۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۵۵۱۴۳۱
حجت الاسلام والمسلمین واعظی مطرح کرد؛

رابطه فقه حکومتی و هنر/ ظرفیت‌های هنر را به خوبی درک کنیم

رییس دفتر تبلیغات اسلامی هنر را فرهنگ ساز و تمدن ساز دانست و گفت: هنر می تواند در خدمت ارتقای فرهنگ دینی، تثبیت نمادها و رفتاردینی و تقویت ارزش های دینی قرار گیرد.
دومین همایش ملی فقه هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در دومین همایش ملی فقه هنر که امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به مشکلات موجود در زمینه فقه هنر عنوان کرد: در زمینه فقه هنر گام های اولیه برداشته شده و هنوز آنگونه که شایسته است، حوزه اهتمام لازم به این موضوع را نداشته و امیدواریم گام های اولیه سبب شود تا فعالیت ها با قوت ادامه یابد.

وی افزود: وقتی درباره فقه حکومتی و هنر سخن می گوییم این موضوع سه ضلع اصلی دارد و در ابتدا باید تصور روشنی از فقه ولایی و حکومتی به عنوان ضلع اصلی داشته و سپس ابعاد و ظرفیت ها و امکان های هنر را در مجتمع انسانی بشناسیم و تصویر روشنی از آن را به عنوان ضلع دوم داشته باشیم و ضلع سوم این موضوع هم شناخت دولت مدرن است که اگر نسبت به این سه ضلع واکاوی و تصویر روشنی داشته باشیم می توانیم به بحث نسبت فقه حکومتی و هنر پاسخ روشنی بدهیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه تصریح کرد: در زمینه فقه حکومتی مراد این است که بر اساس اتخاذ برخی از مبانی که نگاه ما و جهت گیری ما را راجع به کلیت فقه، انتظارات از فقه، قلمرو و رسالت فقه و فقاهت ترسیم می کند سه نوع رویکرد کلان به فقه داریم که این رویکردها شامل فقه فردی، فقه اجتماعی و فقه ولایی یا حکومتی است.

وی شناخت و درک صحیح از هنر را موضوعی مهم دانست و خاطرنشان کرد: ضلع دوم مسأله هنر است که باید درک روشنی از ظرفیت ها و امکان های هنر داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اضافه کرد: هنر در فرهنگ سازی و در هر چهار لایه فرهنگ می تواند ایفای نقش کند، یعنی هنر می تواند باورها را تغییر دهد، نظام زیباشناختی و ارزشی جامعه را دستخوش تغییر مثبت یا منفی کرده و یا رفتار ساز و نمادساز باشد.

وی ادامه داد: هنر همچنین نقش تمدن سازی دارد که کانال آن نیز فرهنگ است یعنی می تواند فرهنگ مناسب را در هر عرصه ای ایجاد کند و هنر می تواند در خدمت ارتقای فرهنگ دینی، تثبیت نمادها و رفتار دینی و تقویت ارزش های دینی قرار گیرد.

رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم تأکید کرد: هنر کارایی های مختلفی دارد و نباید به عنوان مزاحم به آن نگاه کرد تا از این طریق دامنه آن را محدود کنیم بلکه هنر یک ظرفیت برای ارتقای فرهنگ دینی است.

وی ابراز کرد: ضلع سوم بحث به شناخت دولت مدرن بر می گردد چراکه تحولات اجتماعی و مدرن شدن جوامع و حرکت به سمت صنعتی شدن و پدید آمدن امکانات جدید حکمرانی، سبب شده که قدرت سیاسی در شرایط کنونی توانایی تأثیرگذاری عمیق اجتماعی، مهندسی اجتماعی و توانایی ایجاد تغییرات عظیم اجتماعی در زمان کوتاه را داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی فقه را در بستر مدیریت کلان جامعه قرار دهیم باید به امکان و ظرفیت های مثبت هنر نگاه کرده و هنر را به عنوان فرصتی برای ارتقای فرهنگ عمومی و فرهنگ دینی جامعه و همچنین فرصتی برای خلق ثروت و اشتغالزایی در نظر داشته و توجه به اقتصاد هنر و پیشبرد اهداف متعالی فرهنگ دینی در سایه بهره برداری از هنر مثبت را مورد توجه قرار دهیم./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات