۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۵۵۳۱۸۶
امام‌جمعه موقت شیراز:

آیت الله حائری شیرازی به دنبال کاربردی کردن علوم بود

امام‌جمعه موقت شیراز گفت: مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی یک نظریه‌پرداز بود و همواره به دنبال کاربردی کردن علوم بود.
روایتی از آخرین دیدار با ‌آیت الله حائری

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ ابافاضل رضوی اردکانی ظهر امروز در گردهمایی سراسری استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع «تحول در علوم انسانی و نقش آن در غنا بخشی به دروس معارف اسلامی» و یادواره آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مرحوم حائری شیرازی که علاوه بر علوم دینی بر ادبیات فارسی نیز مسلط بود، اظهار داشت: آیت‌الله حائری عارف و عارف شناس و ادیب و ادب‌شناس بود و معتقد بود تمام سخنان سعدی بر اساس روایات است.

وی ادامه داد: این شخصیت بزرگ علمی همواره برگرفتن علوم انسانی از کتاب و سنت تأکید داشت.

امام‌جمعه موقت شیراز افزود: مرحوم حائری شیرازی یک نظریه‌پرداز بود و همواره به دنبال کاربردی کردن علوم بود که کاشت درخت زیتون در ارتفاعات برای جلوگیری از خشک‌سالی نیز یکی از ایده‌های وی بود که باعث آشنایی مردم با این محصول شد و باگذشت زمان فارس را تبدیل به یکی از قطب‌های این محصول کرد.

حجت‌الاسلام‌ رضوی اردکانی خاطرنشان کرد: مرحوم حائری راه بارور کردن ابرها را کاشت درخت می‌دانست و به همین دلیل کوه‌های موات را درخت‌هایی زیتون کاشت و علیه ایشان شایعات نادرستی ایجاد شد.

امام‌جمعه موقت شیراز در پایان تصریح کرد: مرحوم حائری بسیاری از مسائل را با شجاعت بیان می‌کرد و به خاطر حفظ وحدت پشت سر کسانی نماز می‌خواند که علیه اش بودند.

حوزه و دانشگاه دو رکن اساسی در تحول علوم انسانی

در ادامه این مراسم، آیت الله سید علی‌اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی با اشاره به دغدغه مرحوم حائری شیرازی نسبت به‌ضرورت تحول در علوم انسانی ادامه داد: علوم انسانی بر مبنای اسلام، قرآن و عترت پدیده جدیدی نیست اما آنچه لازم است تدوین این مبانی و تدریس در دانشگاه‌ها است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی افزود: جامعه اسلامی در حقیقت مبتنی بر خدامحوری و تحت ولایت الله است که صیانت از کرامت انسانی نیاز به نقشه راه دارد و علوم انسانی مبتنی بر کتاب و سنت همان نقشه راه است.

آیت الله دستغیب خاطرنشان کرد: گردانندگان استکبار در دنیای غرب علوم انسانی مدرن را برای انسان که جز حیات حیوانی برایش قائل نیستند، ایجاد کرده و تهاجم و شبیخون فرهنگی به کشورهای اسلامی زدند.

وی گفت: با علوم انسانی وارداتی در 2 قرن اخیر دیگران را اغفال و در حالت خواب‌آلودگی نگه داشتند تا به چپاولگری و تاخت‌وتاز و استثمار بپردازند، در این شرایط مقام معظم رهبری به‌عنوان یک رهبر معنوی که در همه ابعاد هدایتگر جامعه است، ضرورت تحول در علوم انسانی را در سال 80 مطرح کرد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی تأکید کرد: حوزه و دانشگاه دو رکن اساسی در تحول علوم انسانی است و تا حدی مقدمات آن انجام‌شده و حرکت‌های خوبی آغازشده است که تأسیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی پایه اول این حرکت بود که استمرار آن مهم است.

تحول در علوم انسانی به معنای مترجم بودن نیست

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین عبدالحسین خسرو پناه نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه جامعه ایرانی نیازمند علوم و نظریه‌های مبتنی بر فرهنگ و مذهب خود است، اظهار داشت: اگر مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود به این دلیل است که می‌خواهیم نظریات غربی را پیاده‌سازی کنیم، صدسال دیگر هم بگذرد این راه‌حل جواب نخواهد داد و همچنان برخی‌ها تقصیر را به گردن جمهوری اسلامی می‌اندازند.

وی ادامه داد: کرسی‌های نظریه‌پردازی نیازمند تشکیل شورای علوم اسلامی است و اساتید علوم معارف باید در جهت همکاری در کرسی‌های نظریه‌پردازی برای تشویق اساتید دیگر علوم انسانی پیش‌قدم شوند.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین خسرو پناه با اشاره به 36 نظریه علمی ثبت‌شده در کشور که 4 مورد آن در حوزه معماری است، ادامه داد: انتظار ما از اساتید معارف اسلامی این است که کرسی‌های نظریه‌پردازی را جدی بگیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در علوم طبیعی ردیات وجود دارد، در علوم انسانی نیز نمی‌توان در یک نظریه به اجماع رسید.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین خسرو پناه با تأکید بر اینکه نظریه‌ها باید موردنقد و بررسی قرار بگیرد، گفت: مأموریت اصلی ما هدایتگری و تأثیر در تحول علوم انسانی است، روش بومی اجتهادی و روش حکمی در فلسفه در بحث علوم انسانی تأثیر کاربردی فوق‌العاده‌ای دارد و توانسته فقه را به عمیق‌ترین دانش تبدیل کند.

این نظریه‌پرداز ابراز داشت: باید جدیدترین آرا علوم انسانی را بشناسیم و تحول در علوم انسانی به معنای مترجم بودن نیست.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های آمریکا بر اساس نیازهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه نظریه‌پردازی می‌کنند و حملات و ارتباطات خود را بر اساس این نظریات برنامه‌ریزی می‌کنند، حتی سینمای خود را بر این اساس پیش می‌برند که عینیت آن را در اسلام‌ستیزی و بعد شکل دادن به داعش مشاهده کردیم.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین خسرو پناه با اشاره به جمله‌ای از مرحوم حائری شیرازی که گفته بود ما نمی‌اندیشیم و بعد انقلاب را متهم می‌کنیم، بیان کرد: ما انسان مطلوب را به دنیا و جامعه معرفی نکردیم، تحول در علوم انسانی نیز بخش‌نامه‌ای نیست اما می‌توان آن را مدیریت کرد همان کاری که در نقشه جامع علمی کشور صورت گرفت و رتبه علمی ایران را از 60 به 17 دنیا رسید./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: فارس

ارسال نظرات