۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۵۱۴۲۵

سازمان ملل خواستار بازگشت آوارگان روهینگیا به میانمار شد

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی پیرامون بازگشت آوارگان روهینگیا، گفت: روهینگیایی‌ها باید به خانه‌های اصلی خود بازگردند نه در اردوگاه‌ها.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز گذشته پس از توافق میانمار و بنگلادش درباره آوارگان روهینگیا، نگرانی خود را پیرامون بازگشت صدهاهزار نفر از مسلمانان روهینگیا ابراز کرد.

براساس گزارش «تایمز نو نیوز»، گوترش در یک کنفرانس مطبوعاتی در سازمان ملل با اشاره به توافق‌ میانمار و بنگلادش و تعیین یک روند دوساله برای بازگشت روهینگیایی‌ها، گفت: ما معتقدیم که داشتن کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای نظارت بر عملیات بازگشت به منظور تضمین انجام استانداردهای بین‌المللی در این عملیات، بسیار مهم است.

وی افزود: میانمار و بنگلادش در خصوص این توافق با سازمان پناهجویان سازمان ملل رایزنی کردند اما این سازمان یکی از طرفین این توافق نیست... بازگشت داوطلبانه آوارگان ضروری است و مسلمانان روهینگیا باید به خانه‌های اصلی خود بازگردند نه در اردوگاه‌ها.

دبیرکل سازمان ملل بیان کرد: انتقال این افراد از اردوگاه‌های بنگلادش به اردوگاه‌های میانمار بدتر خواهد بود.

از روز 25 آگوست 2017 پس از آن‌که موج جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا آغاز شد، خانه‌هایشان به آتش کشیده شد و زنان و کودکانشان مورد تجاوز ارتش میانمار قرار گرفت که در نتیجه آن بیش از 646 هزار نفر از این افراد آواره شده و به بنگلادش گریخته‌اند.

مسلمانان میانماری ساکن ایالت راخین در غرب میانمار به نام مسلمانان روهینگیا شناخته می‌شوند. آنان دست‌کم از سال 2012 مورد حمله بوداییان هستند و آنچه بر شدت این وضعیت می‌افزاید سکوت مقامات دولتی است تا جایی که گاه نظامیان دولتی نیز در اقدامات خشونت‌بار سهیم می‌شوند.

میانمار و بنگلادش با امضای یک توافق‌نامه اولیه، قرار است امکان بازگشت چند صد هزار آواره روهینگیایی را که از خشونت در استان راخین میانمار گریخته بودند، فراهم کنند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات