب گرفته.      

«زن و گاوش، ملخ های گرسنه، بابا بزرگ کجا می‌روی؟، کشاورز بد زبان، سوغات سفر، دوست غریبه ها، دزد و مرد مهربان، حاکم و شترها، کار بزرگ و هارون و لباس زیبا» عناوین داستان‌های این مجموعه است.

در بخشی از کتاب آمده:

« بگو چه شد، آیا حاضر شدند به تو کمک کنند.

آری، به خدا قسم مهربان ترین و بخشنده‌ترین آدم روی زمین را ملاقات کردم. آقا آنچه را که می‌خواستم بیست برابرش را به من دادند.

پیرمرد با خوشحالی گفت: « می‌‌دانستم از آدم‌های بزرگ کارهای بزرگ بر می‌آید. بعد دست به دعا برداشت و برای امام دعا کرد:« خدایا او را که دل مردم را شاد می‌کند دلش را شاد کن.»

کتاب‌های بنفشه( واحد کودک و خردسال انتشارت قدیانی) 10 قصه‌ از امام کاظم (ع) نوشته محمود پوروهاب را در کنار تصویرسازی‌های نغمه صالحی، در نوبت اول چاپ و  تیراژ 1650 نسخه، با قیمت‌ 33000 تومان در اختیار نوجوانان علاقه‌مند به داستان‌های مذهبی قرار داده‌ است.

برای تهیه این کتاب علاوه بر مراجعه به کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور، می‌توانید برای خرید اینترنتی آن به نشانی الکترونیکی www.ghadyani.org نشر قدیانی نیز مراجعه کنید. علاوه بر این با مطالعه اخبار درج شده در سایت این مؤسسه فرهنگی، از تازه‌های نشر آن نیز باخبر خواهید ‌شد.

انتشار گزیده سخنان سیدحسن ‌نصرالله درباره سنت درختکاری

«شجره طیبه» حاوی سخنان سیدحسن ‌نصرالله درباره سنت درختکاری توسط جمعیت «العمل البلدی» وابسته به حزب الله منتشر شد.

 

این جزوه در حقیقت برگزید‌ه‌ای از سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در مقاطع مختلف زمانی درباره درخت و سنت درختکاری در اسلام بوده که توسط جمعیت «العمل البلدی» وابسته به حزب الله در بیروت منتشر شده و به شرح ذیل در این جزوه آمده است:

- درخت و کشاورزی در نگاه قرآن کریم و روایات پیامبر اکرم و ائمه علیهم السلام که شامل کاشت درخت، قطع درخت، استحباب کاشتن و نیز بخشی درباره کشاورزان و اینکه انبیاء یکر‌از کاترهایشان درختکاری و کشاورزی بود اشاره شده است.

- بخشی از سخنان دبیر کل حزب الله در سال 2010م به مناسبت پایان طرح سالانه «شجره طیبه» که درختکاری را بخشی از جهاد سازندگی می‌داند و به آثار مختلف عملیات درختکاری در داخل و خارج لبنان اشاره نموده و خواستار سر سبز شدن مجدد لبنان شد همچنین درختکاری را بخش از امنیت ملی لبنان بر می‌شمارد و از تمامی افراد می‌خواهد که حداقل به سهم خود یک درخت بکارند که رضایت خداوند در پی خواهد داشت.

- اقدام سید حسن نصرالله در کاشتن یک نهال درخت در پشت خانه خود در حارة حُریک واقع در حومه جنوبی بیروت در سال 2010 به نشانه پایان عملیات بسیج عمومی مردم برای کاشت یک میلیون نهال درخت

- بخشی از سخنان سید حسن نصرالله در جشنواره دوران پیروزی در منطقه خیام جنوب لبنان در سال 2017م که اشاره به ترس و نگرانی اسرائیل از کاشتن حتی یک نهال درخت در منطقه مرزی با لبنان و نیز توصیه ایشان به کاشت درخت که ان را بخشی از مقاومت و حمایت از لبنان بر می‌شمارد و در ادامه به ضعیف شدن روحیه دشمن صهیونیستی و سست شدن آنها اشاره می‌کند.

