۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۵۵۱۶۹۷

"خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره طرح مرکز فرهنگی – اسلامی اروپا منتشر شد"

استاد خسروشاهی: این رساله، گوشه هایی از خاطرات این­جانب مربوط به این طرح است که برای ثبت در تاریخ، همراه اسناد منتشر می­ گردد.
مرکز

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشارات کلبه شروق کتاب «خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره طرح مرکز فرهنگی – اسلامی اروپا (لندن)» را منتشر کرد.

استادخسروشاهی در مقدمه کتاب می­نویسد: «خاطرات مستند درباره طرح ایجاد یک مرکز فرهنگی – اسلامی در اروپا از سفرهای متعدد و مکرر این­جانب به لندن نشأت گرفت. در این سفرها با حجم گسترده و باورنکردنی فعالیت­های تبلیغی همه­ جانبه دشمنان اعم از غربی و عربی، روبرو شدم که عمدتاً بر ضد نظام نوپای جمهوری اسلامی بود. نتایج برداشت­ها را همراه طرحی نظام­مند، در ضرورت ایجاد یک هسته مرکزی فرهنگی – اسلامی در اروپا، تنظیم و به محضر امام خمینی(ره) و مسئولین رسمی جمهوری اسلامی ارائه و عرضه کردم که مورد قبول و پسند قرار گرفت.»

وی در ادامه می­نویسد: «فعالیت­ این­جانب با پشتکاری شگفت ادامه یافت، ولی متأسفانه علی­رغم موافقت امام خمینی; و مسئولین رسمی کشور و وزارت­ امور خارجه که مالک زمین (مرکز پیشنهادی) محسوب می­شد، سرانجام با مشکلات بی­ ربط اداری روبرو شدیم و تلاش ما بی­ثمر ماند و در واقع یک فرصت طلایی – تاریخی، در راستای فعالیت فرهنگی – اسلامی مطابق نیازهای عصر از دست رفت... این رساله، گوشه هایی از خاطرات این­جانب مربوط به این طرح است که برای ثبت در تاریخ، همراه اسناد منتشر می­ گردد.»

نویسنده در این کتاب از چگونگی شکل­ گیری این نظریه و ضرورت آن و درباره اسناد و مدارکی چون اساسنامه موقت مرکز فرهنگی – اسلامی لندن، گزارشی درباره مسلمانان انگلستان، طرح کلی مرکز فرهنگی – اسلامی لندن، طرح کلی به زبان عربی برای اظهارنظر مسلمانان مقیم لندن، طرح کلی دیگر برای ارائه به وزیر امور خارجه، نامه به امام خمینی و موافقت کتبی معظم­له و موافقت وزیر، نامه مربوط به تشکیل هیأت امنا و... و آخرین نامه هیئت امنای مرکز به وزارت خارجه سخن می گوید.

همچنین استاد خسروشاهی در بخشی از کتاب می­ نویسد: «متأسفانه کسالت حقیر و عدم پیگیری مسئولین عالی وزارت امور خارجه باعث گردید که هیأت امنای (مرکز پیشنهادی در) تهران، پس از دو سال نامه­ای به امضای حضرت آقای حاج­ آقا مهدی (حائری) تهرانی بنویسند و درخواست اقدام جدی و عملی بنمایند و یا موضوع را پایان دهند. متأسفانه وزارت امور خارجه، راه دوم را انتخاب کرد و با مرجوع نمودن وجه پرداختی، موضوع را مسکوت گذاشت!»

مخاطبان کتاب

مطالعه این کتاب برای علاقه مندان به انقلاب اسلامی، فعالان بین­ المللی و حتی فعالان و مسئولان فرهنگی داخل کشور ارزشمند است و برای فعالان فرهنگی داخل کشور هم درس­های بزرگی دارد.

نکته ای که برای فعالان فرهنگی و بین المللی تأمل برانگیز است وجود ضعف در ساختار فرهنگی و تصمیم گیری کشور است و امروزه هم خیلی از طرح­های بزرگ به دلایل مختلفی چون ـ امور اداری، تنبلی، اولویت ناسنجی، فهم نادرست متولیان امر، نفوذ دشمنان و... به طور ناقص رها می­ ماند.

همچنین، این طرح با به روز شدن و در نظر گرفتن اقتضائات جدید ممکن است الهام­بخش سازمان­ها و مراکز و انجمن­های فرهنگی اسلامی در عرصه بین ­الملل ـ مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات، جامعه ­المصطفی(ص) العالمیه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بنیاد بین­ المللی غدیر، دفاتر مراجع معظم تقلید، مؤسسات مردم نهاد فعال در حوزه بین الملل و... باشد.

مشخصات کتاب

چاپ اول این کتاب در 112 صفحه، قطع رقعی، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 6000 تومان منتشر شده است.

گفتنی است، تاکنون خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است: آیت الله کاشانی، علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، علامه سید مرتضی عسکری، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، مبارزان ملی ـ مذهبی، محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، حزب خلق مسلمان. و به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شیخ آقابزرگ تهرانی، دکتر ابراهیم یزدی، محمدحسنین هیکل (مصر) منتشر  خواهد شد.

مراکز تهیه

علاقه مندان برای تهیه این کتاب و سایر مجموعه خاطرات مستند خسروشاهی می ‌توانند در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران و یا به سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) مراجعه نمایند و یا با مرکز پخش کتب در قم با شماره تلفن 37838144 (025) تماس بگیرند.

ارسال نظرات