۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۵۴۷۵۳۸

آثار تازه منتشرشده نشر معارف

نشر معارف کتاب های آموزش در نهج البلاغه، معنویت قدسی از نگاه قرآن، تعلّق و همه نوکرها را به تازگی منتشرکرده است.
معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشر معارف کتاب های آموزش در نهج البلاغه، معنویت قدسی از نگاه قرآن، تعلّق و همه نوکرها را به تازگی منتشرکرده است.

آموزش در نهج البلاغه
کتاب «آموزش در نهج البلاغه» از پنج فصل تشکیل شده است: 1. امام علی(ع)، شخصیتی بی مانند، 2. جایگاه علم و معلم و حرکت دانایی محور جوامع، 3. اصول تدریس و مهارتهای معلمی، 4. اصول یادگیری و مهارتهای دانشجویی، 5. الگوهای یادگیری.
بخشی از کتاب: «از ديدگاه امام علي(ع) مردم لازم است ابتدا دانشجو باشند و سپس همواره همان طور که دانش مي-جويند (طالب علم هستند)، دانش خود را به نسل بعد منتقل کنند و اين کار به تدريج و گام به گام صورت گيرد. به عبارت ديگر، عالم و معلّم ربّاني شوند. بدين ترتيب، جامعه مورد نظر نظام تربيتي اسلام، جامعه¬اي است که همواره در حال «يادگيري مداوم و مادام العمر» باشد. جامعه اسلامي لازم است جامعه يادگيري، و جامعه يادگيرنده باشد و در عين حال «جامعه ياد دهنده» باشد. جامعه اسلامي جامعه¬اي است که همه نهادهای آن «دانش بنیان» و آحاد مردم آن دانشجو و در عين حال معلّم هستند.»
دکتر لیاقتدار، استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان است که دفتر نشر معارف تاکنون دو کتاب «نگاهی تربیتی به بزرگی و بزرگواری از دیدگاه امام علی(ع)» و «تعلیم و تربیت از دیدگاه امام سجاد(ع)؛ بررسی اجمالی نکات تربیتی دعای مکارم الاخلاق» را  نیز از وی منتشر کرده است.
چاپ اول کتاب آموزش در نهج البلاغه؛ اصول و مهارتهای تدریس و یادگیری از دیدگاه امام علی(ع) نوشته  دکتر محمدجواد لیاقتدار در  215 صفحه و قطع رقعی به قیمت 10000 تومان منتشر شده است.

معنویت قدسی از نگاه قرآن
معنویت واژه ای است کانونی با دامنه ای گسترده که با سرشت انسان مرتبط و بر بینش ها، گرایشات و کنش های جوامع بشری اثرگذار است. این واژه با توجه به خاستگاه الهی و غیرالهی اش به دو قسم قدسی و غیرقدسی تقسیم می شود. معنویت قدسی با رویکرد قرآنی، به نیازها و استعدادهای انسان نگاهی جامع دارد و با توجه به سه مقوله نیاز، هدف و استعداد انسان به تنظیم داده های اندیشه ای و رفتاری می پردازد.
نویسنده در «معنویت قدسی از نگاه قرآن» ضمن ارائه تعاریف موجود از معنویت و سازمان، به آسیب شناسی آنها روی آورده و در ادامه با بررسی دقیق و گسترده آیات قرآن کریم، ضمن معناشناسی معنویت قدسی، به ارکان، مبانی و ویژگی ها و آثار آن نیز پرداخته است تا چارچوبی مشخص را از این عرصه جدید معنویت به سامان برساند.  این فرآیند باعث نشان دادن قابلیت معنویت قدسی در مدیریت سازمانی و نشان دادن قابلیت والای قرآن کریم در ارائه نظریه های نو در مباحث علوم انسانی می شود. از سویی دیگر سعی کرده است افزون بر مفهوم شناسی دقیق از واژه معنویت در نگاه قدسی و وحیانی، به آسیب های دیگر مکاتب مدعی معنویت نیز اشاره کند.  
این کتاب از سه فصل تشکیل شده است: 1. معنویت (معناشناسی معنویت، رویکردهای معنویت و نسبت شناسی آن با مفاهیم همسو، آسیب شناسی معنویت غیرقدسی)، 2. معنویت در سازمان (سازمان و نظریه های آن، معنویت سازمانی و رویکردهای معنویت در سازمان)، 3. معنویت قدسی در سازمان با رویکرد قرآنی (مبانی، چیستی، ارکان، ویژگی ها و آثار معنویت قدسی از نگاه قرآن).
.. چاپ اول  کتاب معنویت قدسی از نگاه قرآن؛ با رویکرد تحلیل سازمانی نوشته دکتر علیرضا نوبری با همکاری دانشگاه معارف اسلامی در 368 صفحه وزیری و قیمت 18000 تومان منتشر شده است.