جمعیت«العمل البلدی» جمعیتی اجتماعی و وابسته به حزب الله بوده که در سال 2003م تأسیس شد. برخی از کتاب‌های منتشر شده توسط جمعیت «العمل البلدی » عبارت است از:

- پیش به سوی کار بهتر در شهرداری‌ها – 2003م

- چالش ها و وظایف - 2004

- نمونه هایی از کارهای شهرداری – 2005-2006

- فصلنامه دبیرخانه که از سال 2008م به بعد در حال انتشار بوده و از سال 2011م به نام فصلنامه«العمل البلدی» با مجوز رسمی دولت تغییر نام یافت.

- راهنمای شهری

- قوانین شهرداری ها -2010 به بعد سه بار تجدید چاپ شد

- سیاست ها و رویکردهای حزب الله درفعالیت شهرداری‌ها 2016- 2022م

 «خط مرزی» سیدحسین موسوی‌نیا در کتابفروشی‌ها

 مجموعه داستان «خط مرزی»، به قلم سیدحسین موسوی‌نیا، در انتشارات شهرستان ادب منتشر شد.

هفت داستان این مجموعه به جنگ و خانواده‌های درگیر با آن، چه در دوران دفاع مقدس و چه پس از آن، می‌پردازند.

«خط مرزی» با قصه «دیدگاه» آغاز می‌شود که ماجرایی را در جبهه عراق روایت می‌کند. «روزی روزگاری پدر» قصه زندگی خانواده یکی از جانبازان اعصاب و روان است و «کنسروهای خونی»، «گل یخ»، «دست‌های سرگردان» و «قنات» به دیگر رخدادهای مربوط به جنگ تحمیلی از جمله فتح خرمشهر و شهدای غواص و خط‌شکنان عملیات کربلای چهار می‌پردازند.

در بخشی از داستان «قنات» چنین می‌خوانیم: «خیابان‌ها از طرفی که می‌رسند به بهارستان، بسته‌ جمعیت‌اند. او، پالرزان، روی پل چوبی که می‌رسد دست به کمر می‌گیرد و دو طرف را نگاه می‌کند. با خودش می‌گوید انگار آدم‌ها وقتی روی یک بلندی می‌ایستند اولین فکری که به ذهن‌شان می‌رسد پریدن است. روی پل کمی به جلو خم می‌شود...» همچنین در پشت جلد کتاب آمده است: «امروز غروب می‌آیند داوطلب‌ها را ببرند خط. نگفته بودند عمملیات، اما این‌طور پیچیده است. پتو را کنار می‌زنم. احساس گنگی دارم، احساس مار وقتی بخواهد پوست بیاندازد...»

بلوغ و انتخاب از بن‌مایه‌های اصلی «خط مرزی» است. موسوی‌نیا شخصیت‌هایی را آفریده است که در بزنگاه‌هایی سرنوشت‌ساز، باید دست به انتخاب بزنند. نویسنده کوشیده است از نگاه کلیشه‌ای به دفاع مقدس دور بماند و فضاهایی متفاوت را واکاود تا نگاهی نو به این واقعه مهم تاریخ معاصر کشور بیاندازد. او این مجموعه را به «دلاوران و رزمندگان جبهه‌ی حق که در بزنگاه‌ها راه فلاح را برگزیدند» تقدیم کرده است.

سیدحسین موسوی‌نیا، متولد 1365 در شهرری، فارغ‌التحصیل مهندسی برق است و تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی ادامه داده است. او نوشتن را از سال 1383 آغاز کرده است و موفق شده است در جشنواره‌های مختلف جوایزی را کسب کند. «خط مرزی» نخستین کتاب مستقل اوست اما پیش از این، در کتاب‌هایی چون «خاطره ظفر» (انتشارات سوره مهر)، «عطر عربی» و «کجا بودی الیاس؟»، داستان‌هایی را منتشر کرده است. موسوی‌نیا در حال حاضر مشغول نگارش پژوهشی در حوزه ادبیات دینی است که در قالب کتاب به بازار خواهد آمد.

«خط مرزی» را انتشارات شهرستان ادب، در 128 صفحه و به قیمت 11 هزار تومان منتشر کرده است./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش

ارسال نظرات