۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۵۵۴۵۲۸

خاطرات مدیر مدرسه علمیه آیت الله جلالی خمینی از دوران انقلاب

آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی در گفت‌وگو با رسا از خاطرات خود در دوران پیروزی انقلاب گفت.
انقلاب اسلامی

آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله جلالی خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از خاطرات انقلابی، ارتباط با امام خمینی(ره) و لزوم بصیرت و بیداری جوانان در برابر توطئه‌های ساختارشکنانه دشمنان گفت.

در زمان انقلاب چند سال داشتید و فعالیت های انقلابی شما به چه صورتی بود؟

قبل از پیروزی انقلاب حدود ۲۷ سال داشتم و دوران طلبگی را در شهر مقدس قم در محضر امام خمینی(ره) و آیت الله بروجردی می‌گذراندیم. فعالیت‌های انقلابی خود را از مسجد احمدیه نارمک که نیاز به امام جماعت داشتند به دستور امام راحل آغاز کردیم و در راه ابلاغ پیام‌های امام و انقلاب مشکلات زیادی را از سوی دولت طاغوت و دستگاه ساواک متحمل شدیم. در واقع پایگاه و مرکز فعالیت های ما در شرق تهران در مسجد احمدیه بود و برای اینکه افراد طرفدار امام در مناطق مختلف تهران متوجه موضع و فعالیت های ما باشند کلمه «خمینی» را پشت نام خانوادگی خود گذاشتیم.

آیا در حین فعالیت های انقلابی خود توسط ساواک دستگیر شدید؟

بله، به علت کلمه «خمینی» در نام خانوادگی چندین بار توسط ساواک احضار شدیم.

شما در کدام مسجد بیشتر فعالیت داشتید؟

علاوه بر عمده فعالیتی که در مسجد احمدیه نارمک داشتیم، در دوران تبعید امام به مسجدسازی در تهران اقدام کردیم و شاگردان امام را برای اجرای فعالیت های انقلابی به تهران آوردیم همچنین سینمایی را در تهرانپارس با چند نفر خریدیم و آنجا را تبدیل به مسجد کردیم و از آیت الله خوانساری برای امام جماعتی دعوت کردیم البته در این راه بسیاری از روزنامه ها علیه ما مطلب می‌نوشتند که ما با تبدیل سینما به مسجد مظاهر تمدن را از بین برده‌ایم. مسجد الرسول، بقیه الله، کمیل از جله مساجدی بودند که در آن زمان با کمک های مردمی ساخته شدند. با دستور امام خمینی(ره) به شهید مطهری همه علمای تهران از جمله مقام معظم رهبری و آیات خسروشاهی، مهدوی کنی، رفسنجانی و... در جلساتی جمع می‌شدند و اطلاعیه های امام را که در آن زمان به نجف تبعید شده بودند توسط اعلامیه و نوار در مساجد به گوش مردم می‌رساندند که این کار در عین مخاطرات زیادی که داشت جهت پیشرفت انقلاب دارای برد بسیار خوبی بود.

درباره استقبال از امام راحل خاطره‌ ای دارید؟

در روز ورود امام راحل همه علما و اقشار مردم اعم از زن و مرد، پیر و جوان همه برای این دیدار پر شکوه در فرودگاه و خیابان‌ها حاضر شده بودند و با استقبال شایان خود، اظهار لطف و ارادت به امام و انقلاب می‌کردند.

در یک کلام امام خمینی(ره) را وصف کنید؟

بعد از غیبت کبری امام زمان(عج) هیچ کسی مانند حضرت امام نتوانست چنین خدمت عظیمی به قرآن، اسلام، تشیع و ولایت کند. بسیاری از علمای بعد از امام زمان(عج) اعتقادی به ولایت فقیه به معنایی که در حکومت ماست، نداشتند و ولایت فقیه را ولایت حکمی می‌دانستند که تنها در مسائل شرعی ولایت دارد و در جان و مال مردم ولایت ندارد و جمع قلیلی مانند محقق کرکی و سید جمال الدین اسدآبادی بودند که معتقد بودند ولایت فقیه، بر جان، مال و ناموس ولایت دارد و در این باره کتاب می‌نوشتند، درس می‌دادند و تفهیم می‌کردند. هنر امام خمینی(ره) این بود که توانست این مفاهیم را در واقعیت به عمل تبدیل کند. اگر در یک جمله بخواهیم امام را توصیف کنیم باید بگوییم مادر نزاییده است که دیگر فرزندی در جهان مانند امام بیاورد که بتواند حکومت ولایی و اسلامی تشکیل دهد.