تعلق
کتاب «تعلّق» درسهای اخلاقی آیت الله حایری شیرازی است که با نگاهی نو، به محورهای اصلی تحول در وجود انسان می پردازد. استاد در ابتدای کتاب می گوید: «دغدغه می‌خواهیم  ببینیم اثر اخلاق در اسلام چیست و موضع آن کجاست و به‌عنوان شروع، دربارۀ پیداکردن ارزش اخلاق و موضع آن ازنظر اسلام بحث می‌کنیم. اخلاق یعنی موضع‌گیری انسان در قبال مسائلی که با او مرتبط است. این موضع‌گیری نتیجۀ دو چیز است: یکی آگاهی و دیگری تعلّق.» ایشان بر همین اساس به بحث تحول در وجود انسان می پردازد.
مباحث کتاب در بخش هایی با این عناوین تدوین شده است: جایگاه اخلاق در اسلام، محور تحول در وجود انسان، حب الدنیا رأس کل خطیئه، موضع انسان در برابر دنیا و حقیقت خودش، نفسانیت، آرزو، ذکر، انسان بین دو کشش، سیر و تیه و پرسش و پاسخ.
بخش هایی از کتاب:
ارادۀ انسان است که وضع او را مشخص می‌کند. حرکت انسان، تابع تعلّق اوست؛ یعنی انسان در جهت تعلّق خود حرکت می‌کند. انسان موجودی است متحرّک که حرکت او نتیجۀ تعلّق او و در جهت تعلّق اوست. تعلّق به خاک، انسان را موجودی خاکی می‌کند. تعلّق به مافوق خاک، انسان را مافوق خاکی می‌کند.  
انسان به هر چیز که متعلّق شد، همان تعلّق مُبیّن هویت او می‌شود. اینکه آرزوها حجاب‌های انسان و خدا تلقی می‌شود، به این دلیل است که این آرزوها در انسان تعلّق به‌وجود می‌آورد و این تعلّق‌ها انحطاط می‌آورد و این انحطاط، انسان را نسبت به خدا در پرده قرار می‌دهد. پس اگر بنا باشد پرده‌ها دریده شود، باید تعلّق‌ها کنار زده شود.
دفتر نشر معارف تاکنون چهار کتاب «تعلق»، «آیینه تمام نما: گفتارهای عاشورایی»، «حکومت جهانی خدا: 70 نکته اعتقادی و اخلاقی» و «با علی(ع) در صحرا: شرح دو حکمت از نهج البلاغه» را از این اندیشمند و متفکر منتشر کرده است و تا ایام نمایشگاه کتاب آینده، کتابهای «نماز»، «تحجرگرایی»، «مقدمه ای بر تربیت دینی کودک»، «تفکر» و «اخلاق اسلامی» را از ایشان منتشر می کند.
چاپ اول کتاب تعلق؛ محور تحول در انسان... نگاهی نو در اخلاق و تربیت اسلامی نوشته آیت‌الله حائری شیرازی در 132 صفحه و قطع رقعی و قیمت 8000 تومان منتشر شده است.

همه نوکرها
برش هایی از کتاب مستند داستانی «همه نوکرها»:
اصلاً قرارمان عملیات در خاک عربستان نبود. حتی آرایش جنگی یا عملیاتی هم نداشتیم که کسی بخواهد فکر کند قصد عملیات یا جنگ داریم. اما در کمتر از هفت روز پس از ورود کاروان ما به مکه و استقرار در آنجا، بچه‌های اطلاعات، ازطریق مسئولانِ حکومتیِ آنجا، اخباری مبنی بر زیرنظر داشتنِ ما به‌صورتِ غیرطبیعی دریافت کردند...
فقط یک راه مانده بود. آن راه سرنوشت‌ساز، «عراق» بود. اگر کسی بخواهد از سرزمین عجایب سخن بگوید، باید فقط از عراق سخن بگوید و بس! سرزمینی که مردمش، راهنمای چپ می‌زنند، اما به راست می‌پیچند! سرزمینی که هنوز هم نمی‌توان فهمید ملتش شجاع است یا به خاطر ترس، از خودش رشادت و سماجت نشان می‌دهد!
ما از عربستان، نامه و خواهان قابل توجهی نداشتیم؛ از مدت‌ها قبل، دیپلمات‌ها حسابی راه را برای اطلاع عمومی و مطالبات مردمی بسته بودند.
دستور حرکت به عراق صادر شد. درحالی‌که دندان‌هایمان را از ناراحتی و عصبانیت به‌هم می‌فشردیم، از مکه و محدودۀ حرم فاصله گرفتیم. حرکت کردیم؛ با این امید که بالاخره یک روز مکه و مدینه و سایر شهرهای عربستان از دست جِبت و طاغوت نجات پیدا کند...
چاپ اول همه نوکرها؛ مستند داستانی نوشته محمدرضا حدادپور جهرمی (نویسنده کتاب پرفروش حیفا) است که در 164 صفحه و قطع رقعی و شمارگان 3000 نسخه و قیمت 8500 تومان منتشر شده است./925/ پ 204/ش


 

ارسال نظرات