۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۵۵۴۷۳
نماینده خبرگان رهبری:

نقش علمای دینی در قیام ۲۹ بهمن تبریز محوری بود

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: نقش علمای دینی در هدایت و رهبری این نهضت مردمی نباید مورد غفلت قرار گیرد، شهید قاضی و دیگر علمای مجاهد آذربایجان در قیام ۲۹ بهمن نقشی محوری داشته‌اند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امام جمعه مراغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در همایش بزرگداشت قیام 29 بهمن سال 1356 تبریز علیه رژیم ستمشاهی که در سینما سرباز شهید تبریز برگزار شد، اظهار داشت: مردم آذربایجان و تبریز همواره در طول تاریخ پیشگام در نهضت ضداستبدادی ملت ایران بوده‌اند.

وی با بیان این‌که قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶، زمینه‌های پیروزی ملت ایران علیه رژیم ستمشاهی در بهمن سال 57 را فراهم کرد، گفت: مردم آذربایجان با این حرکت تاریخی خود برای اولین بار شعار مرگ بر شاه را بر سر زبان‌ها انداختند و جرأت تظاهرات علیه رژین را به ملت ایران دادند.

امام جمعه مراغه با بیان این‌که قیام ۲۹ تبریز نماد هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم آذربایجان در دفاع از باورهای دینی و ملی است، تصریح کرد: نقش علمای دینی در هدایت و رهبری این نهضت مردمی نباید مورد غفلت قرار گیرد، شهید قاضی و دیگر علمای مجاهد آذربایجان در قیام 29 بهمن نقشی محوری داشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی ادامه داد: علمای حوزه علمیه تبریز نه تنها در این قیام مهم تاریخ معاصر بلکه در دیگر وقایع و جریان‌های مهم سیاسی کشور نیز جریان‌ساز بوده‌اند، چنانکه در قائله فرقه دموکرات در آذربایجان، این علمای تشیع بودند که با بصیرت‌بخشی و تکیه بر اعتقادات شیعی مردم آذربایجان این فتنه مهم تاریخی را خنثی کردند.

وی با بیان این‌که امثال پیشه‌وری که رهبری فرقه دموکرات در آذربایجان را بر عهده داشتند؛ به صورت علنی با مبانی اسلامی و شیعی مخالفت می‌کردند، افزود: در آن دوران اذعان می‌شد که با اعتقادات عمیق مذهبی مردم آذربایجان نمی توان نسبت به پیاده سازی ایده های لنین و استالین در منطقه اقدام کرد، در چنین شرایط سختی علما توانستند نقش تاریخی خود را ایفا کنند.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که نهضت ضدطاغوتی امام خمینی (ره) در قم همزمان با تحرکات مردمی در آذربایجان علیه رژیم شاهنشاهی بود؛ افزود: مردم تبریز بدعت ارزشمند گرامیداشت چهلم شهدای نهضت را پایه‌گذاری کردند، به‌گونه ای که اگر قیام 29 بهمن تبریز نبود، خون شهدای 19 دی مردم قم به دست فراموشی سپرده می شد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با تشریح نقش دلاورمردان آذربایجان در مقابله با متجاوزان عثمانی، نهضت مشروطه، نهضت توتون و تنباکو، انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: تبریز به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع شناخته می‌شود و مبدأ تمام نهضت‌های مردمی علیه رژیم‌های مستکبر بوده است./935/پ203/ب1

ارسال نظرات