آیا کتابی درباره خاطرات خود با امام خمینی(ره) نوشته‌اید؟

بله، بنده سال‌های زیادی را در خدمت امام بزرگوار بودم و خاطرات زیادی از معیت با ایشان داشتم که این خاطرات را در جلد دوم کتاب گنجینه اخلاق آورده‌ام.

از خصوصیات بارز امام راحل که در معیت با ایشان توجه شما را جلب می‌کرد بفرمایید.

امام خمینی(ره) بسیاری از سختی‌ها و مشکلات را در راه انقلاب تحمل کردند و پسر خود را در این راه نیز از دست دادند اما هیچ چیزی از این انقلاب نخواستند حتی در زمان رحلت در خانه جماران مستأجر بودند. در زمان حیات، بنده را وکیل و وصی کردند تا ۴۵۰۰ متر زمین در خمین که از پدر بزرگوارشان به ایشان ارث رسیده بود به مستضعفین و محرومین انتقال داده شود بنابراین تماماً بین خانواده شهدا، مفقودین و اسرا تقسیم و برای آنها سند صادر شد و امروز به نام کوی حضرت امام خمینی(ره) شناخته شده است. امام راحل با وجود انقلاب بزرگی که در ایران انجام دادند و در عین حال که مستأجر و در همسایگی کاخ نیاوران بودند، هیچ چیزی از انقلاب نخواستند، حتی دوست نداشتند ایشان را به نام رهبر صدا بزنیم و بیشتر می‌فرمودند به مراتب خوشحال‌تر می‌شوم که خدمتگذار خطاب شوم. امام مرد بسیار باتقوا و باخدایی بود و رمز پیروزی ایشان این بود که از هر جهت باخدا بود و انقلاب با دست خالی را یک معجزه از سوی خداوند متعال می‌دانست.

انقلاب اسلامی را در یک جمله وصف کنید.

انقلاب اسلامی انقلابی معنوی است. انقلاب های جهان تاکنون همه مادی و برای معیشت مردم بوده است اما انقلاب اسلامی دو بال دارد که یک بال آن مردمی، جمهوریت و حمایت از محرومین است و بال دوم آن اسلام؛ به همین علت نیز حکومت جمهوری اسلامی رأی اکثریت مردم را به خود اختصاص داد.

در پایان توصیه شما به مردم انقلابی ایران چیست؟

مردم بدانند کشور ما در زمان شاه، مملکتی وابسته بود که آمریکا حقوق توحش در آن را می‌گرفت و تشکیلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... همه تحت اختیار آمریکا بود و آنها ایران را جزیره ثبات می‌دانستند و دستگاه شاه تصمیم داشت مملکت را بهایی کند و انقلاب بود که ایران اسلامی را از چنگال بیگانگان، چپاولگران و مزدوران نجات داد.

امنیتی که امروز به مدد انقلاب، ولایت فقیه، سربازان گمنام امام زمان(عج)، بسیج، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها در کشور ما وجود دارد در هیچ کشوری وجود ندارد. اگر مسائلی از بُعد اقتصادی، معیشتی، بیکاری و تورم در زندگی مردم وجود دارد، باید با مدیریت درست مسؤولین برطرف شود. بدانیم دنیای استکبار، امروز جنگ با اسلحه را کنار گذاشته و با افکار، اعتقادات و فرهنگ جوانان و زنان کشور ما در ستیز است بنابراین لازم است همه بیدار باشیم تا بیگانه و استکبار قدرت نفوذ در این کشور نداشته باشد.

حکومت اسلامی، گوهری گرانبهاست که با انقلاب، تلاش‌های امام، مردم و خون شهدا به بار نشسته است بنابراین مراقب باشیم که دشمن شب و روز مترصد و در تلاش است انقلاب را از بین ببرد و نمونه های آن در فتنه‌ها، برجام و عملیات موشکی نیز قابل مشاهده است. تمام مردم به ویژه نسل جوان که در معرض خطر هستند باید هوشیار باشند که انقلاب را حفظ کنند زیرا بیشترین تبلیغات و توطئه‌های استکبار بر روی نسل جوان است تا آنها را نسبت به اسلام و انقلاب بی اعتنا کرده و به راه‌های انحرافی بکشاند./969/ز504/ب1

ارسال نظرات