۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۵۵۲۹۹۶
استاد حوزه علمیه قم:

مقام رضا جز با یقین به خداوند حاصل نمی‌شود

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه رضا میوه یقین است، گفت: تمام زندگی حضرت زهرا(س) در مقام رضایت نسبت به خداوند خلاصه می شود.
ایمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عدالت امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه رضایت و مقام رضایت به مؤمنان خاص اختصاص دارد و یکی از مقام های ویژه مؤمنان است، گفت: گاهی انسان از خدا و تقدیرات الهی رضایت دارد و خواست او خواست خداوند است.

وی افزود: امام باقر(ع) در روزهای آخر حیات جابر انصاری بر بستر او حاضر شدند و از جابر پرسیدند حال شما چگونه است که جابر انصاری به جای ناشکری و ناسپاسی به حضرت پاسخ داد«حال پیری را دارم که پیری را بر جوانی می پسندد و مریضی که مریضی را صحت و عافیت می داند و مرگ را بر زندگی ترجیح می دهد» و به عبارت دیگر با انتخاب سختی ها به دنبال شکر گذاری از خداوند است که امام باقر(ع) در پاسخ او به فرمود«ای جابر ما اهل بیت(ع) هرچه را که خداوند بخواهند همان را می پسندیم اگر خداوند جوانی را بخواهد ما جوانی را می پسندیم و اگر خداوند پیری بخواهد همان را می پسنیدم و اگر خداوند مریضی و یا صحت را بخواهد باز ما اهل بیت(ع) همان را می پسندیم».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این همان مقام رضا و رضایت از خداوند است که در آیات و روایات مورد تأکید قرار گرفته است.

حجت الاسلام عدالت ادامه داد: صبر یکی از مراتب و ویژگی ها مقام رضا است و کسی که در گرفتاری، بیماری، فقر، مرگ و مشکلات به خدا توکل کرده و صبوری پیشه می کند در مرتبه مقام رضایت از خداوند قرار دارد همانطور که اهل بیت(ع) به این شکل بودند.

وی افزود: مقام رضا یعنی ترجیح خواسته خداوند بر خود و تسلیم محض در برابر مقدرات الهی و حضرت زینب(س) یکی از اسوه های بی نظیر صبر در تاریخ بشریت هستند که با صبوری بر مصایب کربلا و عاشورا به عالی ترین درجه در بندگی خدا یعنی مقام رضا رسیدند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام علی(ع) درباره مقام رضا می فرمایند«الرِّضا ثَمَرَةُ الْيَقِينِ» مقام رضا ميوه يقين است و انسان جز با یقین به خداوند به مقام رضا نمی رسد و مؤمنی که به این مقام دست یابد در رضایت کامل از خداوند و مقدرات الهی قرار دارد.

حجت الاسلام عدالت با اشاره به روایت هایی از مقام رضا در زندگی حضرت زهرا(س) یادآور شد: پوشیدن لباس عروسی برای هر یک از دخترانی که در آستانه ازدواج هستند آرزویی شیرین است اما حضرت زهرا(س) با آن شأن و جایگاه عظیم در شب عروسی خود زمانی که متوجه شدند دختری از دختران مدینه برای برگزاری مراسم عروسی خود نیازمند است لباس عروسی را از تن بیرون آورده و آن را به مادر دختر بخشیدند تا مجلس جشن عروسی آن دختر فقیر نیز برگزار شود و این بخشش پیراهن عروسی به سائل تنها یکی از شاخصه های سیره حضرت زهرا سلام الله علیها در مقام رضای خداوند است و تمام زندگی این بانو در مقام رضای خداوند خلاصه می شود./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات