۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۵۵۵۲۲۷
با حضور آیت الله سبحانی؛

پنجمین نمایشگاه کتاب دین آغاز به کار کرد

سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان قم و پنجمین نمایشگاه کتاب دین با حضور حضرت آیت‌الله سبحانی و ناشران داخلی و خارجی در مصلای قم آغاز به کار کرد.
حضور حضرت آیت الله سبحتنی در آیین افتتاح پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان قم و پنجمین نخستین نمایشگاه کتاب دین با حضور ناشران داخلی و خارجی در مصلای قم برگزار شد.

در این مراسم آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، آیت الله مرتضی مقتدایی، عضو شورای عالی حوزه علمیه قم و آیت الله علی‌رضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور حضور داشتند.

همچنین این مراسم با حضور مهندس مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار شهر مقدس قم، سید مهدی صادقی، استاندار استان قم، سید محمود حسینی، مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران برگزار شد.

سید محمود حسینی در مراسم افتتاحیه این دو نمایشگاه گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین، ناشرانی از کشور‌‌های لبنان، عراق، سوریه حضور دارند و همچنین کتاب‌های ناشران کشور‌های مصر، تونس و عربستان نیز در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب دین ۱۸۵ ناشر و ۷۸ نمایندگی داخلی و خارجی حضور دارند، همچنین بیش از ۲۷هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه عرضه می‌شود که بسیاری از این  اثار برای نخستین بار در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

حسینی  درباره سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم بیان کرد: برای این نمایشگاه بیش از ۳۰۰ ناشر ثبت‌نام کرده‌اند؛ اما به سبب کمبود فضا تنها ۹۴ ناشر و ۵۱ نمایندگی از ناشران دیگر در این نمایشگاه حضور دارند.

حسینی بیان کرد: در مجموع دو نمایشگاه کتاب استان قم و نمایشگاه بین المللی کتاب دین ۴۷۴ ناشر بیش از  ۸۰ هزار و ۴۵۰  عنوان کتاب عرضه می‌کنند.

 همچنین در ادامه این مراسم، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراز داشت: واژه دیگری که از شهر قم به ذهن می‌آید کتاب است، از همان زمان قم به عنوان پایگاه تشیع شناخته و با کتاب متولد شد، زمان صحابه ائمه(ع) و هم دوران پس از غیبت صغری و کبری و با تدوام روزگا ما، شهر قم به عنوان پایگاه علم و اندیشه و کتاب تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند جایگزین کتاب شود، گفت: کتاب قدیمی‌ترین رسانه و پراثرترین رسانه‌ها است و کتاب مؤثرترین رسانه بشری و منبع زایش رسانه‌های دیگر و مادر مولد رسانه‌ها پس ازخود تا دوران معاصر است.

صالحی با بیان اینکه نمایشگاه‌های کتاب استانی فرصتی برای آشتی مردم با کتاب است، افزود: امسال نمایشگاه استانی کتاب قم همراه با برپایی نمایشگاه کتاب دین است و ناشران داخلی و خارجی در آن شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکهاز افتخارات انقلاب اسلامی نشر و تولید آثار معارف دینی است، مطرح کرد: پس از انقلاب اسلامی بیش از 200 هزار عنوان کتاب در حوزه دین تولید شده است و شهر قم اصلی‌ترین پایگاه نشر و تولید آثار دینی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسا حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید نیز از برگزارکنندگان این نمایشگاه تقدیر و تشکر کرد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» بیان کرد: خالق متعال همیشه به امر مقدس قسم یاد می‌کند و خداوند در این آیه به قلمی که در دست شماست قسم یاد کرده است؛ از این رو قلم بسیار شریف و ارزشمند است، همچنین خداوند در این آیه  به آنچه که می‌نویسیم قسم خورده است و از این رو نوشته‌ها مقدس است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قلم وسیله‌ای برای انتقال تمدن‌‌هاست، گفت: اگر قلم نبود تمدن‌ها در جهان به وجود نمی‌آمدند؛ امروز مردم  با مشکلات اقتصادی و معیشتی رو به رو هستند؛  از این رو کتاب‌ها و آثار قلمی باید مشکلات اقتصادی و خانوادگی را حل کند.

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه قم مرکز ثقل  اسلام و تشیع است، بیان کرد: انتشارات فراوانی در شهرقم وجود دارد و کتاب‌های زیادی منتشر می‌شود؛ اما گاهی وزارت فرهنگ و ارشاد به کتاب‌هایی اجازه نشر ‌می‌دهد که محتوای مناسبی ندارد، در حالی که کثرت کتاب و مطالب مهم نیست بلکه محتوای آثار اهمیت دارد./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

 

 

ارسال نظرات