۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۵۵۲۲۶۸

"چند خبر کوتاه از دنیای نشر"

انتشار کتاب «فرهنگ‌نامه لغات و اصطلاحات وقف»، بررسی کتاب «روایت سر دلبران»، فراخوان جمع‌آوری آثار بریل ، اعلام نامزدهای جشنواره غنی‌پور از عناوین خبرهای کوتاه از دنیای نشر هستند.
اخبار کوتاه دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشار کتاب «فرهنگ‌نامه لغات و اصطلاحات فقهی، قانونی و حقوقی وقف»، نقد و بررسی کتاب «روایت سرّ دلبران»، فراخوان جمع‌آوری آثار بریل از سوی کتابخانه ملی، اعلام نامزدهای بخش نوجوان جشنواره شهید غنی‌پور از عناوین خبرهای کوتاه از دنیای نشر هستند.

تبیین سه هزار و 500 واژه و اصطلاح وقفی در یک کتاب

 کتاب «فرهنگ‌نامه لغات و اصطلاحات فقهی، قانونی و حقوقی وقف» تالیف سعید آذرپی با بیش از سه هزار و 500 واژه و اصطلاح از سوی نشر بال پرواز منتشر شد.

کتاب «فرهنگ‌نامه لغات و اصطلاحات فقهی، قانونی و حقوقی وقف» تالیف سعید آذرپی، در راستای ترویج، تبلیغ و آشنایی اصحاب وقف، مردم و محققان با این سنت حسنه و واژگان مرتبط با آن منتشر شده است.

این کتاب در قالب چهار فصل، در واقع راهنمای تمام کسانی است که با وقف و موقوفات ارتباط دارند. افراد در امور علمی یا پژوهشی خود برای رفع مشکل یا رد شبهه‌ای در زمینه وقف، می‌توانند به این کتاب مراجعه کنند.

در فصل نخست درباره تاریخچه وقف توضیحاتی داده شده و خلاصه‌ای از وضعیت کلی وقف در تاریخ ایران اسلامی بیان شده است.

در فصل دوم که بخش اصلی کتاب است، درباره لغات و اصطلاحات فقهی، قانونی و حقوقی وقف و مداخل مرتبط توضیح لازم عرضه شده است.

فصل سوم به استفتائات باب وقف مقام معظم رهبری پرداخته و در فصل پایانی هم موضوع وقف در قانون مدنی مورد بررسی قرار گرفته است.

ویراست قبلی این کتاب با عنوان «مروری بر اصطلاحات وقف» در سال 88 به چاپ رسید. 

کتاب «فرهنگ‌نامه لغات و اصطلاحات فقهی، قانونی و حقوقی وقف» در 619 صفحه با شمارگان 2 هزار نسخه در سال جاری از سوی نشر بال پرواز منتشر شده است.

«روایت سرّ دلبران» بررسی می‌شود

 نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه سوم بهمن ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «روایت سرّ دلبران» اختصاص دارد

کتاب «روایت سرّ دلبران» نوشته‌ قدرت‌الله طاهری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در باب بازجست زندگی و تجارب تاریخی مولانا در مثنوی است. زندگی مولانا از کودکی تا وفات، سرشار از تجربه‌های ناب بود. در لایه‌های پنهان و چندگانه‌ تمثیلات عرفانی ـ تعلیمی مثنوی، تجربه‌های فردی مولانا سایه‌وار بازتاب یافته است. 

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه سوم بهمن ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «روایت سرّ دلبران» اختصاص دارد که با حضور  رحمان مشتاق‌مهر، محمدرضا موحدی و  قدرت‌الله طاهری در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

این نشست با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی تشکیل می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

فراخوان جمع‌آوری آثار بریل از سوی کتابخانه ملی

کتابخانه ملی ایران به منظور تکمیل گنجینه این کتابخانه در حوزه آثار بریل منتشرشده در داخل کشور، فراخوانی جهت همکاری در این زمینه داد.

جهت تکمیل آثار بریل از تمامی کتابخانه‌ها، موسسات و مراکز اطلاع رسانی و نیز فرهیختگانی که دارای کتب بریلی هستند که مورد نیازشان نیست، درخواست می‌شود جهت تقویت میراث مکتوب کشور و نیز فراهم شدن امکان استفاده سایر نابینیان از این منابع، این کتب را به کتابخانه ملی ایران اهدا کنند.

علاقه‌مندان جهت اهداء منابع خود می‌توانند همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 الی 16 با شماره‌های 81622562، 81623279، 81623196 و 81622943، تماس گرفته و با همکاران کتابدار کتابخانه نابینایان کتابخانه ملی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

اعلام نامزدهای بخش نوجوان جشنواره شهید غنی‌پور

محمد ناصری دبیر جشنواره شهید غنی‌پور، نامزدهای بخش نوجوان هفدهمین جشنواره شهید حبیب غنی‌پور را به شرح زیر اعلام کرد:

۱.  مثل هیچ‌کس/ سپیده خلیلی/ نشر قدیانی

۲.  شب به خیر تُرنا / جمال‌الدین اکرمی/ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

۳.  قصة آلبالو پلو / زهرا حیدری/ نشر قدیانی

۴.  مسافرت / سهیلا علوی‌زاده/ نشر شکوفه (امیرکبیر)

داوری این بخش به عهده خسرو باباخانی، حبیب یوسف‌زاده و مصطفی خرامان بود. این آثار از بین ۱۴۰۳ عنوان اثر در مرحلة مقدماتی (ریزش اولیه) و ۸۳ عنوان در مرحلة نیمه نهایی، به عنوان «نامزدهای دریافت جایزه برای آثار تألیفی سال ۱۳۹۵» معرفی شده‌اند./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش

ارسال نظرات