۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۵۴۴۳۹

کتاب «روش فرهنگ‌سازی پاکدامنی در قرآن» منتشر می‌شود

کتاب «روش فرهنگ‌سازی پاکدامنی در قرآن با رویکرد ترتیب نزول» اثر حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور به زودی منتشر می‌شود.
کتاب «روش فرهنگ‌سازی پاکدامنی در قرآن با رویکرد ترتیب نزول»

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «روش فرهنگ‌سازی پاکدامنی در قرآن با رویکرد ترتیب نزول» به نویسندگی حجت‌الاسلام بهجت‌پور توسط مؤسسه تمهید آماده نشر است.

بر پایه این گزارش کتاب مذکور از آخرین تحقیقات عبد الکریم بهجت‌پور، مفسر قرآن و رئیس جدید حوزه علمیه خواهران است که هنوز به شکل رسمی منتشر نشده است. نسخه ابتدایی این کتاب عرضه در کارگاه‌های پاکدامنی تدوین شده که به همت مؤسسه تمهید با همکاری سایر نهادها در سراسر کشور برگزار می‌شود.

این کتاب به روش تفسیر موضوعی تنزیلی سامان یافته که از ابداعات خود نویسنده است. وی در این کتاب به بررسی آیات مرتبط با پاکدامنی و آلودگی‌های جنسی در سیر نزول پرداخته و بررسی می‌کند به این صورت که چه رابطه منطقی‌ای میان این آیات در سیر نزول وجود دارد. این تحقیق نشان می‌دهد که فرهنگ‌سازی پاکدامنی مطلوب در قرآن طی چهار مرحله به انجام رسیده است که هر مرحله فصلی از کتاب را شکل می‌دهد. این مراحل عبارت از ارزش‌گذاری پرهیز از آلودگی های جنسی، تثبیت این ارزش، هنجارسازی پرهیز از آلودگی جنسی و تثبیت این هنجار است.

این گزارش می‌افزاید: توضیح آنکه قرآن مجید در مرحله نخست که نیمه نخست دوران مکه را در بر می‌گیرد، صرفاً به بیان آیاتی می پردازد که پرهیز از آلودگی‌های جنسی را در دیدگاه مخاطبان امری ناپسند و غیر معقول جلوه می‌دهد تا پرهیز از این آلودگی‌ها را به عنوان یک ارزش تلقی کنند. در مرحله دوم که به دوران پایانی مکه باز می‌گردد، قرآن مجید تلاش می‌کند از این ارزش در برابر هجمه‌های دشمنان بیرونی که مشرکان باشند و دشمنان درونی که نفس اماره و شیطان باشد، محافظت کند. در مرحله سوم که پایه‌های حکومت پیامبر(ص) در مدینه در حال شکل‌گیری است و این ارزش نیز در جامعه ایمانی ایجاد و تثبیت شده است، اقدام به هنجارسازی پاکدامنی می‌کند بدان معنا که با تعیین برخی قوانین و راهکارها، جامعه ایمانی را به سمت اجرای عملی پاکدامنی و پرهیز حقیقی از آلودگی‌های جنسی سوق می‌دهد به گونه‌ای که عموم افراد جامعه ایمانی بی هیچ مقاومتی در اجرای این هنجار پیش قدم شوند. در مرحله چهارم که به اواخر دوران مدینه باز می‌گردد، توجه قرآن به پاسداشت و محافظت از این هنجار عمومی معطول شده و تلاش می‌کند راه‌های فساد و تخریب این هنجار اجتماعی را مسدود کند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: تسنیم

ارسال نظرات