۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۵۵۲۹۶۱

چاپ دوم کتاب "مکتب در فرآیند نواندیشی"

نویسنده در ین اثر نوگراییِ محسن کدیور در سه قلمروی امامت، فقاهت و مکاتب را بازخوانیِ انتقادی می‏ کند.
مکتب

به گزارش خبرگزاری رسا،  نشر معارف چاپ دوم کتاب "مکتب در فرآیند نواندیشی: نقد دیدگاههای دکتر محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی" نوشته حسن علیپور وحید را منتشر کرد.

 کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی»، مطالعه و تحقیقی است درباره‏ نواندیشیِ دکتر محسن کدیور در حوزه‏ شیعه‏ شناسی. این اثر، نوگراییِ محسن کدیور در سه قلمروی امامت، فقاهت و مکاتب را بازخوانیِ انتقادی می‏ کند.

کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» در سه بخش و سه پیوست تدوین و نگاشته شده است: «نواندیشی در حوزه امامت»، «نواندیشی در حوزه فقاهت» و «نواندیشی در حوزه مکاتب و فرق». «معمای استحاله» و «نواندیشی سکولار» و «الهیات دگراندیشی» نیز عناوین سه پیوست کتاب هستند.

 بخش اول کتاب در 12 فصل تنظیم شده است: جایگاه نصب الهی و نص نبوی در امامت، جایگاه عصمت در امامت، جایگاه علم غیبی و الهی در امامت، جایگاه ولایت باطنی و تکوینی در اندیشه امامت، جایگاه شئون فرابشری در ساحت امامت، شناخت اصحاب از امامت و صفات فرابشری، استحاله تشیع و تحول ماهوی در مفهوم امامت، نظریه علمای ابرار و نسبت آن با امامت، سلب اصالت و حجیت از منابع اعتقادی شیعه، نگاه کلان به شیعه شناسی کدیور و جمع بندی. در این بخش نویسنده اقتباس و الهام کدیور از نظریه و کتاب "مکتب در فرآیند تکامل" سید حسین مدرسی طباطبایی را بیان می کند.

بخش دوم کتاب در دو فصل تنظیم شده است: گستره حجاب در شریعت اسلامی و مصافحه با زن نامحرم از نگاه شریعت.

بخش سوم هم در سه فصل به تبیین و نقد نظریات کدیور درباره بهائیت، وهابیت و مدرنیسم می پردازد.

دفتر نشر معارف از این نویسنده و پژوهشگر تاکنون کتابهای "اسلام رحمانی؛ نگاهی به مبانی و مولفه ها"، "ارتقای مرجعیت شیعه؛ نقدی بر کتاب ابتذال مرجعیت شیعه دکتر محسن کدیور" و "حماسه سرخ" را منتشر کرده است و به زودی کتاب "قرائت رحمانی؛ نقد دیدگاههای دکتر محسن کدیور درباره اسلام رحمانی" وی را نیز منتشر می کند.

نشر معارف چاپ دوم کتاب مکتب در فرآیند نواندیشی: نقد دیدگاههای دکتر محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی را در296 صفحه و قطع رقعی به قیمت 15000 تومان منتشر کرده است./۹۲۵/ د ۱۰۳

ارسال نظرات