۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۵۴۸۷۲۸
آیت الله فاضل لنکرانی:

دین زدایی هدف اصلی استکبار است

استاد درس خارج حوزه علمیه توسعه فقه در عرصه های مختلف در حوزه علمیه را به برکت نظام و انقلاب اسلامی دانست و بر ضرورت توجه طلاب به اهداف طلبگی تأکید کرد.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) اندیمشک و همچنین طلاب سراب و آستارا با بیان این که در زمان کنونی هیچ توفیقی بالاتر از شناخت و خدمتگزاری به دین نیست، اظهار داشت: در دنیای امروز دشمن یک هدف دارد و آن دین زدایی است.

وی افزود: قبل از انقلاب جریان هایی مثل حزب توده با دین مقابله می کرد ولی تقابل علمی داشتند و شبهات علمی ایجاد می کردند، اما امروز مسأله دین زدایی هدف اصلی استعمار است، یعنی دشمنان تلاش کننده برای گرفتن دین از بشر است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: آنها منشور حقوق بشر را تدوین کردند ولی هدف اصلی آنها از این منشور اثبات این موضوع است که خدا و دینی وجود ندارد و همه بشر باید روی همین منشور جلو بروند، کنار این قضیه البته می بینیم چه کارهایی انجام می دهند.

وی با تأکید بر این که با توجه به این مسائل هدف ما از طلبگی روشن می شود، یادآور شد: امروز باید بدانیم که دین شناسی واجب کفایی است و حتی در برخی مواضع واجب عینی می شود؛ امروز هیچ مسأله ای بالاتر از این نیست که دین خدا را بشناسیم و خدمتگزار مکتب اهل بیت(ع) باشیم.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: طلبگی با هیچ شغلی قابل مقایسه نیست و نکند که فردی در فضای مجازی بیان کند که یک فرد بعد از چهار سال می تواند سد بسازد و طلبه بعد از 15 سال کاری نمی تواند بکند، در حالی که اگر همین طلبه حتی یک روز درست درس بخواند قابل مقایسه با هیچ امر دنیوی نیست.

وی یادآور شد: یکی از اشتباهات ما این است که فکر می کنیم چرا به ما در حوزه حقوق نمی دهند، این مشخص می کند که ارزش کار خود را درک نکرده ایم به همین جهت از اساتید خود بخواهید که هفته ای یک ساعت ارزش کار طلبگی را بیان کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که باید برای بقای این نظام تلاش زیادی انجام دهیم، خاطرنشان کرد: جامعه نیاز به قضات و مفسران و حضور طلاب در عرصه های مختلف اداری دارد، ولی وظیفه اصلی طلبه شناخت دین خدا و هدایت مردم است و طلبه نباید این مسأله را فراموش کند.

وی بیان داشت: انسان با روزها و سال های محدود نمی تواند دین شناس شود؛ البته این مسأله به این معنا نیست که عمر تلف شده باشد بلکه چون دین از سوی خدایی سرچشمه می گیرد که نا محدود است و به همین جهت به راحتی نمی توان به همه ابعاد دین دست پیدا کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: به برکت نظام اسلامی امروز فقه ما آن قدر توسعه پیدا کرده که اگر مسائل سایر علوم را یک طرف و مسائل علم دین را در طرف دیگر قرار دهد، مسائل پاسخ داده نشده در دین چندین برابر است.

وی با تأکید بر این که هرچه انسان در آیات قرآن تأمل بیشتری می کند متوجه می شود که چقدر مجهولات زیادی دارد، خاطرنشان کرد: به همین جهت اگر طلبه برنامه علمی خود را به مدرسه محدود کند، موفقیت چندانی نخواهد داشت و از این رو طلبه باید مطالعات گسترده زیادی داشته باشد و البته از مسائل روز نیز آگاهی کاملی داشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: هر اندازه علم طلبه  بالاتر می رود، وظیفه ای که برگردن دارد بیشتر می شود؛ نقل می کنند مرحوم حضرت آیت الله بروجردی در سنین بالای هفتاد سالگی، گاهی دو ساعت ایستاده مطالعه می کرد، هنگامی که دلیل این کار از ایشان سؤال می شد می گفتند می خواهم خواب نروم.

وی یادآور شد: در طلبگی اگر عشق به علم و عشق به دین خدا نباشد، موفقیت چندانی در کار نخواهد بود، البته همه این ها باید در کنار تزکیه و تربیت باشد؛ اگر مروری به این مسأله در قرآن داشته باشیم به اهمیت تزکیه پی خواهیم برد و مقام افرادی که خود را تزکیه می کنند و افرادی که این گونه نیستند را خواهیم فهمید.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که تزکیه به انسان هویت می دهد، عنوان کرد: ما باید در مسیر تهذیب قدم های بزرگی برداریم، البته در زمان قدیم اساتید اخلاق و الگوهای اخلاقی زیادی بودند، امروز هم هستند ولی کمتر شده اند، بنابراین بر اساس روایات همین نفس انسان می تواند واعظ او باشد.

وی بیان داشت: خودسری، خودخواهی و غرور در وجود انسان هستند و در برابر نفس لوامه مقاومت می کنند، باید از واعظ بودن نفس خود استفاده کنیم و از کتاب های اخلاقی نیز بهره ببریم که این کتاب ها در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان داشت: باید مشی زندگی و اخلاقی بزرگان را مطالعه کنیم و آنها را برای خودمان الگو قرار بدهیم؛ مرحوم والد ما وقتی طلبه شدیم می فرمود حلال ترین مال برای طلبه سهم امام است و از این پول پاک تر پیدا نمی شود، به شرط این که طلبه درس بخواند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: شما طلبه ها بدون تردید در صورت تلاش می توانید از بزرگان دین خدا شده و به وسیله شما دین خدا یاری و تقویت بشود./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات