۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۵۵۴۶۰۴
برشی از کتاب؛

مروری بر دستاوردهای انقلاب ۵۷

با ظهور انقلاب اسلامی نه تنها روح تازه‌ای در کالبد اسلام و شیعه دمیده شد، بلکه تمام ادیان الهی جان تازه‌ای گرفتند و امیدها برای احیای مجدد معنویات در جهان قوت گرفت.
دستاوردهای انقلاب دستاوردهای انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با ظهور انقلاب اسلامی نه تنها  روح تازه‌ای در کالبد اسلام و شیعه دمیده شد، بلکه تمام  ادیان الهی جان تازه‌ای گرفتند و امیدها برای احیای مجدد معنویات در جهان قوت گرفت.

ما، در این  متن، چهار دستاورد مهم انقلاب 57 را بررسی می‌کنیم:

یک

رهایی از سلطه نظام استکباری و استقرار نظام جمهوری اسلامی و استقلال کشور اولین دستاورد سیاسی مبتنی بر اراده مردم، پس از سقوط و حذف رژیم ستم‌شاهی و نقطه آغازین مشارکت جامعه در اراده امور حکومتی  و و در واقع نخستین گام از مراحل ایجاد نظام مردم سالاری دینی محسوب می‌شود و این دستاورد  با جای روحیه خودباوری در میان توده‌های و توجه جدی به حقوق سیاسی و اجتماعی زنان احیای شأن و منزلت معنوی جامعه، استحکام بیشتری یافت.

دو

با ظهور انقلاب اسلامی نه تنها  روح تازه‌ای در کالبد اسلام و شیعه دمیده شد،  بلکه تمام  ادیان الهی جان تازه‌ای گرفتند و امیدها برای احیای  مجدد معنویات در جهان قوت گرفت؛ بنابراین عزت یافتن اسلام و دیگر ادیان اسلامی در دنیای تاریک بردگی نوین که انسان‌ها به تدریج به اسارت سرمایه‌داران درآمده بودند؛ دستاورد سیاسی و معنوی دیگری است که در حوزه سیاست خارجی باید به آن توجه کرد.

سه

اثبات اصل «نه شرقی، نه غربی» به عنوان یک اصل عملی  و ممکن و احیای اسلام سیاسی به عنوان یک مدل قابل اتکا در جهان معاصر  و به موازات آن،  ارتقای سطح امید و آگاهی سیاسی در ملل جهان و جهان اسلام، تحول در نظام بین‌الملل (برهم زدن موازنه قدرت به نفع مستضعفان جهان)، تأثیر بر نهضت‌هایی مردمی جهان و کمک به بیداری اسلامی و همچنین نقد سلطه آمریکا در عرصه بین‌المللی و افزایش نفوذی اقتدار جهانی  و منطقه‌ای ایران، نیز ستودنی است.

در این رابطه جیمز ریچارد کارشناس روابط بین‌الملل چنین اظهار می‌کند:

ایران قدرت  اول منطقه و بازیگر  بسیار فعال و تأثیر در سطح جهان است و قدرت نفوذی که ایران در کشورهای منطقه دارد، امریکا ندارد. این نشان از دیپلماسی فعال ایران در پیش از سی سال گذشته بوده است.

 چهار

طی عمر پر برکت انقلاب اسلامی، دستاوردهای جهشی متکی به معنویت این نظام الهی از چنان گستردگی و تنوعی برخوردار بوده که امروزه نه تنها اندیشمندان و صاحب‌نظران بی‌طرف غربی و شرقی، بلکه دشمنان  قسم خورده این مرز و بوم نیز بر عظمت آن اذعان داشته و به کارآمدی روز افزون آن اعتراف دارند.

به عنوان مثال پاتریک سییل، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در میدان ایست آنلاین ضمن تأیید بر اینکه ایران در حال تبدیل شدن به دموکراسی درخشان است، می‌نویسد:

این کشور تحت حاکمیت روحانیون، هم‌اکنون  یکی از آزادترین، مدرن‌ترین و منسجم‌ترین  کشورها خاورمیانه محسوب می‌شود.

اندیشکده نومحافظه کار «امریکن اینتر پرایز» نیز در گزارشی به مسؤولان امریکایی در زمینه جایگاه آینده ایران به عنوان مرکز توان قدرت در منطقه هشدار می‌دهد و بر این که انقلاب اسلامی در حال تثبیت دستاوردهای خود است، تأیید می‌کند. افزون بر آن وی اعلام می‌کند:‌

مهم‌تر از هم اینکه، ظاهرا امریکا آماده است تا برتری ایران در منطقه را به رسمیت بشناسد./۹۹۸/ت۳۰۳/ش

منبع: بیست و پنجمین شماره فصلنامه اشارات.

 

ارسال نظرات